۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 82974871
T T
۰ نفر
11 خبرنگار طی 6 ماه گذشته در افغانستان كشته شده اند

كابل - ایرنا - كمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان (یك نهاد داخلی) اعلام كرد طی شش ماه گذشته در این كشور11خبرنگار كشته و11 تن دیگر زخمی شده اند.

به گزارش ایرنا، كمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه نتیجه یك تحقیق را در باره كار خبرنگاران منتشر كرد و افزود كه در این مدت 89 مورد اعمال خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده كه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 22 درصد افزایش را نشان می دهد.
«نجیب شریفی» در ارائه این گزارش گفت كه خبرنگاران به صورت هدفمند و مستقیم مورد حمله قرار گرفته اند كه از این میان 9 خبرنگار در حملۀ انتحاری در منطقه «شش‌درك» كابل كه در اردیبهشت ماه امسال رخ داد، كشته شدند كه مسئولیت آن را داعش برعهده گرفت.
وی افزود كه 2 خبرنگار دیگر نیز در حملات هدفمند در استان های «قندهار» و «خوست» كشته شدند.
شریفی گفت كه شش ماه اول امسال میلادی خونین ‌ترین سال برای خبرنگاران بود كه در كنار كشته شدن خبرنگاران 19 مورد توهین و بدرفتاری، 14 مورد ضرب و شتم، 11 مورد زخمی ‌شدن، 28 حادثه تهدید، 5 مورد بازداشت و یك مورد اخراج غیرقانونی از رسانه را ثبت كرده اند.
وی گفت كه داعش و طالبان مسئول 37 درصد این رویدادها شناخته شده اند كه اكثریت آن قتل و تهدید بوده است.
رئیس كمیته مصونیت خبرنگاران گفت كه مسئولیت 36 درصد دیگر نیز به دولت افغانستان و 14 درصد به افراد ناشناس و دو درصد هم به مدیران رسانه‌ها می رسد.
شریفی گفت كه حمله انتحاری در شش درك كابل و تهدید خبرنگاران اثرات منفی بر روحیه آنان برجای گذاشته و موجب خودسانسوری رسانه‌ها شده است و در استان های غزنی، هلمند، قندهار و ننگرهار كه حضور گروه‌های تروریستی بیشتر است، سانسور نیز افزایش یافته است.
در این حال بتازگی امام یك مسجد در استان هرات افغانستان قتل خبرنگاران را واجب خواند. تاكنون دولت افغانستان و نهادهای مسئول در این رابطه واكنش نشان نداده اند.
آساق*291**1337