۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82968722
T T
۰ نفر

دفاتر خدمات قضایی تا پایان 97 سه برابر می‌شود

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82968722
دفاتر خدمات قضایی تا پایان 97 سه برابر می‌شود

كرمانشاه - ایرنا - تعداد كم دفاتر خدمات الكترونیك قضایی یكی از دلایل ازدحام مراجعه ‌كنندگان و نارضایتی آنان است اما قرار است تعداد این دفاتر تا پایان امسال سه برابر شود و به هزار دفتر برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا دشتی اردكانی، رئیس هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی كشور روز پنجشنبه در نشستی خبری در كرمانشاه گفت: در سال های اخیر خدمات بسیار بزرگ و خوبی توسط قوه قضائیه ارائه شده كه یكی از آنها ایجاد دفاتر خدمات الكترونیك قضایی است.
به گفته او، هم اكنون 338 دفتر خدمات الكترونیك قضایی در كشور فعال است كه 9 دفتر آن در استان كرمانشاه قرار دارد.

** دادخواست های كیفری هم الكترونیكی می شود
هم اكنون حدود 200 خدمت قضایی در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی ارائه می شود و تمام دادخواست ها و شكواییه های حقوقی از طریق این دفاتر به دادگاه ها ارسال می شود؛ در حوزه كیفری اما فقط خدمات مربوط به چك در این دفاتر انجام می شود.
یكی از اتفاقات خوبی كه دشتی اردكانی قول آن را داد، ثبت الكترونیك شكواییه ها و دادخواست های كیفری در سال 97 در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی است.
به گفته وی، اطلاع رسانی در سامانه ثنا به آدرس http://sana.adliran.ir بصورت برخط است.

** دفاتر خدمات قضایی تا پایان 97 سه برابر می‌شود
دشتی اردكانی در پاسخ به سوال ایرنا در باره علت تعداد كم دفاتر خدمات الكترونیك قضایی در استان كرمانشاه و ازدحام در این دفاتر گفت: طی بازرسی‌های دیروز و امروز ما از دفاتر خدمات الكترونیك این استان، وضعیت خدمت رسانی مناسب بوده است و اگر احساس شود كه به دفاتر بیشتری نیاز است به سرعت فراخوان تاسیس آنها منتشر می‌شود.
او در عین حال اظهار داشت: با توجه به خصوصی بودن دفاتر خدمات الكترونیك قضایی، در زمان صدور مجوز باید هزینه ها و درآمدهای آن را در نظر گرفت.
هم اكنون در شهر كرمانشاه چهار دفتر، در شهرستان سنقر و كلیایی 2 دفتر و در شهرستان های اسلام آبادغرب، صحنه و كنگاور هر كدام یك دفتر فعال است اما دشتی اردكانی قول داد كه تا پایان سال 97 در 6 شهرستان دیگر كرمانشاه هم در دفتر خدمات قضایی تاسیس شود و نیز تعداد كل دفاتر كشور به مرز هزار دفتر برسد.
رئیس هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی در باره شرایط اعطای مجوز تاسیس دفتر خدمات الكترونیك قضایی گفت: تاسیس این دفاتر مختص كارمندان یا بازنشستگان دستگاه قضایی نیست و تنها شرط دریافت مجوز آن داشتن مدرك دانشگاهی حقوق و كسب بیشترین امتیاز در مرحله ارزیابی است.

** 62 درصدها ابلاغ های قضایی، الكترونیكی است
ابلاغ الكترونیكی یكی از خدمات مهم الكترونیك قضایی است كه سال به سال حجم آن افزایش پیدا می كند به طوری كه به گفته دشتی اردكانی در سال 96 از 40 میلیون ابلاغ قضایی 25 میلیون مورد به صورت الكترونیكی انجام شده است.
60 درصد از 110 هزار ابلاغ قضایی ماهانه در استان كرمانشاه هم به صورت الكترونیكی انجام می شود.
رئیس هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی گفت: صرفه جویی در هزینه و وقت، پیشگیری از وقوع جرم، سرعت در خدمت رسانی، رعایت شأن و كرامت مردم و واقعی بودن ابلاغ ها از مهمترین مزایای ابلاغ الكترونیك است.

** نرخ خدمات قضایی مشخص است
آنچنان كه رئیس هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی بیان كرد: هزینه خدمات ارائه شده در این دفاتر از سوی معاونت فناوری اطلاعات قوه قضاییه تعیین و ابلاغ می‌شود كه جزئیات آن در سایت عدل ایران و داخل دفاتر هم اطلاع رسانی شده است.
به گفته او، اگر این نرخ نامه رعایت نشود می توان با مراجعه به دادگستری استان ها اعلام شكایت كرد البته شهروندان هم باید بدانند كه تمام هزینه های پرداختی در این دفاتر تنها باید توسط دستگاه كارتخوان باشد و هیچ وجهی به صورت نقدی پرداخت نشود.
محسن محدث، عضو هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی هم عنوان كرد: بیشترین شكایات از دفاتر الكترونیك قضایی در باره اخذ وجوه غیرقانونی بوده است و در این باره تاكنون حدود 80 رای محكومیت صادر و مجوز فعالیت 2 دفتر هم ابطال شده است.
محدث همچنین اظهار داشت: همه مردم می توانند پس از ورود به درگاه خدمات الكترونیك قضایی به آدرس: www.adliran.ir دادخواست یا شكواییه خود را ثبت و پس از تكمیل اطلاعات مورد نظر، كد رهگیری دریافت كنند سپس به نزدیكترین دفتر خدمات قضایی مراجعه كنند تا پس از احراز هویت، ارائه مدارك و پرداخت هزینه های مربوطه دادخواست یا شكواییه به مرجع صالح ارسال شود.
او افزود: حتی كسانی هم كه پرونده قضایی ندارند می تواند در این سامانه ثبت نام كنند تا در صورت نیاز در آینده از آن استفاده كنند.
محدث توضیح داد كه اكنون تمام كسانی كه در 'سامانه ثنا' ثبت نام كرده اند، می توانند شكواییه ها و دادخواست های حقوقی خود را به صورت اینترنتی ثبت و كد رهگیری دریافت كنند سپس سایر اقدام ها را از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الكترونیك انجام دهند؛ البته برای وكلا تمام مراحل به صورت الكترونیكی است و نیازی به مراجعه به دفاتر الكترونیك وجود ندارد.
تاكنون حدود پنج میلیون نفر در كشور در سامانه ثنا ثبت نام كرده اند.
علی اصغر هدایتی دیگر عضو هیات مدیره كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی نیز تأكید كرد كه با ایجاد این دفاتر رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی افزایش یافته است.
كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی سال 92 در تهران و با هدف آموزش، تبلیغات و اطلاع رسانی، نظارت و بازرسی و همكاری برای تاسیس دفتر در سراسر كشور تشكیل شده است.
استان 2 میلیون نفری كرمانشاه به دلیل مشكلات اقتصادی و اجتماعی از جمله بیكاری، اعتیاد، طلاق و حاشیه نشینی شاهد مراجعه بیشتری به محاكم قضایی است.
در سال گذشته 300 هزار پرونده در دستگاه قضایی استان رسیدگی شده است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی

سرخط اخبار استان‌ها