۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82979489
T T
۰ نفر
بیماری های عفونی در ایران كنترل شده است

شهرری ـ ایرنا ـ معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: امروزه كشور ایران در كنترل بیماری های عفونی پیشرو است، در حالیكه پیش از این رتبه برتر شیوع بیماری های عفونی را داشت.

به گزارش ایرنا، علیرضا دلاوری روز دوشنبه در همایش مجمع سلامت شهرستان ری اظهار داشت: اجرای طرح سلامت، اطلاع رسانی دقیق، افزایش بهداشت فردی و همكاری بین بخشی دستگاه های دولتی موجب كاهش بیماری های عفونی در كشور شده است.
وی خاطرنشان كرد: ' تراخم ' نوعی بیماری چشمی و عفونی است كه كشور ما تا مدتها رتبه برتر شیوع این بیماری را در جهان داشت كه با رعایت بهداشت فردی و توجه مسئولان در حوزه بهداشت و درمان نوع حاد این بیماری ریشه كن شد.
دلاوری به شایع ترین نوع بیماری عفونی در كشور اشاره كرد و گفت: بیماری های عفونی واگیردار به دو دسته بیمارستانی وغیربیمارستانی تقسیم می‌شود كه انواع شایع غیر بیمارستانی ناشی از ویروس و باكتری است.
وی ادامه داد: سل، تب مالت و نوع ویروسی هپاتیت و آنفلوآنزا از بیماری های عفونی رایج محسوب می شوند.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: بیماری های بیمارستانی مربوط به افرادی است كه در بیمارستان مدت كوتاهی بستری هستند و به این نوع عفونت مبتلا می شوند.
وی در ادامه به موفقیت های طرح تحول سلامت نیز اشاره كرد و گفت: قبل از اجرای این طرح 37 درصد هزینه های بیمارستانی از جیب مردم پرداخت می شد كه هم اكنون این پرداختی بسیار ناچیز است.
دلاوری بیان كرد: طرح تحول سلامت موجب كنترل بسیاری از بیماری ها در كشور شده امیدواریم این روند در كنترل دیگر بیماری ها ادامه داشته باشد.
به گزارش ایرنا، بیماری های عفونی اختلالاتی هستند كه به وسیله موجودات زنده ای مانند باكتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها بروز می كنند. موجودات زنده بسیاری در داخل و یا روی بدن انسان زندگی می كنند، این موجودات بی خطر و حتی مفید هستند، اما تحت شرایط خاصی برخی از این موجودات باعث بیماری می شوند.
علائم و نشانه های بیماری های عفونی بستگی به نوع موجودی دارند كه باعث بروز آن بیماری شده اند اما اغلب شامل تب و خستگی مفرط است.
عفونت های خفیف با درمان های خانگی و استراحت بهبود می یابد در حالیكه برخی عفونت های شدید نیاز به بستری شدن دارند.
بسیاری از بیماری های عفونی مانند سرخك و آبله مرغان با واكسیناسیون قابل پیشگیری هستند، شستن مرتب دست ها عامل دیگری است كه از بروز بیماری های عفونی پیشگیری می كند.
نخستین مجمع سلامت شهرستان ری امروز دوشنبه با حضور معاون فرهنگی اجتماعی و بهداشت درمان دانشگاه علوم پزشكی تهران و مسئولان ری برگزار شد.
6003