۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82990590
T T
۰ نفر

نمايشگاه مشروطه در قاب نياوران

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۵
کد خبر: 82990590
نمايشگاه مشروطه در قاب نياوران

تهران- ايرنا - آيين گشايش نمايشگاه مشروطه 14 مرداد ماه همزمان با صد و دوازدهمين سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه كاخ نياوران برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران، اين نمايشگاه با همكاري كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، عكاسخانه شهر، باغ موزه قصر، دانشگاه آزاد اسلامي واحد يادگار امام خميني (ره) و كميته ملي ايكوم ايران برگزار مي شود و با نمايش مجموعه عكس هايي با محوريت مشروطه، به بازخواني اين رويداد تاريخي مي پردازد.
پيدايي و ايدئولوژي مشروطه، قانون اساسي مشروطه و همچنين مطبوعات اين دوره تاريخي از جمله موضوعاتي است كه در اين نمايشگاه به آن پرداخته خواهد شد.
نمايش اسناد و عكس هاي مربوط به امضاي فرمان مشروطيت از مخزن كاخ صاحبقرانيه و عكس هايي از مجموعه داران خصوصي مهدي تميزي و كامران نجف زاده بخش ديگري از اين نمايشگاه است كه تا تاريخ 21 مرداد ماه در تالار آبي ميزبان علاقه مندان به تاريخ مي باشد.
همچنين همزمان با اين رويداد، نمايشگاه 'مشروطه به روايت قلم' شامل رونمايي از 5 جلد كتاب چاپي از گنجينه موزه كتابخانه سلطنتي نياوران با موضوع تاريخ انقلاب مشروطه در موزه كتابخانه و نمايشگاه 'طنز در مطبوعات مشروطه' شامل اسناد طنز در مطبوعات اين دوره تاريخي از آرشيو مؤسسه فرهنگي موزه هاي بنياد مستضعفان در موزه جهان نما برپا مي شود.
يكصد و دوازده سال پيش در تاريخ 14 مرداد سال 1285 هجري خورشيدي برابر با 14 جمادي الثاني 1324 ه. ق فرمان مشروطيت كه در اصل فرمان تشكيل مجلس شوراي ملي بود با حضور درباريان در قصر صاحبقرانيه به شور گذاشته شد و در تاريخ ياد شده، مظفرالدين شاه قاجار آن را قرائت كرد و به خط احمد قوام السلطنه مكتوب شد.
علاقه مندان جهت بازديد از نمايشگاه 'مشروطه در قاب نياوران' در تالار آبي مي توانند از تاريخ 15 تا 21 مرداد و نمايشگاه هاي موزه جهان نما و كتابخانه سلطنتي از 14 تا 21مرداد ماه از ساعت 9 تا 18 به مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران مراجعه نمايند.
فراهنگ **1085** 1701
۰ نفر