۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 82998857
T T
۰ نفر
14 ایستگاه در خط B متروی قم جانمایی شده است

قم- ایرنا- رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر قم گفت: طرح مسیر خط B متروی قم از پردیسان به سمت چهار راه بازار با 14 ایستگاه به تصویب رسیده است.

به گزارش ایرنا، روح الله امراللهی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: كار كارشناسی و مطالعاتی دقیق در این خط و ایستگاه های آن صورت گرفته است تا تكمیل كننده خط A متروی قم باشد.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است كه در مرحله نخست مسیر قلعه كامكار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمكران راه اندازی می‌ شود.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یكی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی افزود: احداث یكی از ایستگاه های مترو كه در حد فاصل میدان مطهری به سمت عمار یاسر در نظر گرفته شده است بعد از برگزاری جلسه ای با شورای فنی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم تصویب خواهد شد تا مشكلی به تیمچه بازار قم وارد نشود.
بنای تیمچه قم از آثار شاخص و ارزشمند معماری اسلامی ایران است كه توسط هنرمند برجسته دوره قاجاریه استاد حسن معمارباشی قمی در سال 1301 هجری قمری طراحی و اجرا شده است. این تیمچه در سال 1376 به شماره 1902 در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد
وی ادامه داد: درصدد افزایش خطوط متروی قم و بهره برداری مناسب در راستای كاهش ترافیك شهری هستیم.
امراللهی با اشاره به خط A‌ متروی قم گفت: عملیات اجرایی این خط در حال اجراست و در سال آینده به بهره برداری برسد.
وی در ادامه اظهار كرد: جانمایی پایانه مسافربری در جهت های مختلف باید در قم با جدیت پیگیری تا از آمد و شد اتوبوس های بین راهی به داخل شهر جلوگیری و از ترافیك شهر كاسته شود.
امراللهی خاطرنشان كرد: در حال حاضر بار سنگین ترافیك در تقاطع 72 تن قم وجود دارد كه با جانمایی پایانه های مسافربری شاهد كاهش این بار ترافیكی خواهیم شد، ضمن این كه با بازگشایی محورهای عمار یاسر و خیابان جمهوری نیز بار ترافیكی قم در این تقاطع كاهش می یابد.
وی همچنین از بهره برداری بلوارهای فردوسی، شهدای روحانی، محتشم كاشانی، تعاون و روحانی تا پایان سال جاری خبر داد.
این عضور شورای اسلامی شهر قم در ادامه با اشاره به فعالیت 14 شركت تاكسیرانی در این شهر گفت: با شركت های حمل بار این تعداد شركت ها به 20 شركت می رسد.
امراللهی اضافه كرد: به علت تعداد بالای شركت های تاكسیرانی درآمد ها با هزینه ها همخوانی ندارد از این رو نیازمند ادغام شركت های تاكسیرانی در این حوزه هستیم.
وی تاكید كرد: در حال حاضر 6 هزار و 500 دستگاه تاكسی در قم فعال است كه مازاد ظرفیت استاندارد این شهر بوده كه اگر ساماندهی نشود در آینده مشكلاتی ایجاد خواهد شد.
وی همچنین از فعالیت 270 دستگاه اتوبوس در قم خبر داد و گفت: از این تعداد 85 دستگاه اتوبوس ملكی است و 85 دستگاه دیگر نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
امراللهی با اشاره به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی قم تصریح كرد: نوسازی اتوبوس ها در قم با چالش روبروست كه باید ساماندهی شود، ضمن این كه توسط شهرداری قم بودجه نوسازی اتوبوسرانی 170 میلیارد ریال پیش بینی شده است و خرید اتوبوس 100 میلیارد ریال است.
وی به عدم استقبال مردم از اتوبوس های درون شهری اشاره كرد و گفت: این امر دلایل مختلفی از جمله افزایش فاصله زمانی بین خطوط دارد كه باعث شده استفاده از حمل و نقل عمومی به بن بست برسد.
وی تاكید كرد: نیاز به بازمهندسی و بازنگری مجدد در خطوط اتوبوسرانی داریم تا مسیر خطوط تغییر پیدا كند.
8138/ 1175