۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82994928
T T
۰ نفر
رقبای مطبوعات خط قرمزها را نادیده می گیرند

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشكده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: شبكه های مجازی به عنوان رقیب اصلی مطبوعات بدون درنظر گرفتن خط قرمزها بسیاری از خبرها را با تصویر و ویدئو به مردم منتقل می كنند .

عباس اسدی در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا درباره كیفیت روزنامه نگاری در عصر حاضر، اظهار كرد: روزنامه نگاری در ایران در شرایط مطلوبی نیست و با اطمینان می توان گفت دارای نقطه ضعف هایی است كه برای رسیدن به شرایط ایده آل باید برطرف شود.
وی ادامه داد: بیشتر ضعف های روزنامه نگاری عصر امروز به محتوای مطالب تولیدی باز می گردد، بیشتر مطالبی كه به عنوان تولیدی در رسانه ها منتشر می شود در واقع ترجمه و اقتباس از دیگران است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به كاهش تولید محتوا در سال های اخیر اشاره كرد و گفت: روزنامه نگاران مانند زمان های گذشته به تحقیق و پژوهش در مسائل مختلف نمی پردازند، از سوی دیگر تیراژ انتشار روزنامه ها كاهش چشمگیری داشته است.
اسدی افزود: مردم بیشتر نیاز خبری خود را از شبكه های مجازی رفع می كنند به همین دلیل دیگر كمتر به سراغ رسانه های خبری می روند.
وی شبكه های مجازی را رقیب سرسخت مطبوعات امروز دانست و یادآورشد: شبكه های مجازی به ویژه تلگرام و اینستاگرام روزنامه ها را به سمتی برده كه دیگر نتوانند به جایگاه گذشته شان بازگردند.

** كمبود بودجه، مهم ترین مشكل مطبوعات ایران
استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره چگونگی رسیدن به شرایط مطلوب در روزنامه نگاری، تأكید كرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید نوعی حرفه ای گرایی در این شغل حاكم شود، از سوی دیگر با توجه به شرایط جامعه استفاده از نیروهای جوان و خلاق الزامی است.
اسدی با بیان اینكه مطبوعات باید از نظر اقتصادی قدرت بیشتری پیدا كنند، گفت: رسانه های امروز با مشكل كمبود بودجه مواجه هستند به همین دلیل توانایی استخدام نیروهای كاربلد و جوان را هم ندارند. اگر مطبوعات امروز علاوه بر بودجه های دولتی توانایی ایجاد درآمد هم داشته باشند، بسیاری از مشكلات این حرفه برطرف می شود.

** ناهماهنگی میان دانشگاه و بازار كار
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره تأثیر تحصیلات آكادمیك در افزایش كیفیت كار خبرنگاری، اظهار كرد: بی شك تحصیلات دانشگاهی در بهتر انجام دادن كار روزنامه نگاری تأثیرات مثبتی دارد اما مشكل از آنجا شروع می شود كه میان دانشگاه ها و بازار كار هماهنگی وجود ندارد.
اسدی ادامه داد: چیزی كه امروز به صورت تجربی در جامعه می بینیم این است كه تحصیلات آكادمیك به تنهایی برای انجام كار روزنامه نگاری كافی نیست، انگار میان دانشگاه و بازار كار یك اختلاف وجود دارد كه بازار كار آغوش بازی برای دانشجویان این رشته ندارد.
وی به بی توجهی به شایسته سالاری در رسانه ها اشاره كرد و گفت: در مطبوعات امروز رابطه جای ضابطه را گرفته و امكان كار برای همه افراد را میسر نمی كند.
استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر برخی دانشگاه ها و استادان از نظر كمی و كیفی در آموزش دانشجو كم كاری می كنند و در تلاش نیستند تا دانشجوی كاربلد را وارد جامعه كنند.
اسدی با اشاره به اینكه دانشجو در برخی دانشگاه ها به درستی با مسائل روز آشنا نمی شود، افزود: برخی دانشجویان هم مقصر هستند چرا كه از امكانات دانشگاه به درستی استفاده نمی كنند و دل به كار نمی دهند.

** نیاز به تولید علم داریم
این استاد دانشگاه در ادامه درباره كمبود منابع آموزشی در رشته روزنامه نگاری و نیاز به ترجمه آثار خارجی، اظهار كرد: در حال حاضر كتاب های موجود در این رشته بسیار قدیمی بوده و نیاز دانشجو را برطرف نمی كنند .
اسدی با اشاره به اینكه در دنیای روزنامه نگاری آثار ترجمه بسیاری وجود دارد، افزود: آثار ترجمه چندان به دانشجویان كمك نمی كند، این كتاب ها باید مطابق با شرایط جامعه ایرانی نوشته شوند.
وی یادآورشد: كتاب های ترجمه جامعه خارج از ایران را به تصویر می كشند اما نیاز داریم اندیشمندان در داخل كشور دست به تولید علم بزنند.

**روزنامه نگاری امروز ایران گرایش پرخطر ندارد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره پرخطرترین و بادوام ترین گرایش در خبرنگاری، تأكید كرد: صفحه حوادث و اجتماعی را بادوام ترین و پرمخاطب ترین مطالب یك روزنامه می دانم.
اسدی ادامه داد: مردم جامعه ما علاقه بسیاری به خواندن حوادث دارند چرا كه یك هیجان خاصی در این سوژه ها نهفته است.
وی افزود: در حال حاضرهیچ كدام از سرویس های یك تحریریه فعالیت پرخطری ندارند. سرویس ها، خنثی فعالیت می كنند و چالشی ایجاد نمی كنند.

** ن. م**1601
۰ نفر