۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۶:۵۳
کد خبر: 82943394
T T
۰ نفر

نمایش شكوه بندگی روزه داران در آستان قدس رضوی

۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۶:۵۳
کد خبر: 82943394
نمایش شكوه بندگی روزه داران در آستان قدس رضوی

مشهد - ایرنا - قرن ها است كه آستان ملائك پاسبان رضوی در روز عید فطر میزبان انبوه شكرگزاران پروردگار متعال از گوشه و كنار دنیا است تا رسم و رسوم و جشن پایان ماه بندگی الهی در صحن و سرای حرم قدسی امام رضا(ع) با شكوه و نورانیت عبادت روزه داران برگزار شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس مدارك موجود در مركز اسناد آستان قدس رضوی پیشینه نوشتاری برگزاری آیین عید فطر در حرم مطهر رضوی به 415 سال پیش باز می گردد.
به گفته سرپرست گروه اسناد سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی ترین سند درباره برپایی آیین عید فطر در حرم امام رضا (ع) مربوط به سال 1021 هجری قمری در دوره صفوی است كه در این مركز نگهداری می شود.
سالم حسین زاده به خبرنگار ایرنا گفت: اسناد مكتوب مربوط به عید فطر به چگونگی برگزاری این آیین در حرم مطهر رضوی می پردازد و در قدیمی ترین سند مربوط به عید فطر به اعطای خلعت به خطیب آستان قدس اشاره شده است.
وی ادامه داد: آنچه از این اسناد برمی آید به نظر می رسد جشن های عید فطر در دوره های مختلف به نحو یكسانی برگزار نمی شده و هر كدام به رسم و رسوم خاصی بوده اما در اغلب این اسناد هزینه های مربوط به برگزاری جشن و تعطیلی برخی مستغلات ذكر شده است.
او باشكوه ترین جشن های عید فطر در حرم مطهر رضوی را مربوط به دوره قاجار ذكر و بیان كرد: در اسناد مربوط به قاجار اشاره ای به برپایی نماز فطر در حرم مطهر نشده كه علت آن می تواند برپایی نماز در مصلی مشهد باشد.
جشن عید فطر امسال نیز ابتدا با برگزاری آیین وداع با رمضان در آخرین شب از این ماه در حرم مطهر رضوی آغاز شد، پس از گذشت آخرین روز از ماه رمضان و حلول ماه شوال نماز باشكوه عید فطر در صبح نخستین روز ماه نو با حضور پرشور زائران و مجاوران در بارگاه منور رضوی برگزار می شود.
این نماز، به حق نمایش بزرگی از عبودیت، خلوص و معنویت مردم این شهر و دیار است كه در صفوف به هم پیوسته وحدت خویش را به نمایش می گذارند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: نماز عید فطر در بارگاه منور رضوی از ساعت 6:15 به امامت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اقامه می شود، همچنین طبق برنامه در روز عید فطر نماز جمعه برگزار نخواهد شد.
حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: پس از نماز عید فطر دعای ندبه روز جمعه نیز توسط حجت الاسلام حمیدی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی خوانده می شود.
وی ادامه داد: در ادامه آیین ویژه جشن عید سعید فطر در روز‌های 25 و 26 خرداد ماه با سخنرانی حجت الاسلام حیدری كاشانی و مدیحه‌ سرایی مداحان اهل بیت(ع) در رواق امام خمینی(ره) قبل از نماز ظهر برگزار می‏‌ شود.
به جز بارگاه منور رضوی، بقاع متبركه و مساجد خراسان رضوی نیز میزبان مومنان برای اقامه نماز عید فطر و برگزاری جشن و سرور است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره كل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: 44 بقعه متبركه در چندین شهرستان از جمله مشهد، كاشمر، قوچان، نیشابور، بردسكن، سبزوار، گناباد، خواف در استان میزبان نمازگزاران برای اقامه نماز عید فطر است.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: برگزاری نماز عید فطر در قالب طرح ضیافت الهی در بقاع متبركه امامزادگان خراسان رضوی برنامه ریزی شده است و پس از آن برنامه های فرهنگی با محوریت روحانیان و مبلغان مذهبی در قالب جشن عید برگزار می شود.
مسئول امور مبلغان و ائمه جماعات اداره كل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: نماز عید سعید فطر در 2 هزار و 600 پایگاه معنوی استان برگزار می شود.
حجت الاسلام حسینعلی رحمتی افزود: این پایگاه ها در قالب مساجد، حسینیه ‌ها، مدارس و فضاهای باز مانند مصلی ‌در هر شهرستان تعریف شده است.
وی بیان كرد: نماز عید فطر به صورت محوری در مراكز شهری 28 شهرستان و توسط امامامان جمعه آن ها اقامه می شود، این نماز در روستاها توسط 900 روحانی مستقر و هجرت و همچنین یك هزار و 600 روحانی كه در ماه مبارك رمضان به روستاهای استان اعزام شدند، اقامه می شود.
7489/1858
۰ نفر