۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82950293
T T
۰ نفر

طرح احياي شبستان هاي باستاني دزفول آغاز شد

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82950293
طرح احياي شبستان هاي باستاني دزفول آغاز شد

دزفول - ايرنا - مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري دزفول گفت:طرح احياي قمش ها و شبستان هاي باستاني (شوادون در گويش محلي ) اين شهر تحت عنوان 'شهر زيرزميني دزفول' در راستاي توسعه گردشگري آغاز شد.

شوادون شامل حفره‌هايي دست كند مي‌باشد كه در ديوار و سقف آنها از هيچ نوع مصالحي استفاده نشده و فقط در كفسازي و ساخت پله هاي آن آجر به كار رفته ‌است.
شوادون يكي از ويژگي‌هاي خاص معماري دزفول است كه در گذشته كه وسايل خنك كننده امروزي نبود كاربرد‌هاي متنوعي از جمله تهويه و خنكي ساختمان داشته و از آن به عنوان محلي آرام و خنك براي استراحت در تابستان‌ها استفاده مي شد.
اين حفره هاي دست كند به خانه‌هاي همجوار راه داشته و از اين طريق همسايه‌ها با هم ارتباط برقرار مي كردند.
مسعود شامديل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت:دزفول يكي از كهن ترين شهرهاي كشور است كه هر گوشه از آن آثاري از تمدني كهن و بخش هايي مهم از هويت اصيل ايراني را مي توان مشاهده كرد.
وي ادامه داد:محدوده بافت قديم دزفول در گذشته علاوه بر خيابانها و معابر از طريق اتصال قمش ها و شوادون ها و نيز پشت بام منازل و ساباط ها به هم متصل بوده كه در اوايل قرن اخير با آغاز شهرنشيني مدرن و احداث خيابانهاي اصلي شهر بسياري از پيوستگي محلات دچار آسيب شده و از بين رفته است.
مدير عامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري دزفول اظهار داشت:شهر زيرزميني دزفول با توجه به قرارگرفتن در عمق زمين همچنان دست نخورده باقي مانده و فقط بخش هايي از آن به دليل تغيير سبك مردم بدون استفاده مانده و فروريخته است .
شامديل گفت:شهر زيرزميني دزفول شامل شبكه اي گسترده از اتصال شبستان هاي تاريخي و نيز كانالهاي زيرزميني آب براي انتقال آب رودخانه دز به قمش ها مي باشد كه اين شبكه هاي زيرزميني در تمام بافت تاريخي دزفول گسترش داشته و شهر زيرزميني دزفول را شامل مي شود.
وي با بيان اينكه احياي اين شهر شگفت انگيز زمينه توسعه گردشگري دزفول و خوزستان را به دنبال دارد بيان داشت:با توجه به جذابيت بالاي اين شهر زيرزميني ،سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري دزفول با درك اهميت احياي آن و نقش مهم و كليدي اين پتانسيل در توسعه صنعت گردشگري جنوب كشور اقدام گسترده اي در راستاي احياي آن آغاز كرده است.
شامديل گفت:با وجود اينكه در سالهاي اخير اقدامات خوبي در راستاي احياي بخش هايي از ميراث دزفول در زيرزمين نظير احياي قمش چوقابفان صورت گرفته اما همچنان بخش عظيمي از شهر زيرزميني دزفول نيازمند احيا مي باشد.
وي اظهار داشت:در حال حاضر در 2 قمش سياهپوشان در شمال بافت تاريخي دزفول و محله پيرنظر ،چوليان و مسجد در مركز اين شهر از سوي سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري عمليات احياي قنات ها ، قمش ها و شبستان هاي تاريخي آغاز شده و در حال اجراست.
دزفول با وجود آثار باستاني منحصربفردي چون جندي شاپور نخستين شهر دانشگاهي جهان ، تپه هاي چغاميش ، پل 1700 ساله ساساني ، آسياب هاي آبي و بناهاي آجري در بافت قديم اين شهر از ظرفيت بالايي در زمينه گردشگري برخوردار مي باشد.
احياي قنات هاي تاريخي دزفول گامي در راستاي توسعه گردشگري است كه مورد توجه قرار گرفته است.
250 هكتار بافت تاريخي دزفول زمينه ارزشمندي براي پژوهش و بازديد علاقه مندان به معماري و اصالت فرهنگي ايراني و اسلامي است.
7278/6068