۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82983037
T T
۰ نفر
هشدار شیوع برخی بیماری های پوستی در كشور

تهران- ایرنا- رئیس انجمن متخصصان پوست ایران از شیوع برخی بیماری های عفونی و سالك در مناطقی از كشور خبر داد و تاكید كرد: مردم مراقب باشند زیرا این بیماری ها در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی انجمن متخصصان پوست ایران، «فرهاد هنجنی» در كنگره سالانه این انجمن اظهار داشت: «پسوریازیس» و اگزماهای پوستی، «برس» یا پیسی، آكنه كه روی صورت و كمر بسیار دیده می شود، زگیل كه در كودكان می بینیم و بیماری زگیل تناسلی به شدت در حال افزایش است و متاسفانه بیشتر افراد با آن آشنا نیستند.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران، دلیل شیوع و افزایش بیماری های پوستی را «نداشتن نظام ثبت دقیق» دانست و گفت: وقتی می خواهیم در مورد یك بیماری و شیوع و بروز آن صحبت كنیم باید برخی آمار ثبت شده در كشور وجود داشته باشد؛ در واقع دلایل و مشكلاتی كه باعث بروز بیماری شده ثبت شود و سپس بگوییم چه نوع بیماری در كشور زیاد است تا به آن بیشتر بپردازیم.
وی در توضیح دلایل برخی بیماری های پوستی گفت: بیماری های عفونی از جمله بیماری سالك كه از نیش پشه خاكی به وجود می آید؛ باید در دفع حشرات تلاش كنیم ضمن آنكه اگر آثاری شبیه نیش پشه بود و بعد از مدتی بهبود نیافت باید سریع به پزشك مراجعه شود.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران با بیان اینكه زگیل تناسلی نیز به دلیل رعایت نكردن مسائل بهداشت فردی و روابط اجتماعی و جنسی حفاظت نشده به وجود می آید و در حال افزایش است، افزود: افراد باید بیماری را بشناسند؛ زودتر به پزشك مراجعه و بیشتر روی پیشگیری توجه كنند.
هنجنی یادآور شد: سرطان پوست یا همان سرطان سلول های پایه ای پوست (بازال سل كارسینوما) یكی از شایعترین سرطان ها بین همه ارگان های بدن و مهمترین علت بروز آن اشعه مضر آفتاب است.
وی گفت: كسانی كه در معرض آفتاب شدید قرار می گیرند مانند كشاورزان و افرادی كه فعالیت آنان خارج از محیط اداری یا فضای باز است بیشتر دچار سرطان می شوند و بعضی از مواد شیمیایی و مسائل ژنتیكی نیز از عوامل بروز سرطان پوست است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: در فصل تابستان شهروندان باید از پوست خود در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت كنند زیرا نور آفتاب پیامدهایی همچون سرطان و چین و چروك پوست در سنین بالا را به همراه دارد، لذا توصیه می شود شهروندان از ضد آفتاب هایی كه شماره محافظتی بیش از 30 و بهتر است 50 به بالا باشد استفاده كرده و از كلاه و عینك آفتابی مناسب نیز استفاده كنند.
هنجنی اضافه كرد: توصیه می شود افراد از ساعت 10صبح تا 16 زیر نور آفتاب قرار نگیرند زیرا در این زمان اوج اشعه مضر آفتاب است و صدمات فراوانی به پوست وارد می كند.

** هشدار خطر مراجعه به آرایشگاه های غیرمجاز
وی در مورد آرایشگاه هایی كه به صورت غیرمجاز خدمات پوست و زیبایی ارائه می دهند نیز هشدار داد و گفت: متاسفانه یك سری تبلیغات در سطح شهر در خصوص انجام فعالیت های زیبایی مانند تزریق ژل، بوتاكس، سولاریوم، لیزر در آرایشگاه ها و منازل به صورت غیر مجاز دیده می شود كه خطرات زیادی برای مراجعه كنندگان این مراكز به همراه دارد.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران تصریح كرد: این مراكز به طور معمول از دستگاه ها و موادی استفاده می كنند كه بی كیفیت، كم كیفیت و ارزان است و افراد آموزش ندیده در این مراكز كارهای زیبایی انجام می دهند كه در نتیجه، مراجعه كنندگان به این مراكز دچار سوختگی، عفونت و عوارض دیگر می شوند.
هنجنی تاكید كرد كه شهروندان به متخصصان پوست و زیبایی مراجعه كنند تا دچار بیماری ها و مشكلات پوستی نشوند زیرا هر چیزی كه ارزان است دلیل نمی شود كه با كیفیت باشد.
هنجنی به نقش و اهمیت اطلاع رسانی در این زمینه اشاره و تاكید كرد كه رسانه ها نقش مهمی در آگاه سازی و فرهنگ سازی شهروندان دارند.
رئیس انجمن متخصصان پوست ایران گفت: طب بازساختی، فرآیند و دانشی نوین است كه ایران توانسته فعالیت ها و پیشرفت خوبی در آن داشته باشد؛ كاری كه ما اكنون انجام می دهیم این است كه روی سلول و مولكول هایی كار می كنیم كه بتواند یك عارضه یا قسمتی از بدن را ترمیم و مداوا كند.
وی در ادامه به مشاركت همكاران و حضور میهمانان خارجی در هجدهمین كنگره سالانه انجمن متخصصان پوست ایران اشاره كرد و یاددآورشد: استادان و پزشكانی از یونان كه متخصص زیبایی و تزریق چربی هستند، از فرانسه كه روی پروبیوتیك و دفاع پوست بدن كار می كند؛ از هند كه روی بیماری های برس فعالیت های پزشكی دارند و دو نفر ایرانی از سوئیس كه روی بیماری های رنگدانه ای كار می كنند؛ یك پزشك ایرانی از انگلیس كه روی بیماری های مربوط به داخلی و پوست فعالیت دارد در كنگره امسال حضور داشتند.
در كنگره سالانه انجمن متخصصان پوست ایران، چند میزگرد تخصصی در زمینه بیماری های رایج ایران، بیماری های رنگدانه ای و طب بازساختی در پوست و همچنین كارگاه عملی برگزار شد.
در این كنگره ضمن تجلیل از محققان و متخصصان پیشكسوت كشور، سه مقاله برگزیده به زبان انگلیسی كه توسط هیات داوری انتخاب شدند، هدایایی دریافت كردند.
در بخش مسابقه پوستر علمی نیز از بین كارهای ارائه شده به كنگره، سه پوستر برتر و منتخب معرفی و جوایزی دریافت كردند.
هجدهمین كنگره انجمن متخصصین پوست ایران كه از سوم مردادماه در هتل المپیك تهران آغاز شده بود امروز به كار خود پایان داد.
علمی**1883** 2023
۰ نفر