۹ تیر ۱۳۹۷، ۰:۲۹
کد خبر: 82956621
T T
۰ نفر
صلاحیت نخست وزیر پیشین پاكستان برای انتخابات آتی تائید شد

اسلام آباد - ایرنا - دادگاه عالی لاهور صلاحیت كاندیداتوری 'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر پیشین پاكستان در منطقه 'مری' از حوزه انتخاباتی 57 را برای انتخابات پیش روی این كشور تایید كرد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از رسانه های پاكستان، دادگاه لاهور به نخست وزیر پیشین پاكستان اجازه شركت در انتخابات را داد.
پیشتر كمیته بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی پاكستان با بررسی شكایت علیه خاقان عباسی نخست وزیر پیشین این كشور اعلام كرده بود كه وی به صورت مادام العمر رد صلاحیت میشود و نمیتواند از منطقه 'مری' در انتخابات شركت كند.
در متن شكایت كه از سوی «مسعود احمد عباسی» عضو حزب تحریك انصاف آماده شده بود، آمده است :نخست وزیر پیشین پاكستان هنگام ثبت نام در انتخابات از بیان تمامی املاك و مستغلات خود خودداری كرده و به این صورت قصد فریب كمیته نظارت بر انتخابات را داشته است لذا باید رد صلاحیت شود.
علاوه بر این، عباسی به ضبط غیرقانونی املاكی وسیع در جنگل اطراف كالج لارنس در شهر مری متهم بود و دادگاه نیز این اتهام را وارد دانسته بود.
بر اساس این گزارش، نكته عجیب این بود كه نخست وزیر پیشین پاكستان در چند منطقه دیگر تائید صلاحیت شده بود و می توانست در انتخابات شركت كند.
انتخابات سراسری مجلس پاكستان قرار است سوم مردادماه امسال در این كشور برگزار شود و از اكنون احزاب مختلف سیاسی این كشور خود را آماده شركت در این انتخابات می كنند.
انتخابات مجلس ملی در پاكستان به این دلیل اهمیت دارد كه با رای نمایندگان منتخب، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.
برای انتخاب نخست وزیر كه قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاكم و جناح مخالف در مجلس ملی پاكستان، هركدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می كنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی كه دارای اكثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.
نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاكستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رئیس جمهوری این كشور را با رای‌گیری انتخاب می‌كنند كه تعداد این نمایندگان به حدود یكهزار و 100 نفر می‌رسد.
با نزدیك شدن به زمان برگزاری برگزاری انتخابات سراسری در پاكستان در سوم مردادماه سال جاری، كمپین ها و رقابت های انتخاباتی از سوی سران احزاب این كشور آغاز شده است و احزاب این كشور نیز در این خصوص نهایت تلاش خود را انجام می دهند.
شبد**آساق**6125**1010