۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82955865
T T
۰ نفر
پيونگ يانگ از نقض برجام توسط ترامپ عبرت بگيرد

پكن - ايرنا - يك روزنامه حامي دولت كره شمالي در ژاپن هشدار داد «آمريكا نمي تواند مورد اعتماد باشد» و نمونه اخير آن نيز «نقض برجام» توسط دونالد ترامپ رييس جمهور آمريكا است بنابراين پيونگ يانگ بايد از نقض برجام توسط ترامپ عبرت بگيرد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، روزنامه 'چوسون شينبو' ژاپن در گزارشي تاكيد كرد كره شمالي نمي تواند خود را از اين شرايط متمايز ببيند و بايد آگاه باشد كه آمريكا به توافقات قبلي پشت كرده است.
اين روزنامه ادامه مي دهد «چه تضميني براي كره شمالي وجود دارد كه آمريكا كاري كه با توافق هسته اي سال 2015 ميلادي ايران كرد را با اين كشور نخواهد كرد».
نشريه تصريح مي كند فعلا مذاكرات در جريان است و توافق مكتوب امضا نشده است و به همين سبب بايد هوشيار بود كه دولت آمريكا به آساني «پيمان شكني» مي كند.
روزنامه ادامه مي دهد زير پا گذاشتن برجام توسط ترامپ در شرايطي كه اين كشور در حال مذاكره با كره شمالي است نشان مي دهد كه 'پيونگ يانگ' هم تمايزي با ايران ندارد و مي تواند قرباني چنين اقدامي شود.
روزنامه به مقام هاي دولت كره شمالي تاكيد كرده است كه تا مذاكرات در جريان است بايد هر اقدامي را همزمان با آمريكا انجام دهند و هيچ حركتي در مسير خلع سلاح هسته اي نبايد يك طرفه باشد.
نشريه حامي كره شمالي اضافه مي كند آمريكا و كره شمالي يك بار در سال 1994 ميلادي توافقي امضا كردند در آن زمان كره شمالي داراي تسليحات هسته اي نبود ولي اكنون وضعيت به مراتب متفاوت است و به دليل بي اعتمادي فزاينده اي كه به دولت آمريكا وجود دارد بايد هر اقدامي در برابر اين كشور همزمان، با احتياط و بسيار تدريجي باشد.
روزنامه نوشته است هيچ اقدامي به صورت يكجانبه در خصوص خلع سلاح هسته اي شبه جزيره كره ميسر نخواهد بود و كره شمالي بايد با آمريكا مانند خودش معامله كند و امتياز يك طرفه به واشنگتن ندهد.
آساق**231**1904**1663**