۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82964424
T T
۰ نفر
پاكستان نيازهاي تجاري خود را از توليدات ايراني تامين كند

اسلام آباد-ايرنا- فعال تجاري پاكستان و عضو اتاق بازرگاني شهر سيالكوت با تبيين ظرفيت هاي بالقوه توسعه تجارت كشورش با ايران گفت: بازرگانان پاكستاني آماده اند به جاي خريد از كشورهاي دور از ظرفيت همسايگي ايران استفاده كرده و نياز خود را از توليدات و كالاهاي ايراني تامين كنند.

'عرفان نواز' در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا با اشاره به كيفيت مطلوب توليدات ايراني، گفت: مبادلات تجاري و بازرگاني بين دو كشور با احياء روابط بانكي گسترش مي يابد.
وي تصريح كرد اگر چين، كره جنوبي، هند، روسيه و تركيه مي توانند با توسعه روابط اقتصادي با ايران مبادلات بانكي دوجانبه داشته باشند، چرا پاكستان نبايد از اين پتانسيل بهره مند شود.
'عرفان نواز' اظهار اميدواري كرد كه با سفر بازرگانان و تجار دو كشور، ظرفيت ها و توانمندي هاي ايران و پاكستان شكوفا شود.
وي از شهر 'سيالكوت'به عنوان مركز صنايع مهم اين كشور ياد كرد و افزود:بسياري از توليدات ورزشي و پزشكي اين شهر به بازارهاي بين المللي صادر مي شود و ايران نيز مي تواند از اين فرصت استفاده كند.
عضو اتاق بازرگاني شهر صنعتي سيالكوت پاكستان با بيان برخي مشكلات مبادلات مالي بين دو كشور،خاطرنشان كرد:پيش از اين، مبادلات مالي با ايران را به صورت غير مستقيم و از طريق دوبي انجام مي داديم، كه اين مسير نيز به تازگي مسدود شده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه مسئولان دو كشور راهي براي ارتباط مستقيم بانكي بين دو كشور بيابند.
بر اساس آخرين آمار منتشر شده از سوي سفارت جمهوري اسلامي ايران در پاكستان، حجم مبادلات بازرگاني ايران و پاكستان با وجود مشكلاتي نظير برقرار نشدن روابط بانكي، وجود مشكلات گمركي و موانع تعرفه اي و قرنطينه اي، با 42.3 درصد افزايش نسبت به سال 1394 و 13.2 درصد افزايش نسبت به سال 1395 به يك ميليارد و 324 ميليون دلار در پايان سال 1396 رسيده است.
بر اساس اين آمارها، حجم مبادلات ايران و پاكستان در سال 94، حدود 861 ميليون دلار و در سال 95 نيز، يك ميليارد و 160 ميليون دلار بوده است.
بر اساس اين آمار، ميزان صادرات ايران به پاكستان در سال 1396 با 15.8 درصد افزايش نسبت به سال 1395 به 931 ميليون دلار افزايش يافته است.
ميزان واردات از پاكستان نيز در اين مدت با 7.3 درصد افزايش نسبت به سال 1395 به 392 ميليون دلار در سال 1396 رسيد.
قير، نفت، روغن هاي سبك و ديگر فرآورده هاي نفتي بجز بنزين، پسته، شكلات، پروپان مايع شده، گازهاي نفتي و هيدروكربن هاي شكل مايع از مهم ترين اقلام صادراتي ايران به پاكستان در سال گذشته عنوان شده است.
با بررسي آمار و عملكرد اقتصادي ايران و پاكستان، اين مهم را نشان مي دهد كه با وجود برخي مشكلات گمركي و نبود روابط بانكي، حجم مبادلات بازرگاني دو كشور طي دو سال گذشته 42.3 درصد افزايش يافته است.
اين در حالي است كه بانك مركزي پاكستان و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي ماه هاي گذشته توافقنامه احياي روابط بانكي بين دو كشور را امضاء كرده اند كه هنوز به اجرا نرسيده است.
آساق**6125**1600**1337