۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 82994849
T T
۰ نفر

علامت سوالی به نام كنكور

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۱۲
کد خبر: 82994849
علامت سوالی به نام كنكور

تهران- ایرنا - كنكور و حواشی آن همواره یكی از مسائلی است كه در طول سال های بسیار جمعیت بسیاری از جامعه شامل داوطلبان و خانواده های آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و دراین میان تداوم یا حذف كنكور مسئله ای است كه با فرا رسیدن آزمون سراسری ، انتخاب رشته داوطلبان و سپس ورود متقاضیان به دانشگاه به بحث داغ محافل فرهنگی و رسانه ای تبدیل می شود .
مجلس شورای اسلامی در سال 92 طی مصوبه ای رای به حذف كنكور داده بود، براساس تصمیم نمایندگان خانه ملت امسال می باید آخرین سال برگزاری این آزمون پر اضطراب و چالش سراسری باشد .
اواخر آبان پارسال بود كه علی لاریجانی رییس مجلس در آیین معارفه رییس كتابخانه مركزی و مركز اسناد دانشگاه تهران گفت: اگر سازمان‌ سنجش منحل شود، كنكور هم حذف می‌ شود.
او بتازگی نیز بر لزوم حذف كنكور سراسری تأكید كرد و گفت: باید كنكور و نظام آموزشی در خدمت كارآفرینی باشد.
لاریجانی پیشنهاد داد دانشگاه ها به صورت مستقل، آزمون برگزار كرده و با مصاحبه، دانشجویان مدنظر خود را انتخاب كنند.
با این جملات بار دیگر مبحث كنكور در جامعه داغ شد و پاسخ رییس سازمان سنجش به این اظهارات چنین بود كه «منتظریم هماهنگی های لازم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گیرد و پاسخی در این زمینه داده شود.»
با گذشت 10ماه از این موضوع، رئیس مجلس شورای اسلامی بار دیگر در 14مرداد امسال با حضور در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، تاكیدی مجدد بر حذف كنكور داشت و گفت: كنكور در حال رساندن كارآفرینی كشور به صفر است؛ چرا كه مردم حتی از مقطع ابتدایی برای كنكور دغدغه دارند، بنابراین بهتر است كه پذیرش دانشجو به عهده دانشگاه‌ها باشد.
لاریجانی همچنین ذهنیت خلاق را معیار اصلی تحصیل در مقاطع تكمیلی خواند و گفت: با برگزاری كنكور كارآمدی كاهش می‌یابد. اگر كمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را به سرانجام برساند، كمك بلندمدتی به كشور انجام داده است.
به دنبال این اظهارات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست اخیر هیات دولت به خبرنگاران گفت: وزارت آموزش و پرورش به منظور حذف كنكور باید اقداماتی در پایه دبیرستان انجام دهد.
منصور غلامی این اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی را كنایه ای خواند و افزود: قانون را مجلس تصویب می كند ما هم استقبال می كنیم؛ باید دانشگاه ها برای جذب دانشجو از استقلال كافی برخوردار باشند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وزیر علوم تاكید كرد: باید به دنبال راهكارهایی باشیم و با همكاری وزارت آموزش و پرورش شاخص آزمون سنجش را برای رشته های پرطرفدار تعریف كنیم تا از میان داوطلبان، افراد واجد شرایط انتخاب شوند.
به گفته غلامی، هم اكنون 15 درصد ورودی دانشگاه ها تحت تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی است و هنوز روی برخی موارد با كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توافق نشده است.

**بهتر است كنكور حذف شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا می گوید: بهتر است كنكور حذف و جذب دانشجو توسط دانشگاه ها انجام شود همانگونه كه در نقاط دیگر جهان این گونه است.
سید هادی بهادری با بیان این كه شاید در چنین شرایطی، خیلی ها وارد دانشگاه نشوند افزود: مساله حذف كنكور به طور جدی دنبال می شود اما در اصل تا زمانی كه سیستم جذب دانشجو به صورت متمركز است چاره ای غیر از كنكور وجود ندارد.
وی ضرورت ایجاد بستری مطلوب برای رقابت یكسان داوطلبان كنكور در مناطق برخوردار، كم برخوردار و بی برخوردار را خاطرنشان و تاكید كرد: برای رقابت یك داوطلب كه ساكن روستاست و یك تهرانی كه در بهترین نقطه این شهر سكونت و از امكانات بیشتری برخوردار است باید عدالت رعایت شود.
این نماینده مجلس گفت: اگرچه كمابیش از شهرها و روستاهای دورافتاده برخی داوطلبان موفق به ورود به بهترین دانشگاه های كشور می شوند اما باید شرایط برای مناطق مختلف یكسان شود.
وی تاكید كرد: شركت در كلاس های كنكور، تقویتی و خصوصی موثر است اما بهتر این كه سیستمی یكپارچه تدوین و برای رعایت عدالت كنكور حذف و روند جذب دانشجو به خود دانشگاه ها واگذار شود.

**چالشی به نام معدل در كنكور
یكی دیگر از مسائل روز كه منجر به امضای 170 نماینده مجلس پای نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به بازنگری مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش برای كنكور سال 98 شد، تاثیر قطعی معدل در كنكور بود كه آن را غیرمنصفانه و ناعادلانه خواندند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این باره هم گفت: لحاظ معدل مساله ای كیفی است، تصحیح اوراق سیستمی یكپارچه ندارد و عدالت آموزشی هم رعایت نمی شود.
به گفته وی، شرایط كنكور یكنواخت تر بوده اما تاثیر معدل به عنوان مساله ای كیفی قابل دفاع نیست.
محمد علی وكیلی عضو هیات رییسه در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس نامه 170 نماینده مجلس به منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت كرد كه در این نامه آمده است: بر اساس اخبار واصله اخیرا تصمیمی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای لحاظ شرایط آزمون كنكور سراسری سال 1398 توسط اعضای آن شورا اتخاذ شده كه طی آن محاسبه نمره معدل در آزمون با 30 درصد به صورت قطعی خواهد بود.
این نمایندگان مجلس تاكید كردند كه این امر به علت نبود زیرساخت ‌های لازم در شرایط فعلی مغایر عدالت آموزشی است و می‌ تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را به مناطق محروم كشور وارد و امید نسل جوان و داوطلبان كنكور را به یاس مبدل كند.
امضا كنندگان این نامه درخواست كردند به فوریت جلسه فوق ‌العاده‌ شورای سنجش و پذیرش تشكیل تا نسبت به بازنگری مصوبه این شورا برای كنكور سال 98 اقدام شود.
در این باره همچنین یكی از اعضای كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهاركرد: تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای محاسبه نمره معدل در كنكور با 30 درصد به صورت قطعی عادلانه نیست.
علیرضا سلیمی با بیان این كه نظام آموزشی ما هماهنگ نیست و 17 نوع مدرسه در كشور وجود دارد، افزود: برخی دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل كرده و به هر نحوی نمره گرفته اند، این تصمیم شورای سنجش حق دیگر دانش آموزان كه چنین شرایطی برای تحصیل نداشته اند را ضایع می كند.
نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی، تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو را اجحاف در حق دانش آموزان بی بضاعت، كم بضاعت و متعلق به طبقه متوسط دانست و گفت: درخواست كرده ایم كه امسال تاثیر معدل مثبت باشد نه قطعی تا عدالت در حق تمام دانش آموزان رعایت شود.
سلیمی گفت: تاثیر مثبت بدین معناست كه نمره معدل باعث نمی شود رتبه دانش آموز پایین تر بیاید و اگر رتبه ای را در كنكور اخذ كرده معدل پایین او تاثیری در تنزل رتبه نداشته باشد.
وی كه جزو امضا كنندگان نامه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است افزود: اگر معدل بالا باشد ممكن است در نتیجه تاثیر بگذارد ولی معدل پایین چنین تاثیری نخواهد داشت.
**6984**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش