۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴
کد خبر: 82965821
T T
۰ نفر
ایران اسلامی در غم شهادت طلایه دار مذهب تشیع سوگوار است

ایرنا – استانها - آیین های سوگواری و عزاداری سالروز شهادت ششمین ستاره تابناك امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق (ع) شامگاه یكشنبه و امروز دوشنبه در سراسر كشور با شكوه خاصی برگزار شد و مردم با راه اندازی دسته های سینه زنی ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایرنا ، همزمان با 25 شوال ( دوشنبه 18 تیرماه ) سالروز شهادت امام صادق (ع) ، آیین‌های عزاداری ،دست روی و سینه زنی با حضور مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان های سراسر كشور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبركه برپا شد.
شهرهای مختلف كشور در سالروز شهادت طلایه دار مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق (ع) غرق در اندوه و ماتم شد و دسته‌های عزاداری در حالیكه پرچم های عزا حمل می كردند در نقاط مختلف شهری و روستایی با مرثیه سرایی در غم سالروز شهادت آن امام همام بر سر و سینه زدند.
خطیبان سراسر كشور نیز در آیین های مختلف در خصوص سیره و زندگانی امام صادق(ع) سخنرانی كردند و مداحان در سوگ آن حضرت به مرثیه سرایی پرداختند.
*آذربایجان غربی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در آیین عزاداری شهادت امام صادق (ع) با تاكید بر اینكه آن حضرت بنیانگذار نهضت علمی جهان اسلام بود، گفت: این امام همام با تشكیل نهضت عظیم علمی خود توانست اقتدار و عظمت جهان اسلام را حفظ كند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی اظهار داشت : مبنای نهضت علمی امام صادق (ع) حركت در مسیر عبودیت و كمال و پرهیز از نفاق در بین مسلمانان است و آن امام معصوم توانست با تربیت بیش از چهار هزار شاگرد در علوم مختلف و هدایت آنان احكام دین را حفظ و توسعه دهد.

*البرز
مردم ولایتمدار استان البرز نیز در شب شهادت امام خود رخت عزا بر تن كردند و در تكایا، مساجد و امامزادگان در سوگ شهادت ششمین اختر تابناك امامت و ولایت به سوگواری و عزاداری پرداختند.
در آیین های مذهبی كه تا بعد از ظهر امروز ادامه دارد امامزادگان و بقاع متبركه استان صحنه نمایش بی نظیر حضور دلسوختگان امام جعفر صادق(ع) است كه در غم شهادت مقتدای خویش در خیمه عزای آن حضرت سوگوارند.
برپایی نماز جماعت ، مرثیه سرایی و نوحه خوانی ، قرائت دسته جمعی زیارت نامه امام جعفر صادق(ع)، سخنرانی در مدح امام و برپایی ایستگاه صلواتی از برنامه هایی سالروز شهادت این امام بزرگوار در البرز است.

*خراسان رضوی
همزمان با شهادت ششمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت، حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) میزبان دهها زائر و مجاور و ارادتمند به ساحت پرچمدار مكتب جعفری بود كه برای عرض تسلیت بر گرد مضجع شریف ثامن الائمه (ع) به سوگواری و عزاداری مشغول شدند.

*خوزستان
عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز شب گذشته در مناطق مختلف استان با برپایی مراسم سوگواری این مناسبت مذهبی را گرامی داشتند. دراهواز نیز مدفن علی بن مهزیار اهوازی سیاهپوش ومیزبان آیین سوگواری صادق اهل بیت(ع) شد.
در آیین های ویژه گرامیداشت سالروز شهادت پایه گذار مكتب فقه جعفری مرثیه خوانان نیز به مرثیه سرایی پرداختند و سخنرانان ضمن ذكر مناقب آن امام بزرگوار نقش برجسته این دانشمند اهل بیت(ع) را در تدوین علوم و زنده نگه داشتن مكتب تشیع ونشر تعالیم برجسته دین مبین محمدی تشریح كردند.

* سیستان و بلوچستان
همزمان با سالروز شهادت رییس مذهب جعفری، سیستان و بلوچستان غرق در عزا و ماتم شد و شیفتگان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت با برپایی آیین های عزاداری و سوگواری در مساجد و حسینه های استان عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمایش گذاشتند.
آیین عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) همچنین با حضور قشرهای مختلف مردم ولایتمدار شهرستانهای زابل، هیرمند، زهك، هامون، نیمروز، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، دلگان، بزمان، سرباز، كنارك، نیكشهر و چابهار در مساجد و تكایا برگزار شد.
برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع نذورات و برگزاری مجالس روضه خوانی در مساجد، منازل و اماكن عمومی از دیگر برنامه های اجرا شده در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت در استان است.

*فارس
مردم ولایتمدار استان فارس در سومین حرم اهل بیت (ع) و به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) همگام با دیگر پیروان مكتب جعفری به سوگ این امام نشستند.
مجالس سوگواری امام ششم از شامگاه یكشنبه در مساجد، تكیه ها، منازل و حسینیه های استان فارس برپا شد.
میعادگاه سوگواران رئیس مكتب جعفری برپایه آیین دیرین در استان فارس ، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و دیگر بقاع متبركه همچون آستانه سید علاءالدین حسین(ع) و آرامگاه علی بن حمزه (ع) هم محل گردهمایی سوگواران امام جعفر صادق(ع) بود.
امروز نیز این آیین ها در سومین حرم اهل بیت(ع) تداوم دارد.برنامه های سوگواری شامل خواندن دعا، سخنرانی و حركت دسته جمعی به سمت بقاع متبركه در این روز آغاز شده و تداوم دارد.

* قم
مردم قم نیز به همراه مراجع عظام تقلید امروز دوشنبه مصادف با سالروز شهادت حضرت امام جعفرصادق(ع) با برپایی دسته جات عزاداری و حركت در خیابان های اصلی شهر ، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) اجتماع كرده و به سوگواری می پردازند.

*مركزی
اقشار مختلف مردم در نقاط شهری و روستایی استان مركزی از ساعات اولیه امروز (دوشنبه) همگام با سراسر كشور با حضور در بقاع متبركه در سالروز شهادت امام صادق (ع) با به راه انداختن دسته های عزاداری و كاروان های غم ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند.
در این آیین روحانیان و سخنرانان درباره ویژگی های شخصیت والای ششمین پیشوای دینی شیعیان سخنرانی و ذاكران اهل بیت (ع) نیز در این عزا مرثیه سرایی كردند.
عده ای از مردم ولایتمدار شهر اراك نیز با توزیع نذورات از عزاداران امام صادق(ع) پذیرایی و ارادت خود به اهل بیت (ع) را ابراز كردند.
آیین عزاداری امام جعفر صادق(ع) در شهرستان های ساوه، زرندیه، آشتیان، كمیجان، فراهان، شازند، محلات، تفرش، دلیجان و خنداب نیز برگزار شد.

* همدان
دارالمومنین همدان در سالروز شهادت ششمین خورشید تابناك امامت امام جعفرصادق (ع) و غربت جانسوز بقیع، سوگوار و سیاه پوش و پرچم های سیاه در سر در كوی و برزن و ادارات و نهادهای مختلف برافراشته شد.
مجالس عزای امام جعفر صادق(ع) شب گذشته نیزبا شكوه خاصی در آستان حرم امامزادگان، مساجد، حسینیه ها برپا بود و مردم همدان برای همدردی با غریب مدینه به سوگواری پرداختند.
اقشار مختلف دارالمجاهدین صبح امروز نیز با حضور در دسته های عزاداری و كاروان های غم، پرچم های سیاه بر دست گرفته و مسیرهایی را با سینه زنی و روضه خوانی پیاده طی كردند.
علاوه بر مركز استان، آئین های عزاداری و سینه زنی در دیگر نقاط شهری و روستایی همدان نیز برپا بود و در این آئین ها طلاب و روحانیان با یادآوری ویژگی ها و منش این امام همام بر پیروی از مكتب اهل بیت(ع) تاكید كردند.

*یزد
آیین های سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور خیل عزاداران در فضایی معنوی ،همراه با سخنرانی و عزاداری در 50 امامزاده ، برخی مساجد و تكایای یزد برگزار شد.
كارشناسان مذهبی به تفصیل در خصوص شخصیت و خدمات امام جعفر صادق (ع) به دین و مكتب اسلام سخنرانی كردند و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در عزای این امام همام به مرثیه خوانی پرداختند.
این مراسم تا امشب در حسینیه ها ، مساجد و امامزادگان استان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا ،امام جعفر صادق(ع) در 17 ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، ابوعبدالله كنیه امام ششم شیعیان(ع) است و« صابر»،« طاهر» و «فاضل »از لقب های ایشان به شمار می روند. راستی و درستكاری آن امام همام نیز سبب شد كه به ایشان لقب صادق بدهند.
آن بزرگوار در دوره امامت پدر عالیقدر خویش شاهد فعالیت های سازنده ایشان در نشر معارف دینی و تربیت شاگردان با بصیرت بود و همواره امام محمدباقر(ع) را در راه گسترش اسلام یاری می كرد. امام صادق(ع) پس از شهادت امام پنجم عهده دار پیشوایی شیعیان شد و در مدت 34 سال امامت خویش، خلافت حاكمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را تجربه كرد.
در این دوره به سبب همزمان شدن با ضعف و درهم ریختگی دستگاه خلافت، زمینه برای آزادی‌های سیاسی و بحث های علمی فراهم شد به همین سبب فضا برای تلاش های علمی این امام و تربیت شاگردانی مسلط و آگاه در فقه و سایر علوم برای امام جعفر صادق (ع)فراهم شد.
سرانجام این امام بزرگوار در 25 شوال 148 هجری در 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید، پیكر مطهر ایشان در مدینه به خاك سپرده شد.
1630