۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۵
کد خبر: 83003409
T T
۰ نفر
آمریكا از وزارت دفاع و كشور عراق جاسوسی می كرد

بغداد – ایرنا - نشت اطلاعات جدید توسط ویكیلیكس نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریكا (NSA) توانسته است تعدادی از شبكه های مجازی با پتانسیل بالا ازجمله شبكه رسانه ای مربوط به شبكه الجزیره، وزارت دفاع و وزارت كشور عراق و نیز دو شبكه رزرو بلیت هواپیما در روسیه و ایران را رمزگشایی كند.

به گزارش ایرنا، روزنامه 'اینترسپت' آمریكا در گزارشی كه در رسانه های عراق بازتاب یافت نوشت: شبكه های خصوصی مجازی معروف به vpn یك اتصال رمزگذاری شده است و كاربران را قادر به اتصال به شبكه خصوصی از طریق اینترنت می كند؛ همانند اینترنت شركتی كه اجازه می دهد كاركنان به خدمات داخلی دسترسی یابند مثل سرورهای اشتراك فایل و یا سایت های خصوصی بدون نیاز به وجود آنها در دفتر.
این روزنامه افزود: آژانس امنیت ملی آمریكا از این شبكه های خصوصی كه متعلق به شركت های بزرگ و موسسه های دولتی در چندین كشور می شود، سوء استفاده و آن ها را رمزگشایی كرده تا از اطلاعات آنها جاسوسی كند. از جمله سندی كه مربوط به سال 2006 است و نشان می دهد این آژانس از ارتباطات شبكه تلویزیونی الجزیره قطر جاسوسی كرده است.
این روزنامه در ادامه نوشت: آژانس امنیت ملی آمریكا از شبكه های vpn مربوط به وزارت های دفاع و كشور عراق نیز جاسوسی كرده است. همچنین یكی از كاركنان آژانس امنیت ملی آمریكا گفت كه این جاسوسی همزمان با نفوذ به شبكه های عراقی انجام شده است.
به ادعای این گزارش، طبق اسناد و مدارك، آژانس امنیت ملی آمریكا همچنین از شبكه های داخلی شركت ایرانی رزرو بلیت هواپیما 'بارجویان سابیر' و شركت روسی رزرو بلیت هواپیما 'ایروفلوت' و 'گالیلو' جاسوسی كرده است.
خاورم*17*ع ص**380**