۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82983013
T T
۰ نفر

مار جعفري زنجان، صاحبخانه را به وحشت انداخت

۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳
کد خبر: 82983013
مار جعفري زنجان، صاحبخانه را به وحشت انداخت

زنجان - ايرنا - زن صاحبخانه با مشاهده يك حلقه مار سمي و خطرناك از نوع جعفري زنجان در مقابل درب ورودي منزل سخت به وحشت افتاده و متوسل به آتش نشاني شدند.

به گزارش ايرنا، اين شهروند زنجاني روز جمعه با اعلام اين خبر به خبرنگار ايرنا گفت: وقتي كليد را به منظور ورود به منزل داخل قفل درب كرده و چرخاندم، يك حلقه مار از بالاي درب به رويم افتاد و وحشت زده و فريادكشان از محل دور شدم.
وي افزود: مار پس از افتادن بر زمين به آرامي به زير پل مقابل منزل خزيد و همسرم پس از قدري تلاش براي بيرون كشيدن اين جانور خزنده در نهايت به آتش نشاني متوسل شد و حوالي ساعت پنج عصر با تلاش آتشنشانان به دام افتاد.
رئيس اداره نظارت بر امور حيات وحش حفاظت محيط زيست استان زنجان، گفت: شهروندان هنگام بازگشت از دامان طبيعت بايد خودرو و اثاثيه هاي همراه خود را به دقت بازرسي كنند تا جانوران و حشرات خطرناك و زهرداري همانند مار و عقرب، در ميان آنها جاخوش نكرده باشد.
علي قره چه لو افزود: متاسفانه جانور خزنده اي چون مار براي فرار از گرما، وارد قسمت موتور خودروي پارك شده در محل مي شود و از اين طريق به شهر و در بيشتر مواقع نيز به داخل منازل راه پيدا مي كند.
وي اظهار داشت: پارسال نيز چند مورد از اين نوع اتفاقات در شهر زنجان پيش آمد كه خوشبختانه قبل از اينكه اتفاقي براي ساكنان منزل پيش آيد، زنده گيري شده و در زيستگاه خود رهاسازي شدند.
قره چه لو افزود: اين نوع مار بطور معمول در ارتفاعات شمالي زنجان يافت مي شود و زهر آن براي انسان كشنده و خطرناك است.
مدير فني و عمليات سازمان آتش نشاني و خدمات امور ايمني شهرداري زنجان نيز گفت: عصر چهارشنبه /سوم مرداد جاري/، عوامل آتش نشاني اين سازمان در جريان وجود يك حلقه مار در مقابل يك منزل واقع در كوي شهريار قرار گرفتند.
فواد حبيبي افزود: وقتي اكيپ نجات آتش نشاني زنجان به محل رسيد، براي گرفتن اين مار سمي بلافاصله دست به كار شدند و توانستند با استفاده از تجهيزات مخصوص مارگيري، اين خزنده خطرناك را بي آنكه آسيبي ببيند به دام بيندازند.
وي اظهار كرد: اين مار سمي كه به احتمال بسيار با جا خوش كردن در قسمت موتور خودرو به اين محل انتقال يافته بود قبل از وقوع پيشامدي تلخ، مشاهده و از سوي عوامل آتش نشاني زنده گيري و سپس در طبيعت رهاسازي شد.
به گزارش ايرنا، 24 گونه مار نيمه سمي و غير سمي در طبيعت زنجان زيست مي كنند كه پنج گونه آن كه شامل مار جعفري، افعي زنجاني، افعي البرزي و افعي شاخدار و گرزه مار است و در مناطق كوهستاني زنجان زيست مي كنند و زهر خطرناك و كشنده دارند كه افراد بايد از نزديك شدن به آنها اجتناب ورزند.
داشتن سر مثلثي شكل و نوك تيز، پولك هاي كوچك سر، عمودي و بيضي بودن مردمك چشم و كم تحركي ازجمله مشخصه هاي مارهاي سمي مي باشد و تشخيص مار سمي از غيرسمي براي افراد عادي بسيار سخت و مشكل است.
مارها از اوايل بهار و با مساعد شدن شرايط دمايي، فعاليت خود در طبيعت را از سر مي گيرند و فصل زادآوري اين خزندگان زيبا و خطرناك نيز مابين فصول بهار و تابستان است و اين جانور خزنده بطور طبيعي دشمن انسان محسوب نمي شود اما اگر مورد تهديد واقع شوند بلافاصله واكنش نشان داده و با گزش محرك كننده به مقام دفاع برمي آيند.
مارها در كنترل جوندگان و حشرات، نقش بسيار مهم و ارزنده اي دارند و كاهش جمعيت اين خزنده موجب افزايش جوندگان و حشرات شده و در نتيجه در بهداشت و سلامت انسان ها و كنترل آفت محصولات كشاورزي خلل ايجاد مي شود و اين جانور
بيشتر در زير بوته ها و سايه درختان استراحت مي كنند و افراد هنگام كندن بوته ها و يا استراحت و اتراق در زير سايه درختان بايد به دقت محل را بررسي كنند.
بر اساس اطلاعات موجود در ايران بيش از 21 گونه مار سمي و نيمه سمي و 35 گونه مار غير سمي و بيش از پنج گونه مار دريايي وجود دارد.
اين مارها به اسامي مختلفي چون افعي البرزي، افعي پلنگي،افعي زنجاني، افعي تكابي، افعي آذربايجاني، افعي دماوندي، طلحه مار، يله مار، تيرمار، آلوسر، كورمار، مارشتري، مار درفشي، مار پلنگي، گرگ مار، گوند مار، لوس مار، سياه سوجه، مار آتشي، قمچه مار، مار قيطاني، مار خالدار، كك مار، كوتوله مار، كليپر آبي، مار گورخري، مار خاكي ناميده مي شوند.
6084/6085