۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 82946510
T T
۰ نفر
كتابخانه هاي عمومي گيلان به منابع گيلكي تجهيز مي شوند

رشت – ايرنا – مديركل كتابخانه هاي عمومي گيلان بيان كرد: كتابخانه هاي استان در راستاي اهتمام به حفظ گويش هاي بومي به منابع گيلكي تجهيز مي شوند.

هادي نوري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: يكي از آسيب هاي كتابخانه هاي عمومي گيلان كمبود منابع گيلكي است كه با اهتمام به اين موضوع ، تامين منابع يادشده از اولويت هاي اين نهاد قرار گرفته است.
وي اظهار كرد: در راستاي طرح گفته شده تصميم بر اينست تا كتابخانه هاي استان به همه آثار انتشار يافته در زمينه فرهنگ بومي مجهز شوند.
نوري ، برپايي برنامه هايي چون كارگاه هاي آموزش قصه گويي گيلكي توسط مفاخر و استادان و پژوهشگران فرهنگ فولكلور را از ديگر اقدامات اين نهاد در راستاي پاسداشت و ارج گذاري به فرهنگ بومي عنوان كرد.
وي تصريح كرد: توجه به فرهنگ بومي نياز به فرهنگسازي دارد ونقش رسانه ها در اين زمينه غير قابل چشم پوشي است.
نوري در خصوص فعاليت كتابخانه هاي عمومي استان با اشاره به اين موضوع كه فعاليت هاي فرهنگي اين نهاد در سال گذشته نسبت به سال ماقبل 54 درصد رشد داشته، افزود: ارتباط با رسانه از اولويت هاي اين نهاد است و تلاش مي شود انديشه ورزي، عنصر اصلي برنامه ريزي اين نهاد باشد.
زبان گيلكي از گروه زبانهاي ايراني شاخه شمال غربي است كه زبان مادري بخشي از مردم استان گيلان و جوامع كوچكتري در استانهاي مجاور، از جمله استانهاي مازندران، استان قزوين و نيز در استان تهران است. زبان گيلكي، مشتمل بر سه لهجه بيه پسي (غرب گيلان)، بيه پيشي (شرق گيلان؛ غرب مازندران) و گالشي (مناطق كوهپايه‌اي و كوهستاني گيلان) مي‌باشد.
استان گيلان هم اكنون داراي 107 باب كتابخانه عمومي در 16 شهرستان و ميزبان بيش از 60 هزار نفر عضو فعال است.
1881 /6030