۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 82984908
T T
۰ نفر
تعويض مفصل زانو رايج ترين عمل جراحي در سنين بالاي 50 سال است

تبريز- ايرنا- فلوشيپ زانو و طب ورزشي آرتروسكوپي گفت: بازسازي مفصل زانو در دنيا يكي از رايج ترين اعمال جراحي بعد از سنين 50 سالگي است.

دكتر احد پاشايي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در شرايط عادي مفصل زانو لولايي فرم است و از سه استخوان تشكيل يافته كه حركات خم شدن، باز شدن و چرخشي را به مفصل مي دهند.
وي ادامه داد: زماني كه مفصل زانو به هر علتي دچار آسيب و تخريب و غضروف مفصل سائيده شود، همچنين در حركات مفصلي محدوديت ايجاد شود، اين عمل بر روي بيمار انجام مي شود.
دكتر پاشايي با اشاره به اينكه آرتروز مفصلي و تخريب غضروف هاي مفصلي دليل اصلي اين بيماري است، گفت: شايع ترين علت آرتروز مفصل زانو ارثي است و بعد از آن زانو زدن و دو زانو نشستن علت اصلي اين بيماري در كشور ماست.
وي افزود: در كشورهاي اروپايي به علت سبك زندگي خاص مردم بيماري آرتروز مفصل ران شايع است و در كشور ما نيز آرتروز مفصل زانو شايع تر است.
متخصص ارتوپدي از ديگر علت هاي اين بيماري را ضربه هاي مكرر زانو، آسيب هاي ناشي از پوكي استخوان و بيماري هاي التهابي همچون روماتيسم دانست.
وي با بيان اينكه بيماري روماتيسم نسبت به ساير كشورها در ايران شايع تر است، گفت: بيماري روماتيسم يك درصد جمعيت كشور را شامل مي شود ولي آرتروز زانو شايع تر از اين بيماري است.
فلوشيپ زانو و طب ورزشي آرتروسكوپي اظهارداشت: زنان سه برابر بيشتر از مردان گرفتار آرتروز زانو هستند و براساس آمار 25 تا 30 درصد زنان بالاي 50 سال دچار اين بيماري هستند.
وي ادامه داد: اگر عوارض بيماري كه قابل پيشگيري و درمان است را كنار بگذاريم جراحي تعويض مفصل زانو يك عمل بسيار موفقيت آميز است.
وي افزود: براساس آمار اين عمل جراحي سالانه بر روي يك ميليون و 200 هزار نفر در آمريكا انجام مي شود و آمار عمل جراحي نيز در ايران رو به افزايش است.
اين متخصص ارتوپدي تاكيد كرد: درمان هاي محافظت زانو در بيماراني كه غضروف از بين رفته و تخريب شده و در افراد مسن و بالاي 50 سال پاسخ نمي دهد و طبق تحقيقاتي كه در دنيا انجام شده، داروهاي غضروف ساز هيچ تاثيري بر درمان و غضروف سازي ندارند.
وي خاطرنشان كرد: ديگر اقدامات غيرتهاجمي كه براي اين بيماران انجام مي شود، در سنين جواني و زماني كه غضروف به صورت فعال و در حين رشد است تاثير دارد.
دكتر پاشايي اظهار داشت: انديكاسيون عمل جراحي تعويض مفصل زماني است كه مفصل تخريب شده و غضروف مفصل ساييده شود.
وي گفت: غضروف مفصل سه لايه است كه به سه درجه تقسيم بندي مي شود؛ درجه يك هنوز به استخوان نرسيده و لايه هاي سطحي غضروف ساييده شده و درجه سه زماني است كه غضروف به طور كامل ساييده شده و به استخوان رسيده است.
فلوشيپ زانو و طب ورزشي آرتروسكوپي افزود: گيرنده هاي درد در زير غضروف و روي استخوان قرار دارد و تا زماني كه غضروف ساييده نشده بيمار درد را احساس نمي كند.
وي گفت: وقتي فرد با درد زانو مراجعه مي كند به معني اين است كه غضروف ساييده شده و به استخوان رسيده كه ديگر اعمل غيرتهاجمي معني ندارد.
وي تاكيد كرد: تا 5 سال قبل انجمن ارتوپدي آمريكا در زنان سنين 50 سال و در مردان سنين 60 سال را گزينه عمل جراحي مي دانستند، ولي اكنون در سنين 30 سال نيز اين عمل بر روي بيماراني كه زانو كاملا خم شده و پاي پارانتزي دارند انجام مي شود.
6120/518

سرخط اخبار استان‌ها