۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83006149
T T
۰ نفر

چرا فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد بركنار شد

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۵
کد خبر: 83006149
چرا فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه آزاد بركنار شد

تهران- ایرناپلاس- شایعه رفتن فرهاد رهبر از دانشگاه آزاد، از اواخر سال 96 با انتشار خبری مبنی‌ بر استعفای وی مطرح شد. در آن زمان، گفته شد دلیل اصلی رهبر برای استعفا، دخالت‌های رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد است.

اگرچه این خبر تكذیب شد، اما به شایعات مربوط به اختلاف رئیس دانشگاه آزاد با رئیس هیأت امنا قوت بخشید. اكنون با تشكیل جلسه فوق‌العاده و فوری هیأت امنای دانشگاه آزاد و بركناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه، مشخص است كه این اختلافات چندان هم دور از واقعیت نبود.

** دو پادشاه در یك اقلیم نگنجند
انتصاب فرهاد رهبر به ریاست دانشگاه آزاد در همان ابتدای كار هم به نظر كمی عجیب می‌رسید. زیرا ولایتی و رهبر نگاه‌های خاص مدیریتی خاص خود را داشتند و تجارب مدیریتی آنها نیز حكایت از روحیه استقلال خواهی آنها در مدیریت داشت.
فرهاد رهبر سابقه ریاست دانشگاه تهران را در كارنامه داشت و موقعیتش در ستاد انتخاباتی رئیسی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 96، طوری بود كه حداقل وزارت علوم را در صورت ریاست‌جمهوری رئیسی از آن خود می‌دانست. از این‌رو شاید این فرد، ریاست دانشگاه آزاد را جای كوچكی برای خود می‌دانست، به‌ویژه آن كه اختیاراتش در این جایگاه تام و كامل نباشد.

در سوی دیگر علی‌اكبر ولایتی قرار داشت كه با توجه به جایگاه و حكمش، خود را در جایگاهی با اختیارات تام می‌دانست و نافرمانی از دستوراتش را برنمی‌تافت.
این اختلافات و تفاوت دیدگاه از همان ابتدا، خود را با دخالت‌های مكرر علی‌اكبر ولایتی در عزل و نصب برخی از مدیران دانشگاه آزاد نشان داد و به مذاق فرهاد رهبر خوش نیامد و دلخوری وی را در پی داشت.

نقش‌آفرینی رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد در برخی مواقع بیشتر شد و كار به بركناری اساتید و رؤسای برخی واحدهای دانشگاه آزاد كشید؛ كاری كه حتی اگر به لحاظ قانونی، حقی برای رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد باشد، اما با توجه به جایگاه ریاست دانشگاه آزاد خلاف عرف می‌نمود.
این اتفاقها زمینه را برای برخی واكنش‌ها از سوی فرهاد رهبر مساعد كرد و شكاف بین رهبر و ولایتی را بیش از پیش عمیق كرد.

**اختلافات جدی بود
شواهد بسیاری از جمله استعفای فرهاد رهبر در اسفند ماه 96، نشان از دامنه اختلاف بین وی و ولایتی داشت. اگرچه در ابتدا ولایتی سعی می‌كرد اختلافات در بیرون سیستم بروز نداشته باشد و در درون بماند، اما اكنون با بركناری ناگهانی فرهاد رهبر عیان شد.

**ولایتی هوشمندانه عمل كرد
نگاهی به كش و قوس‌ها در یك سال گذشته و آنچه در دانشگاه آزاد گذشته است، نشان می‌دهد شاید ولایتی در آن زمان هوشمندانه عمل كرد، زیرا چنانچه در آن زمان فرهاد رهبر را بركنار می‌كرد، مسلماً بسیاری بر كارآمدی وی صحه می‌گذاشته، زیرا آن مدت كوتاه زمان مناسبی برای قضاوت در مورد كفایت رهبر نبود و از این نظر، رئیس هیأت امنا با انتقاد روبه‌رو می‌شد.

اما اكنون با گذشت یك سال از ریاست فرهاد رهبر و بروز برخی مشكلات در دانشگاه آزاد به نظر می‌رسد زمینه برای بركناری رهبر مناسب شده است.

**زمینه‌سازی برای بركناری فرهاد رهبر
شاهد این مدعا، مصاحبه روز گذشته روزنامه فرهیختگان با حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی رئیس هیأت‌ مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است كه در آن به عدم‌ رضایت دكتر ولایتی از وضع موجود و انتظار تحول اساسی از دانشگاه آزاد اسلامی اشاره شده است.

مقدم‌فر دلایل ناكارآمدی رئیس دانشگاه آزاد را كندی روند به‌كارگیری افراد مؤمن و انقلابی در بدنه دانشگاه آزاد اعلام كرده و تلاش برای رسیدگی به وضعیت معیشتی پرسنل را ناكافی دانسته است. براساس اظهارات وی، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی‌ بر اینكه كسانی كه در فتنه 88 اقدامات مشكوكی انجام داده‌اند و حتی در قوه قضائیه پرونده‌هایی دارند، در حال بازگشت به دانشگاه آزاد اسلامی هستند. این در حالی است كه برخی معتقد بودند رهبر عذر بسیاری از افراد فعال در مجموعه دانشگاه آزاد را به دلیل گرایشهای سیاسی‌شان خواسته است.

فرهاد رهبر كه اول مرداد 96 با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌عنوان رئیس قطعی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شده بود، امروز 28 مردادماه 97 از سوی هیأت امنای دانشگاه آزاد بركنار شد و محمدمهدی طهرانچی سرپرستی این دانشگاه را برعهده گرفت؛ رییس سابق دانشگاه شهید بهشتی كه پس از حضور ولایتی در دانشگاه آزاد به عنوان رییس دانشگاه آزاد استان تهران فعالیت می كرد.

گزارش از حسین جمشیدیان
**اداره كل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**