۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۳۳
کد خبر: 82998839
T T
۰ نفر
ايران بيش از هر كشوري به صنايع كوچك كمك كرده است

مشهد – ايرنا – نائب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: هيچ دولتي در دنيا به اندازه ايران در پرداخت كمكهاي نقدي به صنايع خرد و متوسط كمك نكرده و از اين نظر ايران سرآمد كشورها است.

حسن حسيني روز يكشنبه به مناسبت روز ملي حمايت از صنايع كوچك در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بعضا حمايت هاي دولت از صنايع بيجا بوده است، به عنوان مثال حمايت از خودروسازان ديگر كافي است و نبايد ادامه پيدا كند و نيز پرداخت كمك نقدي به برخي صنايع كه روزآمد نيستند و به لحاظ كيفي پيشرفتي نداشته اند، اتلاف منابع است.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: به نظر مي رسد حمايت هاي دولت از صاحبان صنايع به نوعي بي حساب و كتاب بوده و در برخي موارد فقط به اتلاف منابع انجاميده است.
حسيني ادامه داد: صنايع كوچك فقط مختص به ايران نيست و در تمام كشورهاي دنيا، سهم زيادي در توليد دارند و عمده اشتغال نيز مربوط به صنايع كوچك است.
وي بيان كرد: 80 درصد از كل صنايع كشور را صنايع كوچك تشكيل مي دهند و در شرايط بد اقتصادي چند سال اخير، دولت كمكهاي نقدي خود را در قالب تسهيلات طرح رونق توليد از طريق ثبت نام در سامانه بهين ياب، به رغم داشتن چك برگشتي و ديون معوق، به صاحبان صنايع كوچك پرداخت كرده است.
وي اظهار داشت: اين در حالي است كه پرداخت تسهيلات طرح رونق توليد به همه صاحبان صنايع تعلق نگرفت و برخي از آنان، عليرغم مشكلات زياد، نتوانستند از اين تسهيلات استفاده كنند.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: يكي از اشكالاتي كه در حمايت هاي دولت از صاحبان صنايع كوچك وجود دارد، اين است كه صنايع از نظر اقليمي به يك چشم ديده مي شوند به اين معنا كه ارائه مشوق هاي دولت به صنايع در مناطق برخوردار و غيربرخوردار تفاوتي ندارد.
حسيني اظهار داشت: در حالي كه شرايط صنايع شهرك صنعتي توس در حوالي مشهد با شرايط صنايع در شهرك صنعتي رشتخوار متفاوت است، اما سياست هاي تشويقي دولت براي هر 2 شهرك يكسان است.
وي افزود: موارد تشويقي دولت براي صنايع در مناطق مختلف بسيار معنادار است و بايد مشوق ها متناسب با شرايط هر صنعت به لحاظ شرايط جغرافيايي، اقليمي و زيرساخت ها در نظر گرفته و ديده شود.
نائب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: يك تهديد جدي براي صنايع كوچك، مهاجرت روستاييان به شهرها است كه باعث از بين رفتن صنايع كوچك در شهرهاي كوچك و روستاها مي شود.
وي خاطرنشان كرد: برخي از صنايع به لحاظ نوع مواد اوليه، نيروي انساني و خدمات نمي توانند در روستاها رونق بگيرند لذا ارائه تسهيلات به طرحهاي كوچك اقتصادي روستايي در بخش صنعت مي تواند به حمايت از صنايع كوچك منجر شود.
حسيني اظهار داشت: دولت اخيرا تسهيلاتي را براي طرحهاي اقتصادي به روستاييان اختصاص مي دهد كه براي راه اندازي و رونق صنايع كوچك شهرها و روستاها بسيار مناسب است و مانع مهاجرت روستاييان به شهرها و شهرنشينان شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ مي شود.
وي در ارزيابي خدمات دولت به صنايع كوچك در حوزه زيرساخت ها در شهرك هاي صنعتي خراسان رضوي گفت: همه خدمات زيربنايي در برخي شهرك ها مانند فاز 2 شهرك صنعتي قوچان، ارائه شده اما هنوز متقاضي در آنجا مستقر نشده است.
وي افزود: در مقابل خيلي از واحدهاي صنعتي در شهرك صنعتي توس مستقر شده اند اما هنوز برخي از آنها با مشكل برق، گاز و ساير خدمات زيربنايي مواجه هستند كه عمده مشكل به دليل عدم پيش بيني در تامين انرژي مورد نياز اين صنايع است.
نائب رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: برخي از واحدها در شهرك صنعتي توس هستند كه براي توسعه نياز به زمين دارند اما شهرك صنعتي توس جايي براي ارائه زمين به صاحبان صنايع ندارد.
حسيني افزود: همه اين اشكالات نشان مي دهد كه نقشه راهي براي توسعه صنايع كوچك و ايجاد و توسعه شهرك ها و نواحي صنعتي خراسان رضوي نداريم و در اين خصوص برنامه ريزي منسجمي انجام نگرفته است.
به گزارش ايرنا، پنج هزار و 674 واحد صنعتي در استان خراسان رضوي با سرمايه گذاري 152 هزار ميليارد ريال و اشتغالزايي مستقيم براي 188 هزار و 500 نفر فعاليت دارند كه بيش از 90 درصد آنها صنايع كوچكند.
تركيب صنايع خراسان رضوي به لحاظ ميزان سرمايه گذاري شامل 22 درصد فلزي، 16 درصد غيرفلزي، 16 درصد صنايع شيميايي و 11 درصد صنايع محصولات غذايي است.
بيشتر صنايع خراسان رضوي خرد و متوسط است با اين حال سهم صنايع از اشتغال استان حدود 30 درصد و از توليد ناخالص داخلي 11 درصد است.
كل تسهيلات مصوب دولت براي تامين سرمايه در گردش صنايع خرد خراسان رضوي در سال گذشته پنج هزار و 600 ميليارد ريال بود كه از اين ميزان هزار و 160 ميليارد ريال پرداخت شد، كل تسهيلات مصوب دولت براي تامين سرمايه ثابت براي صنايع خرد استان نيز پارسال هزار و 370 ميليارد بود كه بانكها 380 ميليارد ريال را پرداخت كردند.
هم اكنون 45 شهرك و ناحيه صنعتي مصوب در خراسان رضوي وجود دارد كه 38 شهرك و ناحيه از اين تعداد فعال است.
همچنين 43 درصد از صنايع فعال اين استان در شهركها و نواحي صنعتي مستقرند و 49 درصد اشتغال صنعتي و 30 درصد سرمايه گذاري صنعتي خراسان رضوي در اين شهركها و نواحي انجام شده است.
7489/5132
۰ نفر