۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 82956776
T T
۰ نفر
2500اتباع بيگانه دركلاسهاي نهضت سوادآموزي قم  شركت كردند

قم- ايرنا- معاون نهضت سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش قم با بيان اينكه 2500 تن از اتباع 10 تا 49 سال مقيم اين استان درسالجاري به صورت رايگان تحت پوشش دوره سواد آموزي در مقطع اول تا سوم ابتدايي قرار گرفتند، گفت: حدود 15درصد از اين افراد را نوجوانان 10 تا 20 سال تشكيل مي دهند‌.

حجت الاسلام والمسلمين محمد رضا قاسمي نيا روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: قم از نظر نرخ باسوادي اتباع بيگانه بيش از 13درصد از ميانگين كشوري بالاتر است.
قم ميزبان حدود 135 هزار تبعه خارجي از بيش از 100 كشور جهان است كه به صورت قانوني در اين استان زندگي مي كنند.
وي با بيان اينكه طي پنج سال گذشته رشد 2.5درصدي باسوادي در استان را داشتيم، افزود: بر اساس سرشماري سال 95 حدود 33هزار تن از جمعيت 10 تا 49 سال قم بي سوادند كه 21هزار تن آنها زن هستند.
قاسمي نيا با بيان اينكه 3400 تن از بي سوادان در روستاها سكونت دارند، افزود: قم جزء 10 استان برتر كشور به لحاظ باسوادي محسوب مي شود درحالي كه با توجه به شرايط و موقعيت خاص فرهنگي و مذهبي قم به غير از رتبه نخست رتبه ديگري درخور شان آن نيست.
وي با بيان اينكه براي اين استان حتي يك بي سواد نيز زياد است، گفت: متاسفانه 120هزار تن از افراد گروه سني 6 سال و بالاتر قم بي سواد هستند.
قاسمي نيا در پايان سخنان خود با تاكيد بر بستر سازي لازم براي تحقق عدالت آموزشي و جنسيتي گفت: مسئولان عالي رتبه و خانواده ها بايد با ارايه كمك هاي خود در اين خصوص، زمينه جايگاه استان از نظر سواد آموزي مطلوب را فراهم كنند.
وي افزود: با توجه به آغاز ثبت نام نهضت سواد آموزي از ابتداي تيرماه ،كليه باسوادان افراد بي سواد را در ميان خانواده و آشنايان خود شناسايي، و نسبت به ترغيب و تشويق آنان جهت حضور در اين كلاس ها اهتمام لازم را داشته باشند.
قاسمي نيا با بيان اينكه ثبت نام در كلاس هاي ياد شده فقط به شكل حضوري و از طريق مراجعه به مدارس و اداره هاي آموزش و پرورش نواحي مختلف استان صورت مي گيرد، گفت: همراه داشتن كد ملي و يك قطعه عكس جهت ثبت نام ضروري است و هر يك از افراد شركت كننده در دوره سواد آموزي كه موفق به قبولي و دريافت گواهي پايه سوم ابتدايي شوند، مبلغ يك ميليون و 527 ريال پاداش از طريق سازمان نهضت سواد آموزي به حساب آنها واريز مي شود.
7403/ 6133/