۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۲۴
کد خبر: 82957411
T T
۰ نفر
ارتش سوریه در ادامه پیشروی ها به مرز اردن نزدیك شد

دمشق - ایرنا - پیشروی های ارتش سوریه در مناطق مختلف استان درعا در جنوب این كشور همچنان با سرعت زیاد و برخلاف پیش بینی های اولیه ادامه دارد و برخی اخبار از موافقت عناصر مسلح با ورود ارتش سوریه به شهر بصری الشام در نزدیكی مرز اردن حكایت دارد.

به گزارش ایرنا، منابع میدانی روز شنبه اعلام كردند كه ارتش و نیروهای مسلح سوریه با ادامه پیشروی در استان درعا ساعتی قبل پس از درگیری شدید با گروه های تروریستی بر روستای 'كحیل' مسلط شد.
در همین حال با قبول پیوستن گروه های مسلح در شهر بصری الشام آنان با ورود ارتش سوریه به این شهر مهم و راهبردی در جنوبی ترین منطقه سوریه و در نزدیك مرز با اردن موافقت كرده و قرار است پرچم سوریه در قلعه این شهر به اهتزار در آید.
ارتش سوریه صبح امروز نیز كنترل شهرك الجیزه و روستای السهوه را به دست گرفته بود.
نیروهای مسلح سوریه همچنین با پیوستن افراد مسلح شهرك های 'كرك شرقی'، 'غاریه غربی' و 'غاریه شرقی' در جنوب شرق استان درعا به آشتی ملی، وارد این مناطق شدند و كار جمع آوری سلاح های افراد مسلح آغاز شد.
خبرگزاری رویترز نیز امروز اعلام كرد كه گروه های مسلح تروریستی برای برقراری آتش بس در استان درعا در حال مذاكره با روسیه هستند.
این خبرگزاری به نقل از 'ابراهیم جباوی' سخنگوی تشكیلات موسوم به 'الجبهه الجنوبیه' نوشت: گروه های مخالف اقدام به تشكیل كمیته ای 6 نفره كرده و نشست مقدماتی با نمایندگان روسیه در نزدیك مرزهای اداری استان سویدا برگزار كردند.
جباوی اضافه كرد: نخستین نشست روز جمعه با افسران روسی برگزار و خواسته های دو طرف مطرح شد و دومین جلسه نیز امروز برگزار می شود.
اولین مرحله از آتش بس 12 ساعته ارتش سوریه به تروریست های مستقر در جنوب سوریه از روز پنجشنبه گذشته آغاز و روز جمعه (دیروز) پایان یافت.
در روزهای اخیر بیش از یك هزار و یكصد و پنجاه نفر از تروریست ها در دو گروه شامل 400 و 650 نفر به دنبال عملیات ارتش سوریه در جنوب این كشور و با توجه به اوضاع این مناطق و فشارهای ناشی از بمباران های ارتش سوریه خود را تسلیم كرده اند.
ارتش سوریه در چند روز گذشته پیشروی سریع در مناطق مختلف استان درعا داشته و بر شهرك ها و روستاهای زیادی مسلط شدند و تروریست ها به فروپاشی خطوط دفاعی خود اعتراف كرده اند.
ارتش سوریه عملیاتی را از روز 9 روز قبل از سه محور 'البستان'، 'پدافند هوایی' (حران) و 'صما الهنیدات' علیه تروریست ها در شرق استان درعا آغاز كرد.
پس از آزاد سازی مناطق اشغالی غوطه شرقی و غوطه غربی در استان 'ریف دمشق'، هم اكنون همه نگاه ها متوجه استان درعا شده كه در جنوب سوریه در مجاورت مرز اردن و بلندی های اشغالی جولان سوریه قرار دارد.
ارتش سوریه در صدد تسلط یافتن بر مرزهای این كشور با اردن است و این نبرد همچنین بی هیچ شك و تردیدی به تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه بی طرف در جنوب این كشور پایان داده و امكان بازگشایی گذرگاه مرزی بین اردن و سوریه را فراهم خواهد كرد.
اردن در ماه های اخیر به خاطر افزایش مشكلات اقتصادی و بسته شدن گذرگاه نصیب در هشت ساله گذشته همواره خواستار بازگشایی این گذرگاه بوده است.
هیاتی اقتصادی از اردن نیز به همین مناسبت با سفر به دمشق با همتایان سوری خود در خصوص از سرگیری مبادلات اقتصادی گفت و گو كرد.
بر اساس برخی آمارها بیش از 360 هزار تروریست از 101 كشور جهان در بیش از 100 گروه تروریستی در جریان بحران سوریه حضور دارند، ولی نتوانسته اند تاكنون به اهداف مورد نظر حامیان خود برسند.
این گروه های تروریستی از كشورهای مختلفی از جمله عربستان، امارات و آمریكا تامین مالی و نظامی می شوند. در عین حال به دلیل اختلافات اهداف این كشورها در سوریه، گروه های تروریستی در اكثر مواقع با یكدیگر درگیر می شوند و غیرنظامیان را هدف قرار می دهند.
خاورم**8005*1436*