۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 82998241
T T
۰ نفر
باید توجه بیشتری به حوزه پیشگیری از بیماریها شود

مشهد - ایرنا - رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تاكیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به تغییر سبك زندگی و تامین سلامت مردم اشاره و بیان كرد: باید توجه بیشتری به حوزه پیشگیری از بیماریها شود و اجازه نداد تا مردم بیمار شوند.

حسینعلی شهریاری شنبه شب در همایش مجمع خیران سلامت سیستان و بلوچستان در مشهد افزود: هم اینك بیش از 50 درصد كودكان ایرانی چاق هستند و چاقی مادر همه بیماریها است. از سوی دیگر سالانه 17 هزار نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست می دهند و بیش از 13 هزار نفر معلول می شوند لذا باید فرهنگ سازی نسبت به افزایش تحرك و ورزش در جامعه، مصرف غذای سنتی و همچنین نحوه صحیح رانندگی انجام شود.
وی همچنین بر كاهش هزینه های بیمارستانی و اهتمام دولت نسبت به این موضوع تاكید و بیان كرد: باید مراقبت در منزل به جای مراقبت از بیمارستان در مورد بیمارانی كه مدت درمانشان به طول می انجامد را گسترش داد تا هزینه های درمان كاهش یابد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین گفت: مهاجرت مرزنشینان و ترك استان توسط مردم سیستان و بلوچستان تامین امنیت در مرزها را به مخاطره می اندازد. دولت بداند كه اگر مردم سیستان و بلوچستان بخواهند محل زندگی خود را ترك كنند فقط باید 100 هزار میلیارد تومان هزینه شود تا امنیت در مرزهای جنوب شرق كشور تامین شود لذا باید نیازهای مردم این استان را تامین كرد تا آنان مجبور به ترك محل زندگی خود نشوند.
وی افزود: خیران سلامت اقدام قابل توجهی در سیستان و بلوچستان انجام نداده اند. این در حالی است كه پارسال فقط در استان فارس خیران سلامت 81 میلیارد تومان و امسال 100 میلیارد تومان كمك كردند.
شهریاری اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان همیشه مظلوم بوده اند. بیش از 18 سال است كه خشكسالی در این استان حاكم شده و هم اینك بیش از سه هزار روستا در این منطقه با تانكر آبرسانی می شوند. حتی برخی نقاط زاهدان نیز فاقد لوله كشی آب هستند و هنوز افغانستان حق آبه سیستان را از محل چاه نیمه ها پرداخت نكرده است.
وی ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی عنایت خاصی به سیستان و بلوچستان داشت و در زمان تصدی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام 18 میلیارد تومان به تامین آب مردم این استان از چاه نیمه چهارم اختصاص داد.
رئیس مجمع خیران سلامت گفت: هیچ كشوری در دنیا به تنهایی موفق به تامین هزینه های بهداشت و درمان نشده و همواره خیران كمك رسان دولتها بوده اند.
وی افزود: با اینكه پارسال منابع زیادی برای حوزه بهداشت و درمان پرداخت شد و كارهای زیادی انجام گرفت با این حال در صورت ادامه مجدد تحریمها در تامین برخی اقلام از جمله دارو دچار مشكل می شویم لذا باید همت كرد و درد بیماران را كاهش داد.
شهریاری به عضویت 110 هزار نفر در مجمع خیران سلامت اشاره و بیان كرد: زنان در هر عرصه ای توانمندیهای خود را به اثبات رسانیده اند لذا اگر مشاركت زنان در حوزه خیران سلامت گسترش یابد بی تردید وضعیت كارهای خیراندیشانه در حوزه درمان بیش از گذشته خواهد شد.
وی اظهار داشت: امسال مجمع خیران سلامت با همه مجامع خیران در كشور تفاهمنامه امضا كرده و آنها قول كمك هزار میلیارد تومانی به این مجمع داده اند كه این كمك نقدی صرف ساخت بیمارستان، مركز دیالیز و غیره در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان نیز در این همایش مهمترین مولفه حوزه بهداشت و درمان را نیروی انسانی ماهر و متخصص ذكر و بیان كرد: به بركت اجرای طرح تحول نظام سلامت هم اینك نیروی متخصص در سه دانشگاه علوم پزشكی ایرانشهر، زاهدان و زابل مستقر است و دستیار پزشك در 11 رشته تخصصی در دانشگاه زاهدان و همچنین نیروی متخصص در حوزه های مختلف از جمله داروسازی در دانشگاه زابل در حال آموزش هستند.
محمد هاشمی افزود: با تلاشهای انجام گرفته طی 32 سال گذشته در مجموعه دانشگاه علوم پزشكی زاهدان اقدامات موثری در حوزه زیرساخت های بهداشتی و درمانی انجام شد بطوری كه هم اینك پوشش شبكه نظام سلامت در شهرستان های زیرپوشش این دانشگاه به 100 درصد رسیده اما كل پوشش این شبكه در استان سیستان و بلوچستان 87 درصد و برخی نقاط جنوبی از خانه بهداشت محروم است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان در خط مبارزه با ورود بیماریهای گوناگون از كشورهای همسایه پاكستان و افغانستان قرار گرفته و در این زمینه مردم استان در معرض هجوم بیماریهای مختلف قرار دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: در چند سال اخیر جمعیت سیستان و بلوچستان چهار برابر و تعداد تختهای بیمارستانی هشت برابر شده اما هنوز جوابگوی نیاز استان نیست با این حال با اتمام ساخت سه بیمارستان 540 تختخوابی در شهرهای زاهدان، ایرانشهر و چابهار تعداد تختها به 800 دستگاه می رسد.
وی افزود: تجهیزاتی از جمله مركز ناباروری، فیزیوتراپی و مركز درمان تخصصی قلب در زاهدان ایجاد شده اما به رغم تلاشها در تامین تجهیزات درمانی، این وسایل در مركز استان متمركز شده و مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان از آن بی بهره هستند.
هاشمی گفت: خیران سلامت در سیستان و بلوچستان تاكنون در خصوص راه اندازی مراكز دیالیز و بیماریهای خاص و برخی موارد دیگر مشاركت كرده اند اما با توجه به عمق محرومیت و نیاز مردم به تجهیزات بهداشتی و درمانی، مساعدت بیشتر خیران سلامت را در این منطقه خواستار هستیم.
7489/1858