۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82978047
T T
۰ نفر
فهرستی كه داشتم ناقص بود، منتشر نكردم

تهران- ایرنا- احمد توكلی در واكنش به درخواست عمومی برای انتشار لیست متخلفان پرونده مؤسسه ثامن‌الحجج گفت: فهرستی كه به دستم رسیده بود ناقص بود و برای همین در انتشار آن احتیاط كردم.

آذرماه سال گذشته احمد توكلی، رئیس دیدبان شفافیت و عدالت در گفت‎وگو با رسانه‌ها اعلام كرده بود: «اكثر دریافت‌كنندگان تسهیلات ثامن‌الحجج فرزندان علما، قضات بازنشسته و شخصیت‌ها هستند.» او همچنین هشدار داده بود كه اسامی این افراد را منتشر می‌كند.
حالا با گزارشی كه روزنامه شرق درباره پرونده ثامن الحجج منتشر كرد و در آن با اسامی اختصاری، نام برخی سلبریتی‌ها را بر زبان‌ها انداخته، این مطالبه شكل گرفته است كه احمد توكلی اسامی دریافت‌كنندگان تسهیلات ثامن را اعلام كند.
اما او در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید كه در انتشار اسامی این لیست احتیاط كرده است، چراكه نمی‌دانسته كدام‌یك از افراد این لیست بدهی‌شان را تسویه كرده‌اند و چه كسانی بدهكارند.

توكلی ادامه می‌دهد: فرد مورد اعتمادی، لیستی از بانك مركزی به من داد و گفت اشخاصی كه در آن قرار دارند بدهی‌شان را پرداخت نمی‌كنند. من آن افراد را تهدید كردم و البته تهدیدم مؤثر واقع شد و بعد فهمیدم كه بدهی‎شان را تسویه كرده‎اند، به همین دلیل فهرست را منتشر نكردم.

** ممكن بود از من شكایت كنند
این فعال اصولگرا اضافه می‌كند، لیستی كه آذرماه سال گذشته نسبت به انتشار آن هشدار داده بوده ناقص بوده، چراكه پس از آن لیست كامل‎تری به دستش می‌رسد و متوجه می‌شود كه احتیاطش از عدم انتشار فهرست اسامی افراد بیجا نبوده است.

این نماینده سابق مجلس درباره علت عدم انتشار لیست اولیه می‌گوید: نمی‌توانستم كسانی كه بدهی‌شان را تسویه كرده‌اند را از كسانی كه نكرده‌اند، تفكیك كنم. ممكن بود كسانی كه تسهیلاتی نگرفته یا بدهی خود را تسویه كرده‌اند از من شكایت كنند. به همین دلیل و همچنین موانع موجود، بنده به قولم مبنی بر انتشار اسامی عمل نكردم.

** عدم شفافیت بانك مركزی
توكلی در پاسخ به این پرسش كه «برخی گمان می‌كنند انتشار اسامی‌ای چون مجریان تلویزیون نوعی آدرس غلط و راه گم كردن است»، گفت: اطلاعات غلط و ناقص دادن بدتر از اطلاعات ندادن است. الان مسأله مهم‎تری مطرح است، این كه بانك مركزی در تمام گزارش‌هایی كه ارائه كرده‎، از گیرندگان تسهیلات به‌صورت رسمی صحبتی نمی‎كند و اطلاعات روشنی ارائه نمی‎دهد.

** انتقاد از بانك مركزی
او با بیان اینكه «بانك مركزی تاكنون نگفته است چه كسی، چگونه و از طرف چه‎كسانی به تسهیلات دست یافته است؟»، تصریح كرد: ما علیه مسئولان ثامن‌الحجج و بانك مركزی اعلام جرم كرده‎ایم تا از صحت اطلاعات مطمئن شویم و اگر صحت اطلاعات ما تأیید شود، می‌توانیم با بانك مركزی مقابله كنیم.
او همچنین می‌گوید كه بانك مركزی با خست اطلاعات ارائه می‌كند و این اطلاعات برای ارزیابی كافی و اصلا شفاف نیست. او ادامه می‌دهد كه اطلاعات ناقص ممكن است ما را گمراه كند و باعث قضاوت نادرست شود.

*اداره كل اخبار چند رسانه‌ای* ایرناپلاس**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد