۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82949049
T T
۰ نفر

دولت در راه اندازی موزه های خصوصی مشاركت می كند

۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82949049
دولت در راه اندازی موزه های خصوصی مشاركت می كند

مشهد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متقاضیان مرمت بناهای تاریخی و راه اندازی موزه های خصوصی بین 10 تا 50 درصد از مشاركت دولت برخوردار شده و در اولویتهای این سازمان قرار دارند.

محمدحسن طالبیان عصر پنجشنبه در جریان بازدید از سایت تاریخی شادیاخ در نیشابور افزود: بخشی از این مشاركتها در قالب پرداخت تسهیلات 9 درصد در بخش شهری و شش درصد در بخش روستائی است.
وی ادامه داد: امسال رویكرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حول محور موضوعات مشاركتی است زیرا با همكاری مردم حفاظت و مرمت آثار تاریخی پایدار خواهد بود. در چارچوب برنامه ششم توسعه از امسال همه درآمدهای حاصل از موزه ها و محوطه های تاریخی پس از واریز به خزانه دولت صرف همان مكانها می شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه همچنین گفت: طرح جامع مجموعه های تاریخی شادیاخ، خیام و عطار نیشابور در دست تهیه است تا مكانهایی به عنوان موزه، محلی برای عرضه محصولات فرهنگی و دیدن آثار تاریخی طراحی شود. به همین منظور گروه طراح در نیشابور مستقر و بخشی از مطالعات كار انجام شده و پس از نهایی شدن بر اساس بودجه ای كه در سفر رئیس جمهوری به نیشابور در نظر گرفته شده وارد مرحله اجرا می شود.
وی افزود: شهر كهن نیشابور در فهرست موقت برای ثبت جهانی یونسكو قرار گرفته و به منظور شتاب در روند كار باید ساماندهی مجموعه های تاریخی نیشابور در راستای یكدیگر صورت گیرد و گامهای بلندتری برداشته شود.
طالبیان ادامه داد: هسته اولیه شهر كهن نیشابور به دوره ساسانی و انتقال تاریخی آن تا دوره اسلامی بازمی گردد. مطالعات و پژوهشهای تاریخی در این منطقه می تواند بیانگر بسیاری از ناگفته ها و رازها از دوران اولیه اسلام، معماری و شهرسازی آن دوران باشد اما بخش بسیار كمی از این منطقه مورد كاوش قرار گرفته است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی احیای هویت تاریخی، فرهنگی و تمدنی نیشابور را از برنامه های مورد توجه ذكر و بیان كرد: به همین منظور راه اندازی و ساماندهی موزه نیشابور، ادامه اجرای مرحله دوم سایت موزه شادیاخ و اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری این شهر نیشابور از طریق فیلم و نشریه از جمله برنامه های میراث فرهنگی است.
ابوالفضل مكرمی فر افزود: قراردادی بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه تهران برای ادامه مطالعات جامع نیشابور به منظور تدقیق حدود شهر كهن بسته شده است.
وی ادامه داد: همچنین 9 اقامتگاه بوم گردی در نیشابور راه اندازی شده كه زمینه اشتغال 78 نفر را فراهم كرده اند. امسال یك هتل چهار ستاره، دفتر خدمات گردشگری و مجتمع خدمات میان راهی نیز در این شهر دایر می شوند. با راه اندازی این مجموعه ها برای 278 نفر اشتغالزایی و در این قالب تسهیلاتی به مبلغ250 میلیارد ریال از سوی سازمان میراث فرهنگی پرداخت شده است.
او گفت: همچنین 400 كارگاه صنایع دستی با زمینه اشتغالزایی چهار هزار نفر در نیشابور فعالیت دارند. اكثر این كارگاهها به فیروزه تراشی اختصاص دارد.
نیشابور با قدمتی ۷۵۰۰ ساله یكی از مناطق غنی باستانی خراسان است كه ۱۰۱ تپه باستانی در داخل و پیرامون شهر دارد. نیشابور به عنوان یكی از عمده ترین مقاصد گردشگری خراسان در طول تاریخ هزاران ساله خود نه تنها مهد علم و فرهنگ بلكه زادگاه گروه كثیری از دانشوران و مردان نامدار تاریخ ایران زمین بوده است.
نیشابور كه از سال 2015 میلادی به عضویت جامعه كهن ‌شهرهای جهان(LHC) درآمده بخاطر تداوم دیرین شهرنشینی در آن نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین محسوب شده و برای قرنها پایتخت فرهنگی ایران بوده است.
پیشینه شهرنشینی در منطقه نیشابور به پیش از دوره ساسانی می رسد. هم اینك این خطه كهنترین منطقه باستانی در خراسان می باشد كه هنوز مسكونی است. گفته می شود نیشابور به فرمان شاپور یكم بنیانگذاری یا بازسازی شده ‌است. در دوره اسلامی نیز این شهر كهن پایتخت طاهریان و سپس سلجوقیان و از بزرگترین مراكز و موطن بسیاری از دانشمندان، شاعران، صوفیان و دیگر بزرگان بوده است.
مركز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در فاصله 127 كیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858