۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 82998886
T T
۰ نفر

فعاليت نزديك ترين گسل به شهر كرمان

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 82998886
فعاليت نزديك ترين گسل به شهر كرمان

كرمان - پايگاه خبري سيرجان نيوز با انتشار گزارشي به عنوان 'فعاليت نزديك ترين گسل به شهر كرمان/ مردم هوشيار باشند' به وضعيت بلاياي طبيعي اين استان پرداخته است.

در اين گزارش آمده است: مردم شهر كرمان طي ماه هاي اخير زلزله را فراموش كرده بودند اما روز گذشته زمين لرزه اي در 20 كيلومتري كرمان و در عمق 7 كيلومتري زمين روي داد كه شهر را لرزاند.
ماجرا از ساعت 17 و 54 دقيقه ديروز شروع شد و زمين لرزه اي در عمق 7 كيلومتري زمين و با شدت 4.2 ريشتر روي داد كه تا شهر كرمان 20 كيلومتر فاصله داشت.
اين يكي از نزديك ترين زمين لرزه ها به شهر كرمان طي 6 ماه اخير است البته اين شهر پس از لرزش هاي هجدك و كوهبنان كه شامل سه زمين لرزه 6 ريشتري و يك زمين لرزه 5.4 مي شود با دو زمين لرزه توسط گسل هاي سيدي و باغين كه كانونشان در حومه شهر كرمان بوده است نيز البته با شدت كمتر لرزيده بود.
زمين لرزه عصر ديروز از آنجا مهم ارزيابي مي شود كه به شهر كرمان نزديك است و گسل زنگي آباد نيز طي سال هاي اخير فعال نبوده است.
دشت كرمان يك چاله زمين ساختي از نوع فروزمين فشاري است و به لحاظ زمين شناسي به ايران مركزي تعلق دارد، تماس اين دشت با كوه هاي اطراف از نوع گسلي است و بسياري از اين گسل ها فعال هستند و شهر را نيز كم و بيش تحت تاثير قرار مي دهند.
**نزديك ترين گسل ها به شهر يك ميليوني كرمان
چندين گسل فعال در اطراف شهر كرمان قرار گرفته اند كه مي توان به گسل سرآسياب، گسل باغين – كرمان و گسل زنگي آباد – كرمان به عنوان نزديك ترين گسل ها به شهر كرمان اشاره كرد اما بنا به اعلام كارشناسان مهمترين گسلي كه كرمان را تهديد مي كند همان گسل بزرگ شمال استان كرمان يعني گسل كوهبنان است كه چند ماه قبل موجب تخريب هزاران خانه در شهر كوهبنان و روستاهاي اطراف شد.
طبق بررسي هاي زمين شناسي گسل زنگي آباد ناشناخته نيست و در گذشته نيز فعاليت هايي داشته است اما ميزان انرژي ذخيره شده در اين گسل آنقدر نبوده كه زمين لرزه هاي شديد را ايجاد كند.
گفته مي شود طول اين گسل 20 كيلومتر مي باشد كه دقيقا در شمال غرب كرمان قرار گرفته است.
كانون زمين لرزه ساعات قبل زنگي آباد در ميان بيابان و منطقه اي غير مسكوني بوده است، اما موقعيت كنوني زنگي آباد به گونه اي است كه مي توان گفت حالا در حومه شهر كرمان در كنار روستاي شرف آباد و اختيار آباد قرار گرفته است.
جمعيت متمركز اين منطقه حدود 10 هزار نفر است و نزديك ترين مركز جمعيتي به اين منطقه شهر كرمان با حدود يك ميليون نفر است و به همين دليل هم فعاليت اين گسل مورد توجه قرار گرفته است.
لزوم اقدامات پيشگيرانه توسط مردم در زنگي آباد، اختيار آباد، باغين و شهر كرمان
فرماندار كرمان گفت: پس از زمين لرزه زنگي آباد دستگاه هاي مرتبط در آماده باش قرار دارند، هر چند هشداري به مردم داده نشده است اما تجربه زمين لرزه هاي گذشته به مردم كرمان ثابت كرده است كه هميشه در مقابل زمين لرزه هاي احتمالي بايد هوشيار باشند.
هوشياري يكي از اعضاي خانواده در طول شب، روشن نگهداشتن يكي از لامپ هاي خانه، چينش درست اشياي داخل خانه و دور شدن از اجسامي كه احتمال فروافتادن و ريزش دارند، آماده كردن بسته هاي غذايي و اضطراري و نخوابيدن زير سازه هايي كه غيرمقاوم هستند از جمله توصيه ها به مردم مي باشد.
**زمين لرزه خسارت نداشت
مدير روابط عمومي جمعيت هلال احمر استان كرمان نيز گفت: زمين لرزه زنگي آباد هيچ خسارت مالي و جاني نداشته است، اما نيروهاي امدادي هلال احمر در آماده باش قرار گرفتند.
هادي سلطاني با اشاره به زلزله خيز بودن استان كرمان افزود: نيروي هاي امدادي با توجه به حادثه خيز بودن استان كرمان هميشه در آماده باش قرار دارند.
وي از مردم نيز خواست به دليل مخاطرات زمين لرزه در تمام طول سال و در همه ايام اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با زمين لرزه را انجام دهند.
گفته مي شود پس از زمين لرزه جلسه ستاد بحران نيز در اين شهر تشكيل شده است و همه دستگاه هاي مرتبط در آماده باش قرار دارند.
**آماده باش نيروهاي امدادي در كرمان
فرماندار كرمان نيز در اين خصوص گفت: اين زمين لرزه هيچ گونه پس لرزه اي نداشته است و به نظر مي رسد خطري در پي نداشته باشد.
علي بابايي افزود: طبق بررسي هاي صورت گرفته از مردم محلي و مسئولان زلزله به سازه هاي شهر نيز خسارت وارد نكرده است اما به هر صورت گسل زنگي آباد از گسل هاي فعال استان محسوب مي شود و به همين دليل بايد آمادگي لازم براي مقابله با زمين لرزه را داشت.
وي تصريح كرد: در كنار زنگي آباد نيروي هاي امدادي شهر كرمان، باغين، اختيار آباد نيز در آماده باش قرار دارند و مردم هم بايد اقدامات احتياطي را در دستور كار خود قرار دهند.
**اقدامات در زمين بروز زمين لرزه
از وسايلي كه احتمال سقوط دارند (كتابخانه، كمد، لوستر، آينه هاي ديواري و يا لوازم آشپزخانه) دور شويد.
از پنجره هاي داراي شيشه هاي محافظت نشده دور شويد.
چارچوب هاي فلزي درب ها ، در صورتي كه داراي شيشه بالايي نباشند، محل هاي نسبتا امني به حساب مي آيند. به اين محل پناه ببريد و با دست خود مراقب بسته شدن درب باشيد. بهتر است در ميان چارچوب درب بنشينيد تا تعادل خود را بهتر حفظ كنيد.
كنج ديوارها ، در صورتي كه دور از پنجره ها و يا وسايل واژگون شدني باشند، نسبتا امن هستند. به اين محل پناه برده ، بنشينيد ، و در حالتي كه دستهاي خود را دور گردن قفل نموده ايد، سر را به طرف زانو برده و به وسيله دستها و بازوان از سر و گردن محافظت نماييد.
در صورتي كه ميز محكمي در نزديكي شماست، به زير آن پناه برده، در كنار يكي از پايه ها بنشينيد و با گرفتن پايه از تكان خوردن ميز جلوگيري نماييد.
مي توانيد با نشستن بر روي زمين در كنار صندلي ها يا مبل ها ، با دستان از سر و گردن خود محافظت نماييد.
در صورتي كه در آشپزخانه هستيد، به سرعت از اجاق گاز و همچنين وسايل واژگون شدني (نظير يخچال) و كابينت هايي كه احتمال سقوط وسايل انها بر رويتان وجود دارد دور شويد.
در صورتي كه در راه پله هستيد، بلافاصله در كناره ديوار بنشينيد و با قفل كردن دستها در پشت گردن و خم كردن سر به طرف زانوان، از سر و گردن خود محافظت نماييد. هرگونه حركت در راه پله ها در زمان زمين لرزه، بسيار خطرناك تر از نشستن در يك محل است و احتمال سقوط فرد و ايجاد شكستگي را به شدت افزايش مي دهد.
در صورتي كه در آسانسور هستيد، در اولين طبقه از آسانسور خارج شويد.
در صورتي كه در محيط خيابان هستيد، از ساختمانها دور شويد. احتمال سقوط نماي ساختمانها و يا ريختن شيشه هاي شكسته بر روي افراد زياد است.
ممكن است اتومبيل ها در اثر زلزله تعادل خود را از دست بدهند ، بنابراين مراقب حركت آنها باشيد.
در جاده هاي كوهستاني، احتمال ريزش سنگ بر روي اتومبيل وجود دارد. بهتر است از اتومبيل پياده شويد و به دقت متوجه اطراف باشيد.
7420/ 5054