۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82959334
T T
۰ نفر

6 هزار كیلومتر از خطوط ریلی كشور برقی می شود

۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82959334
6 هزار كیلومتر از خطوط ریلی كشور برقی می شود

تهران- ایرنا- معاون فنی و زیربنایی شركت راه آهن گفت: برقی سازی 6 هزار كیلومتر خطوط ریلی كشور تا سال 1404 در دستور كار قرار دارد.

به گزارش ایرنا از شركت راه آهن، مازیار یزدانی روز دوشنبه اظهار داشت: این طرح شامل بسته های كاری برقی سازی مسیر، تامین لكوموتیو های برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لكوموتیو اصلاح مسیر، سازه های فنی و تونل ها، توسعه خطوط ایستگاه ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبكه برق است.
وی افزود: با اجرای این طرح، سرعت بهره برداری قطارهای مسافری به 120 تا 160 كیلومتر در ساعت خواهد رسید و ظرفیت جابجایی مسافر به هفت زوج قطار مسافری ارتقا می یابد.
به گفته یزدانی، با اجرای كامل این طرح سرعت بهره برداری در بخش باری به 100 كیلومتر بر ساعت خواهد رسید و سالانه 9 تا 10 میلیون تن به ظرفیت جابجایی بار در ناوگان ریلی افزوده می شود.
یزدانی افزود: با همین رویكرد برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون (EPCF) به طول 495 كیلومتر با هدف افزایش حمل بار ترانزیتی به عنوان یكی از طرح های مهم در توسعه روابط ایران و روسیه تعریف و در دستور كار راه آهن قرار گرفته است و عملیات اجرایی آن امروز (دوشنبه) آغاز می شود.
وی افزود: در همین زمینه شركت راه آهن روسیه به عنوان پیمانكار اصلی قرار داد معرفی شده و قرار است 15 درصد هزینه طرح از محل منابع داخلی كشور و 85 درصد آن از محل وام دولتی روسیه تامین شود.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن با بیان اینكه سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح 1.2 میلیارد یورو است، تصریح كرد: توسعه صادرات و واردات، افزایش درآمد ارزی و كاهش مصرف سوخت و اتلاف انرژی را می توان به عنوان اهداف كلان این طرح برشمرد.
به گفته وی، افزایش تُناژ حمل بار و ظرفیت جابجایی مسافر كاهش زمان سیر، كاهش بهای تمام شده حمل بار و مسافر و هزینه های بهره برداری تامین و نگهداری از جمله اهداف اقتصادی این طرح به شمار می رود.
یزدانی با اشاره به اینكه اجرای این طرح افزایش ایمنی سفر را به همراه دارد، اظهار داشت: اشتغالزایی، افزایش جذابیت سفر و كمك به توسعه اجتماعی، همچنین رفاه ساكنان شهرها و مناطق مجاور مسیر از جمله اهداف اجتماعی است كه در این طرح دنبال می شود.
به گزارش ایرنا، توسعه و برقی سازی راه آهن گرمسار - اینچه برون طی چهار سال اجرا می شود و منابع مالی آن به‌ صورت فاینانس كم‌ بهره از محل منابع روسی تامین می‌شود.
این خط آهن در مرز اینچه برون به راه آهن بین المللی ایران - تركمنستان - قزاقستان متصل می شود.
اقتصام**1108*2025
۰ نفر