۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82963933
T T
۰ نفر

ظرفيت تابستاني پيست بين المللي اسكي ديزين

۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 82963933
ظرفيت تابستاني پيست بين المللي اسكي ديزين

كرج-ايرنا- پيست بين المللي ديزين به عنوان جاذبه اي در ارتفاعات البرز، بزرگترين در ايران و خاورميانه بوده و در فصل سرد و گرم ميزبان رقابت هاي كشوري و بين المللي است و ظرفيت هاي تابستاني آن نيز شرايط مساعدي براي برگزاري مسابقات اسكي روي چمن دارد.

به گزارش ايرنا، پيست ديزين واقع در فاصله 70 كيلومتري شمال كرج داراي 3 تله كابين، 2 تله سيژ، 7 تله اسكي بشقابي و يك تله اسكي چكشي و مجهزترين پيست ايران نيز به شمار مي رود.
ارتفاع اين پيست بين 2 هزار و 650 تا 3 هزار و 600 متر و بهترين زمان اسكي روي برف در آن اوايل آذر تا اواخر ارديبهشت ماه است، در پيست بين المللي ديزين 2 هتل، 19 كلبه و 5 رستوران وجود دارد.
با شروع فصل سرما و ريزش برف، هر ساله شاهد برگزاري مسابقات ملي و بين المللي بسياري به ميزباني اين پيست هستيم كه نشان از ظرفيت هاي بالاي پيست بين المللي ديزين در برگزاري مسابقات و جذب هر چه بيشتر گردشگر داخلي و خارجي دارد.
دوچرخه سواري كوهستاني، تيراندازي با كمان، كايت سواري و باغ گل و گونه‌هاي نادر گياهان كوهستاني از ديگر جاذبه هاي اين پيست بين المللي است.
در كنار تمام ظرفيت هاي پيست بين المللي ديزين، اسكي روي چمن نيمه ديگر بزرگترين پيست بين المللي خاورميانه است كه در صورت آشنا كردن هر چه بيشتر جوانان به ورزش اسكي روي چمن و ظرفيت هاي اين پيست، مي توان شاهد پرورش استعدادهاي جديد بود.
اسكي روي چمن ورزشي است كه در هر شرايط آب و هوايي امكان انجام آن وجود دارد، اگر چه اين ورزش هنوز به خوبي در كشور ما جا نيفتاده، اما در سال هاي گذشته استعداديابي هايي در اين زمينه صورت گرفته اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي داريم.
اسكي روي چمن از نظر ظاهري شبيه اسكي روي برف اما از نظر تكنيكي با آن متفاوت است. چمن مخصوص اين اسكي بايد عاري از هرگونه سنگ و عوارض باشد تا آسيبي به ورزشكار نرسد.
نخستين پيست اسكي روي چمن در پيست بين المللي ديزين راه اندازي شده، بهترين زمان براي اسكي روي چمن در اين پيست نيز از 15خرداد تا 15شهريور است و اگر برف نبارد تا مهرماه هم امكان برگزاري مسابقات اسكي روي چمن در آن وجود دارد.
اسكي روي چمن ورزشي است كه علاوه بر كمك به رشد اقتصادي منطقه و استفاده از ظرفيت هاي بزرگترين پيست بين المللي خاورميانه، امكان خوبي براي جذب گردشگر در منطقه دارد.
در شرايطي كه برف هاي پيست ذوب شده اند و مجموعه در حال به روز رساني دستگاه هاي موجود با هدف استانداردسازي و استفاده بهينه از آن در فصل اسكي روي برف است، اسكي روي چمن مي تواند به عنوان نيمه ديگر اين پيست بسيار موفق عمل كرده و علاوه بر آشنا كردن هر چه بيشتر مردم با اين رشته ورزشي، باعث رونق هر چه بيشتر منطقه شود.
در فصل هاي تابستان، رقابت هاي اسكي روي چمن با شركت اسكي بازاني در رده هاي سني پايه نوجوانان و جوانان 1 در ديزين برگزار مي شود.
در تابستان سال گذشته، دور رفت و برگشت رقابت هاي اسكي روي چمن جايزه بزرگ ايران در پيست اسكي روي چمن ديزين برگزار شد، در اين دوره از رقابت ها 5 نفر از جوانان و 10 نفر از بزرگسالان در رشته سوپر جي با يكديگر رقابت كردند.
اين روزها، نيز بار ديگر پيست بين المللي ديزين، ميزبان اردو رقابت هاي انتخابي جوانان براي اعزام به مسابقات قهرماني جهان ايتاليا است.
مدير كل ورزش و جوانان البرز در گفت و گو با ايرنا با اشاره به ظرفيت هاي پيست بين المللي ديزين، گفت: اين پيست به دليل ظرفيت هاي زيادي كه دارد، هر ساله مسابقات بزرگي در سطح بين المللي در آن انجام مي شود.
امير غفراني افزود: پيست بين المللي ديزين يك جاذبه بي نظير گردشگري است، كه در صورت معرفي بيشتر آن به مردم مي توان گردشگران بيشتري را جذب كرد.
رييس كميته جوانان فدراسيون اسكي روي چمن جمهوري اسلامي ايران نيز در گفت وگو با ايرنا، گفت: طي 2 روز گذشته اردوي انتخابي جوانان براي اعزام به رقابت هاي قهرماني جهان به ميزباني ايتاليا در پيست بين المللي ديزين برگزار شد.
صادق كلهر با بيان اينكه هفته آينده دور ديگري از اين اردو در پيست ديزين انجام مي شود اظهار داشت: 10 نفر از ورزشكاران كشورمان در اين اردو حضور داشتند كه از اين تعداد 2 نفر براي شركت در رقابت هاي قهرماني جهان ايتاليا در رشته مارپيچ بزرگ و مارپيچ كوچك اعزام مي شوند.
وي اضافه كرد: همچنين رقابت هاي ليگ اسكي روي چمن نيز در 4 مسابقه رفت و برگشت از اوايل مرداد ماه تا 30 مرداد در اين پيست با حضور 15 ورزشكار كشورمان انجام مي شود.
كلهر با اشاره به اجراي طرح استعداد يابي در اين رشته ورزشي اظهار داشت: استعداد يابي را از تعدادي از
استان هاي كشور انجام و تاكنون تعدادي نيز شناسايي شده اند، اما با توجه به ناشناخته بودن اين رشته ورزشي نياز است كه اين طرح در سطح گسترده تري انجام شود.
7414/1535