۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82950257
T T
۰ نفر
ایرنا باید خانه دوم نخبگان باشد

تهران- ایرنا – مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: ایرنا باید محفل گفت و گوی نخبگان باشد و صاحبنظران در همه حوزه ها باید خبرگزاری جمهوری اسلامی را خانه دوم خود بدانند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، سید ضیاء هاشمی در آئین قدردانی و انتصاب مدیران پیشین و فعلی اداره كل پژوهش و بررسی های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: ایرنا یك سازمان اثرگذار در حوزه سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی ست.
وی افزود: ما باید در تصمیم گیری های كلان كشور اثرگذار باشیم و برای ساختن جامعه بهتر، و ایران زیباتر بكوشیم.
هاشمی ادامه داد: یكی از بخش های موثر در این دستاورد، بخش پژوهش است و بولتن های اخیرپژوهشی ایرنا در پاره ای موارد از جمله حقوق شهروندی و سفرهای استانی رئیس جمهوری مورد توجه دولت قرار گرفته است.
وی تاكید كرد: مخاطبان حوزه پژوهش برخلاف بخش خبر كه عوام و خواص را توامان در بر می گیرد، بیشتر نخبگان هستند و مجموعه عوامل فوق الذكر سبب می شود تا اگر بنده برای انتخاب پستی جهت خدمت در این سازمان مخیّر بودم بخش پژوهش را انتخاب می كردم.

** تعامل با دانشگاهیان و اثرگذاری در تصمیم سازی كشور
مدیرعامل ایرنا گفت: تعامل بیشتر با دانشگاه ها و نخبگان علمی، اجتماعی و حتی هنری و ورزشی ماموریت جدید اداره كل پژوهش ایرناست كه به ماموریت های پیشین الحاق و افزون خواهد شد.
وی اضافه كرد: ما در حوزه محیط زیست، گردشگری، تعاملات خارجی و دیپلماسی رسانه ای حرف برای گفتن داریم.
بر همین اساس میزگرد دانشگاهیان در ایرنا باید تقویت شده و اینجا به مانند یك دانشگاه محلی مطلوب برای حضور نخبگان كشور باشد.
هاشمی تصریح كرد: حوزه پژوهش ما باید از حوزه خبر ایده بگیرد ارتزاق كند و در مقابل ایده بدهد تا بر گرمای این تعامل و همكاری، جامعه را گرم كند.
وی ادامه داد: توسعه نرم افزارهای نظرسنجی و حوزه داده كاوی، رصد جامعه و انعكاس آن از دیگر ماموریت های جدید است.

** پژوهشكده ایرنا باید اندیشكده شود
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا تاكید كرد: تولید اندیشه به قدری در این سازمان باید جدی گرفته شود كه پژوهشكده ایرنا تبدیل به اندیشكده شود و آرا را منعكس كند.
وی افزود: سرعت تغییرات جامعه ما بالاست بنابراین نیازمند خلق اندیشه های نو هستیم؛ ما باید مركز پاسخگوئی سریع به تحولاتی نظیر محیط زیست، آب، آسیب های اجتماعی و اعتمادسازی جامعه باشیم.
هاشمی گفت: در شرایطی كه این روزها برخی رسانه ها به غلط در صدد تخریب دولت بر می آیند و گاهی رسانه ملی هم به جای چالش با بیگانگان به تخریب داخلی می پردازد، افزایش اعتماد عمومی رسالت ایرناست.
وی در این باره تاكید كرد: نقد در رسانه ها اشكالی ندارد اما نباید یكسویه باشد. باید صدای مردم و جامعه از دل رسانه شنیده شود. گذشت زمانی كه با سكوت كردن، مسائل فراموش می شد؛ كه اكنون نه تنها فراموش نمی شود بلكه اگر ما نبینیم و نگوییم، دیگران آن را سیاهنمایی و بزرگنمایی می كنند.

** حضور خانواده ها در استادیوم آزادی نشان داد بدبینی به خانواده ایرانی مردود است
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع جام جهانی فوتبال اشاره كرد و افزود: وقتی سخن از تعامل با جامعه علمی، هنری و ورزشی مطرح می شود از مساله مبتلا به جامعه در این روزها یعنی جام جهانی فوتبال می توان یاد كرد.
وی افزود: بحث فوتبال این روزها تبدیل به یك نهاد اجتماعی شده و فقط یك بازی نیست. برای نمونه وقتی جمعیت 20 هزار نفری از خانواده های ایرانی كنار هم در استادیوم آزادی فوتبال را تماشا می كنند به عده ای می فهمانند كه خانواده ایرانی نجیب است و بدبینی، بدگمانی، بی اعتمادی به این خانواده جایگاهی ندارد و مردود است.
هاشمی تاكید كرد: فوتبال نشان داد جامعه ایران دارای وحدت است و یك ایرانی هر جای دنیا باشد دلش برای ایران می تپد.
وی گفت: فوتبال امروز دیگر یك پدیده فرهنگی، اجتماعی و در زبان ما یك رسانه است و تریبونی است كه حرف می زند. به ما می گوید باخت های سنگین به ضرر منافع ملی ما و بردها مهمترین عنصر كنونی نشاط اجتماعی كشور است.

** عضویت در خانواده ایرنا زوال پذیر نیست
هاشمی در پایان از «رضا خوش لهجه» به عنوان مدیری مهربان، پركار و علاقه مند یاد كرد و افزود: وی با تجارب و حسن اخلاقش می تواند در حوزه دستیاری معاونت خبر هم منشا اثر باشد و همزمان در مدیریت هسته گزینش سازمان هم مدیری توانا و امین خواهد بود.
وی داریوش جهان بین را نیز مدیری اهل تحقیق و صاحب تخصص در حوزه های حقوقی، علوم اجتماعی و سیاسی دانست و تاكید كرد: او یك قلمزن حرفه ای است و صاحب رتبه در جشنواره خوارزمی است كه سابقه تدریس و تالیف دارد و جوانی با اخلاق به شمار می رود.
مدیر عامل ایرنا یادآورشد: كاركنان ایرنا همه عضو خانواده اند و با تغییر مسئولیت هایشان، عضویتشان در این خانواده زوالی نمی پذیرد.
در این نشست كه با حضور جمعی از مدیران سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، معاونان و مدیران كل ایرنا و سردبیران بخشهای خبری به اظهار نظر پرداختند.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارشنبه گذشته در حكمی، «داریوش جهان بین» را به عنوان مدیركل جدید دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری رسمی كشور منصوب كرد.
جهان بین، 42 ساله، دارای مدرك كارشناسی ارشد حقوق و مدیریت، پیش از این در مسئولیتهای مختلف اجرایی ایفای نقش كرده و علاوه بر تدریس، تالیفاتی نیز در حوزه های حقوق ارتباطات دارد.
معاون بازرس كل امور وزارت كشور و شهرداریهای سازمان بازرسی، معاون مركز رسیدگی به شكایتهای مردمی و نیز، مدیركل سنجش سلامت اداری این سازمان، رییس جهاد دانشگاهی استان كهگیلویه و بویر احمد، مدیر مطالعات حقوقی شركت توسعه منابع آب و نیروی ایران، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی، مدرس دانشكده خبر و مدیر منطقه ای خبرگزاری ایسنا از جمله سوابق او است.
خوش لهجه نیز كه از مدیران و خبرنگاران باسابقه ایرنا به شمار می رود، در احكام دیگری، به عنوان «مدیر هسته گزینش» و «دستیار خبری معاون خبر» خبرگزاری جمهوری اسلامی منصوب شده است.
فراهنگ**3079** 1418
۰ نفر