۲۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83003253
T T
۰ نفر
واردات گوشی های مسافری با قاچاق متفاوت است

بوشهر- ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قاچاق زمانی است كه گوشی خارج از روال گمرك وارد كشور و فعال شود این درحالی است كه هرچند گوشی های مسافری واردات خارج از كانال های رسمی بوده اما الزما قاچاق نیست.

به گزارش ایرنا محمد جواد آذری جهرمی روز پنجشنبه درنشست با مسوولان استان بوشهر افزود: هركالایی كه نمایندگی در كشور داشته باشد می تواند از كانال نمایندگی وارد شود و خدمات پس از فروش داشته باشد.
وی اظهارداشت: این كالاها برای ورود به كشور باید عوارض گمركی دهد و می تواند به وسیله كانال های غیررسمی با عنوان مسافری نیز وارد و عوارض گمركی پرداخت اما گارانتی و خدمات پس از فروش شامل آن نشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآورشد: عنوان مسافری به معنی این است كه فرد كالا را برای استفاده خود بیاورد اما اگر از این ظرفیت مسافری كه باز گذاشته شده كالا وارد كانال فروش شود حقوقی از مصرف كننده نهایی ضایع می كند چون خدمات پس از فروش ندارد .
آذری جهرمی ادامه داد: مقررات وزارت صنعت ،معدن و تجارت می گوید كسانی كه واردات انجام می دهند كالای مورد نظر آنها باید نمایندگی پس از فروش داشته باشند پس ما با یك سوء استفاده از كانال مسافری مواجه هستیم.
وی گفت: دلیل این سوء استفاده این است كه در اتصال سامانه ناجا كه استعلام تردد و گذرنامه را انجام می دهد و سامانه گمرك كه این مساله را چك می كند تعلل شده است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: زمانی كه فردی در سامانه گمرك شماره پاسپورت خود را وارد می كند و می گوید من خارج از كشور بوده ام و این گوشی را وارد كرده ام گمرك قادر به اصالت سنجی اطلاعات نیست پس با هر شماره پاسپورتی گوشی وارد می شد و از این خلاء استفاده می كردند .
وی با اشاره به اینكه دولت الكترونیك نیازمند اتصال همه دستگاهها برای ایجاد پوشش كامل به یكدیگر است اضافه كرد: بعد از این مساله و انجام مكاتبات كمك شد كه ناجا حساسیت موضوع را با دقت بیشتری دنبال كند و به ما برای حل مشكل كمك كند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت :جلساتی با نیروی انتظامی در حال انجام است هنوز اتصال برقرار نشده و این خلاء واردات گوشی مسافری وجود دارد هرچند ما آن را محدود كرده ایم و امیدواریم این مساله حل شود تا ظلمی به مردم نرسد اما اطلاق قاچاق به این كار درست نیست.
وی سفر 2 روزه خود به استان بوشهر را از صبح امروز از فرودگاه عسلویه آغاز و تاكنون در شهرستان های عسلویه و جم این استان با مسوولان نشست داشته است.
سفر به دیگر شهرستان ها و شركت در نشست شورای اداری استان بوشهر از دیگر برنامه های سفر آذری جهرمی به این استان است.
6047/6045
۰ نفر