۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۵۷
کد خبر: 82957456
T T
۰ نفر
گسترش ناامني دركركوك با هدف رسيدن داعش به سامرا

بغداد – ايرنا – حادثه اخير قتل 8 شهروند ربوده شده توسط گروه تروريستي داعش در منطقه 'طوزخورماتو' از توابع استان صلاح الدين (170 كيلومتري شمال بغداد)، افكار عمومي را در عراق از بازگشت ناامني به جنوب كركوك نگران كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تنها بعد از سه روز از اعلام پيدا شدن جسدهاي ربوده شدگان عراقي، يك گروه تروريستي داعش صبح امروز شنبه به دو روستاي 'كرد الناصر' و 'عامر الناصر' در جنوب كركوك حمله كرد كه با مقابله به موقع اهالي و نيروهاي امنيتي و الحشد الشعبي، مواجه شد.
منابع امنيتي عراقي گفته اند كه گروه تروريستي مهاجم 15 نفر بودند كه نيروهاي امنيتي و الحشد الشعبي به سرعت به كمك اهالي دو روستا شتافتند و حمله تروريست ها را ناكام گذاشتند.
'حيدر العبادي' نخست وزير عراق امروز شنبه در مراسمي در بغداد گفت كه نيروهاي امنيتي عراق، همه اين هسته هاي خفته داعش را در هر جا كه باشند، تحت تعقيب قرار داده و نابود و تروريست ها را به هلاكت خواهند رساند.
در همين مراسم 'هادي العامري' از فرماندهان سابق الحشد الشعبي و رهبر فهرست انتخابي 'الفتح' گفت كه تا وقتي فكر داعش وجود دارد، گروه تروريستي داعش هم زنده است و بايد تفكر داعشي به طور كامل از عراق ريشه كن شود.
وي بر ضرورت عمليات پيشگرانه امنيتي براي برخورد با هسته هاي خفته داعش در تمامي مناطق عراق از جمله جنوب كركوك تاكيد كرد.
همسو با مطالبات مطرح شده از طرف سياسيون عراق براي بازگرداندن امنيت به جنوب كركوك، فرماندهي الحشد الشعبي در محور شمال نيز امروز شنبه از شروع يك طرح امنيتي گسترده براي امنيت جاده حد فاصل بين بغداد و كركوك خبر داد.
'ابورضا النجار' در اظهاراتي كه در پايگاه رسمي الحشد الشعبي منتشر شده است گفت كه با هماهنگي كه با فرماندهي عمليات مشترك نظامي عراق صورت گرفته، نيروهاي الحشد الشعبي در تامين جاده بغداد به كركوك كه اخيرا شاهد عمليات آدم ربايي بوده، شركت خواهند كرد.
براساس اعلام النجار، اين عمليات به طور مشترك با فرماندهي عمليات مشترك صورت مي گيرد و تا عمق مناطقي را در برمي گيرد كه احتمال داده مي شود تروريست ها از آن در تحرك هاي خود، بهره مي برند.
برخي كارشناسان نيز ريشه هاي ناامني در جنوب كركوك را ناشي از همكاري ضعيف برخي دستگاه هاي امنيتي تشكيلات محلي كردستان عراق با نهادهاي امنيتي دولت مركزي عراق مي دانند.
'وفيق السامرايي' كارشناس برجسته امنيتي عراق در يادداشتي در صفحه شخصي خود در فيسبوك نوشته است كه برخلاف انتظار، داعش فعاليت خود را در جنوب كركوك گاه تحت عنوان گروه 'پرچم هاي سفيد' و گاه از طريق راهزني و آدم ربايي از سرگرفته است.
وي اضافه كرده است كه انتظار مي رفت منطقه بيابان هاي الانبار درغرب عراق از حيث امنيتي سست باشند اما برخلاف انتظار ديده مي شود كه ايراد امنيتي در اطراف الحويجه (60 كيلومتري جنوب غرب كركوك) و ديگر مناطق مورد اختلاف (با اقليم كردستان عراق) ايجاد شده است.
السامرائي خاطر نشان ساخته است كه هيچ نظام سياسي در جهان وجود ندارد كه نيروهاي نظامي دولت مركزي نتوانند كل خاك كشورشان را پوشش دهند و اين وضعيت فقط در شمال غرب عراق (اربيل و منطقه سره رش) در محدوده كردستان عراق وجود دارد.
به گفته وي، منطقي نيست كه حتي يك سرباز يا نيروي پليس يا حتي كارمند ساده امنيتي دولت مركزي در نهادهاي امنيتي منطقه كردستان حضور ندارند در حالي كه بايد نيروهاي عراق به همه گذرگاه ها و نهادهاي امنيتي در شمال عراق دسترسي داشته باشند و احزاب حاكم (شمال عراق) بايد دولت مركزي را در اين خصوص ياري كنند.
السامرائي، اهداف تمامي ناامني هاي اخير در جنوب كركوك را به طور ويژه شهر مقدس سامراء دانسته و افزوده است كه گروه هاي تروريستي درصدد شكستن حلقه امنيتي اطراف سامراء با هدف رسيدن به مرقدهاي مقدس و ايجاد فتنه مذهبي هستند اما تاكنون همه تلاش هاي آنها به در بسته خورده است.
مناطق جنوب كركوك به دليل همجواري با ارتفاعات حمرين و وجود تپه ماهورها و همچنين شكاف ها و غارهايي كه در دل اين تپه ماهورها ايجاد شده و همچنين جداول عميق آبي ناشي از فرسايش آب، به اماكن مناسبي براي پنهان شدن عناصر تحت تعقيب داعش تبديل شده اند.
از طرفي اين مناطق بين مناطق استحفاضي منطقه كردستان عراق با دولت مركزي و حوزه هاي تداخل امنيتي بين نيروهاي امنيتي اقليم با دولت مركزي واقع شده و عناصر داعش از آن براي هدف قرار دادن هر از چند شهروندان بيگناه و ارتكاب جنايت، سوء استفاده مي كنند.
خاورم *353*380*