۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۱
کد خبر: 82974988
T T
۰ نفر
93 درصد كشور خشك و نیمه خشك است

ارومیه- ایرنا- رییس انجمن جنگلبانی كشور با بیان اینكه وضعیت زیست محیطی كشور نامناسب است، گفت: 93 درصد كشور خشك و نیمه خشك است.

به گزارش ایرنا هادی كیادلیری در همایش ملی ' جنگل های ایران، پژوهش و توسعه' كه در دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: دیگر فرصتی برای حفاظت از جنگل ها نیست و مسوولان امر باید وارد فاز سالم سازی شوند.
وی با بیان اینكه بسیاری از رودخانه های كشور خشك و آب های زیر زمینی در اثر مدیریت ناصحیح تخلیه شده، بیان كرد: بسیاری از رودخانه های دائمی كشور نیز فصلی شده است.
رییس انجمن جنگلبانی كشور با بیان اینكه كارشناسان نسبت به مسایل زیست محیطی بی تفاوت هستند، افزود: واهمه آنان از بیان حقایق زیست محیطی نوعی اخذ رشوه محسوب می شود و با رشوه گرفتن هم كار به جایی نمی رسد.
وی با انتقاد از وارد نشدن برخی از بخش های اجرایی به عرصه حل علمی مشكلات زیست محیطی، اضافه كرد: نباید احساس شود كه سازمان های دولتی رغبتی برای فعالیت های علمی و تخصصی ندارند.
وی با بیان اینكه كشورهای خارجی مقالات صاحب نظران ایرانی را بررسی و آنها را به كار می گیرند ولی در داخل توجهی به این مقالات نمی شود، افزود: سازمان های دولتی و بخش اجرایی كشور باید چراغ به دست به دنبال كارشناسان متخصص باشند و حل مشكلات از روش های علمی را در دستور كار قرار دهند.
كیا دلیری با تاكید بر اینكه پژوهش و مقالات دانشگاهی باید كاربردی باشد، گفت: دانشگاهیان برای حل مشكلات كشور باید آستین بالا بزنند.
وی با انتقاد از اینكه هنوز مفهوم درستی از توسعه در كشور وجود ندارد، گفت: توسعه یافتگی بی قاعده گریبانگیر كشور شده است؛ كدام كشور توسعه یافته ای وجود دارد كه نسبت به موضوعات زیست محیطی خود بی تفاوت باشد؟ ایجاد جاده بدون احداث سرویس بهداشتی برای توسعه گردشگری به معنای توسعه بی قاعده در كشور است.
رییس انجمن جنگلبانی كشور با اشاره به بازار كار نامناسب رشته های دانشگاهی جنگلبانی نیز گفت: وقتی در یك سازمان به جای بهره مندی از افراد متخصص از نیروهای غیرمرتبط استفاده شود؛ وضعیت آنگونه می شود كه هم اكنون همه بر آن واقف هستند.
رییس دانشكده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینكه هم اكنون 302 دانشجو در مقاطع كارشناسی، ارشد و دكتری در حال تحصیل در این دانشكده هستند، افزود: تربیت نیروی انسانی كارآمد و گسترش پژوهش های كاربردی از اهداف و سیاست های دانشگاه در این دانشكده است.
به گزارش ایرنا، این همایش 2 روزه در محورهای جنگل كاری، بیومتری جنگل، مهندسی جنگل، اقتصاد و سیاست جنگل، اكولوژی و جنگل شناسی، حمایت و حفاظت جنگل، ژنتیك جنگل، جنگلداری و مدیریت جنگل، كاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در جنگلداری امروزدر دانشگاه ارومیه آغاز به كار كرد.
3214/3072