۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 82994912
T T
۰ نفر
خبرنگاران مردم را به استفاده از كالای ایرانی تشویق كنند

قم - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: خبرنگاران با نشان دادن ظرفیت صنایع داخلی می توانند مردم را به سمت استفاده از كالاهای ایرانی كه در بسیاری از موارد بهتر از نمونه های خارجی مشابه است، تشویق كنند.

محمود سیجانی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم به مناسبت روز خبرنگار در گفت و گو با خبرنگاران این رسانه، بیان كرد: خبرنگاران رسالتی مهم در بیان توانمندی های اقتصادی كشور دارند و می توانند با حمایت رسانه ای از تولیدكنندگان داخلی، چرخه صنعت ملی را بیش از پیش به حركت درآورند.
وی افزود: امروز با وجود تهدید اقتصادی دشمنان، صنعت كشور از قابلیت های مطلوبی برای مقابله با این فشارها برخوردار است كه رسانه ای شدن این توانمندی ها توسط خبرنگاران روحیه امید را در دل مردم زنده می كند.
وی ادامه داد: تحریم اقتصادی در كنار مشكلاتی كه ایجاد می كند، فرصت خوبی برای تولیدكنندگان كالاهای داخلی است تا از موقعیت ایجاد شده برای پاسخ گویی به نیازهای مردم و تصاحب بازار داخلی استفاده كنند.
سیجانی همچنین به جایگاه مهم خبرنگاران در ارتقای وضعیت صنعت كشور اشاره كرد و افزود: خبرنگاران می توانند همچون ناظرانی آگاه و دلسوز، با ارائه نقد های منصفانه، صنعتگران را با نقاط ضعف خود آشنا كنند و از این طریق موجب پویایی هرچه بیشتر این حوزه تاثیرگذار اقتصادی شوند.
وی بیان كرد: انگیزه بخشی به متولیان حوزه صنعت با تهیه گزارش های خبری از توانمندی های تولیدكنندگان داخلی، فعالیت مهم دیگری است كه خبرنگاران با انجام آن، زمینه تحرك بیشتر اقتصادی كشور را فراهم می كنند.
وی ادامه داد: با اجرای سیاست های اقتصادی دولت و همراهی مردم، از وضعیت اقتصادی پیش آمده به سلامت عبور خواهیم كرد و در این راستا خبرنگاران با نمایش توانمندی های كشور و تلاش برای دل گرم كردن قشرهای مختلف جامعه، وظیفه مهمی برعهده دارند.
2 هزار و 300 واحد صنعتی كوچك، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد كه از این تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنایع كوچك، 75 واحد مربوط به صنایع متوسط و 63 واحد مربوط به صنایع بزرگ است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می كنند.
قم دارای هفت شهرك صنعتی شكوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
همچنین در این استان 25 نوع ماده معدنی قابل استخراج وجود دارد كه برخی از آن ها همچون لیتیوم، طلا و منگنز جزو عناصر راهبردی و مهم معدنی محسوب می شود.
فعالیت 40 هزار واحد صنفی تولیدی و توزیعی در قالب 40 اتحادیه از دیگر بخش های تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم است.
3 درصد رسانه های دارای مجوز كشور متعلق به استان قم است، به گونه ای كه از هشت هزار و 629 مجوز صادر شده ، 260 مجوز مربوط به قم است. از 42 خبرگزاری كشور، بیش از 15 خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، ضمن این كه از 172 روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، حدود 10 روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی می باشد.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای كنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهك تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری كرد.
7405/ 1175