۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82976233
T T
۰ نفر

تركیه تصویب قانون كشور یهود را محكوم كرد

۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82976233
تركیه تصویب قانون كشور یهود  را محكوم كرد

آنكارا- ایرنا- وزارت امور خارجه تركیه با انتشار بیانیه ای تصویب قانون 'كشور یهود' از سوی مجلس رژیم صهیونیستی را مغایر با اصول و قوانین بین‌المللی و ناقض حقوق مردم فلسطین دانست و آن را محكوم كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در این بیانیه عنوان شده اشت: جامعه جهانی اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در این قانون را به رسمیت نمی شناسد.
در این بیانیه همچنین اختصاص حق تعیین سرنوشت تنها برای یهودیان 'قانون ما قبل تاریخ' و حاصل تفكر تبعیض آمیز ارزیابی شده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه تركیه آمده است: 'جامعه جهانی باید واكنش مناسبی به این قانون كه توجیهی برای ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی دولت اسرائیل و همچنین تلاشی برای از بین بردن راه حل دو دولت است، نشان دهد.'
همچنین ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه تصویب قانون 'كشور یهود' را محكوم كرد و گفت: پذیرش این اقدام نژادپرستانه كه به معنی تلاش برای پاكسازی فلسطینی ها از سرزمین خود به شكل فیزیكی و با ابزارهای قانونی است، به هیچ وجه قابل قبول نیست.
كالین تصریح كرده است: جامعه جهانی را به واكنش در خصوص این بی عدالتی كه در برابر دیدگان جهانیان انجام شده است، فرا می خوانیم.
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه همچنین اعلام كرده است: بار دیگر بر عزم تركیه برای دفاع از حقوق مردم دوست و برادر خود فلسطین از قوانین بین المللی تاكید می كنیم.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، فوآد اوكتای معاون رئیس جمهوری تركیه نیز با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود تصویب قانون 'كشور یهود' در مجلس رژیم صهیونیستی را اقدامی غیرقانونی خوانده و بر عدم پذیرش آن تاكید كرد.
بنا به این گزارش، اوكتای اظهار كرد: چنین قانونی از طرف جمهوری تركیه پذیرفته نخواهد شد چرا كه تركیه قدس را پایتخت فلسطین می داند و چنین نیز خواهد ماند.
وی در پیام خود نوشته است: 'پارلمان اسرائیل با انكار حقوق اساسی و آزادی، با تصویب قانون 'كشور یهود' اصول بنیادین قوانین بین المللی را خدشه دار كرده و چنین قانونی از طرف تركیه پذیرفته نیست.
خاورم/1905