۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۸
کد خبر: 82959525
T T
۰ نفر
دانشگاه فردوسی با اكس مارسی فرانسه رابطه علمی برقرار كرد

مشهد - ایرنا - دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه اكس مارسی، بزرگترین دانشگاه فرانسه، رابطه علمی و تحقیقاتی برقرار كرد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دكتر محمد كافی، رئیس این دانشگاه كه به همراه مسئول میز فرانسه دانشگاه در پاریس به سر می برد، به دعوت دانشگاه اكس مارسی برای آغاز روابط و همكاری های علمی دو دانشگاه در این دانشگاه حضور یافت و از نزدیك با رشته های علمی و امكانات آن آشنا شد.
در جریان این دیدار، رئیس دانشگاه اكس مارسی گفت: این دانشگاه كه در سال 1409 بنا نهاده شده، بیش از 600 سال قدمت دارد و با بیش از 70 هزار دانشجو، بزرگترین دانشگاه فرانسه محسوب می شود.
دكتر پی یر ایو ژیل افزود: دانشكده های هنر، ادبیات، زبانهای خارجی، اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم و مهندسی، پزشكی و نیز چندین موسسه پژوهشی در این دانشگاه فعال است و آموزش زبان فارسی نیز از سال 1985 در آن آغاز شده كه با وجود جوانی این رشته، موفقیتهای زیادی در این زمینه حاصل شده است.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز، توانمندیها و ظرفیتهای این دانشگاه را برشمرد و گفت: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه خارج از تهران، آماده همكاری با بزرگترین دانشگاه فرانسه است.
دكتر كافی افزود: زمینه های همكاری دانشگاه در حوزه های حقوق، علوم مهندسی، اقتصاد، تاریخ و جغرافیا و همچنین تبادل استاد و دانشجو در رشته های زبان و ادبیات فرانسه و فارسی و نیز ادبیات تطبیقی وجود دارد.
وی ادامه داد: در همین زمینه و به عنوان اولین گام رابطه بین دو دانشگاه، 2 دانشجوی دكتری رشته تاریخ اكس مارسی برای گذراندن دوره تابستانی آموزش زبان فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرش می شوند.
بنا بر این گزارش، همچنین تفاهمنامه همكاریهای بین دانشگاهی میان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس دانشگاه ژول ورن شهر امی فرانسه نیز به امضا رسید.
بر اساس این تفاهمنامه، همكاریهای مشترك میان دو دانشگاه تسهیل شده و اعضای هیات علمی آنها می توانند با همتایان خود به تبادل علمی و نیز تبادل دانشجو در سطح دكتری بپردازند.
بنا بر این گزارش، دانشگاه فردوسی مشهد از حدود یك سال پیش همكاری خود را با دانشگاه ژول ورن فرانسه آغاز كرده كه تاكنون 2 كارگاه آموزشی مشترك برگزار شده است.
دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه كشور از نظر قدمت پس از دانشگاههای تهران و تبریز، هم اینك شصت و نهمین سال فعالیتش را سپری می كند.
دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق كشور 821 عضو هیأت علمی و حدود 23 هزار دانشجو دارد كه در گروههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، كشاورزی، دامپزشكی و هنر مشغول به تحصیل هستند.
1922/5132
۰ نفر