۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱:۰۸
کد خبر: 82940313
T T
۰ نفر
مالكی: با ابهامات كنونی، زیربار تشكیل دولت جدید نمی رویم

بغداد - ایرنا - نوری المالكی معاون رئیس جمهوری و رئیس ائتلاف انتخاباتی دولت قانون عراق گفت: تا خیانت بزرگی كه در زمینه تقلب در انتخابات و سوزاندن صندوق های رای صورت گرفته است، بر طرف و اصلاح نشود، تشكیل دولت جدید را نخواهیم پذیرفت.

به گزارش ایرنا، دفتر المالكی عصر دوشنبه دربیانیه ای اعلام كرد در شرایط كنونی و برای حصول اطمینان از سلامت انتخابات، راهی جز مطابقت كامل محتویات صندوق های رای با نتایج (اعلام شده) دستگاه های الكترونیك ثبت و شمارش آرا وجود ندارد.
چهارمین انتخابات پارلمانی عراق روز 22 اردیبهشت در مرحله ثبت و شمارش به شكل كامل الكترونیكی برگزار شد و در عین حال برگه های دستی رای نیز به صندوق ها ریخته شد.
معترضان به نتایج انتخابات، خواستار بررسی مجدد ثبت الكترونیك و سپس مطابقت آن با آرا كاغذی هستند.
در بیانیه آمده است كه ائتلاف دولت قانون، تشكیل دولت جدید را در بستر تقلب ها و دستكاری های آشكار كنونی نخواهد پذیرفت.
این ائتلاف تاكید كرده است كه برای دفاع از روند سیاسی و حفظ عراق از فروپاشی باید این مسائل چاره اندیشی شود و همچنین مرتكبین این خیانت بزرگ كه چهره عراق را مخدوش كردند و این فتنه را بوجود آورند تحت تعقیب قرار گیرند.
در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، تعدادی از احزاب و رهبران سیاسی عراق معتقد به دستكاری آرا مردمی شدند و برهمین اساس پارلمان در چهارشنبه گذشته خواستار شمارش دستی آراء به جای شمارش الكترونیكی شد.
در حالی كه قرار بود تا اواخر هفته جاری شمارش دستی شروع شود، روز گذشته (یكشنبه) یكی از مراكز نگهداری صندوق های رای در بغداد به شكل عمدی به آتش كشید شد و اكنون این نگرانی وجود دارد كه مراكز دیگری نیز به آتش كشیده شده تا جلوی شمارش دستی آراء گرفته شود.
با وجود تصمیم شورای عالی قضایی به معرفی مسوولان جدید كمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اما هنوز معلوم نیست كه اعضای سابق كمیسیون به این تصمیم گردن نهند.
اعضای سابق در جریان اعزامی هیاتی از قضات به مقر كمیسیون برای تحویل گرفتن مسوولیت ها در اواخر هفته گذشته، به آنها اجازه ورود به داخل كمیسیون را نداده و با آنها درگیر شده بودند.
اعضای سابق كمیسیون عالی مستقل انتخابات، تصمیمات اخیر پارلمان عراق در خصوص بركناری اعضا و درخواست شمارش دستی را غیرقانونی دانسته و گفته اند كه براساس قانون انتخابات تنها طرف رسیدگی به شكایت ها و اشكالات خود كمیسیون است و پارلمان در آن صلاحیتی ندارد.
در مقابل پارلمان عراق خود را نماینده مردم می داند و معتقد است كه در دفاع از حقوق مردم می تواند در این قضیه مداخله كند.
بیانیه ائتلاف نوری المالكی درحالی است كه مقتدا صدر نیز پیشتر در بیانیه ای با عنوان 'عراق در خطر است' با حساس و شكننده خواندن شرایط كشور از همه گروههای سیاسی خواست بجای تعداد كرسی های پارلمان به امنیت و سلامت عراق بیاندیشند و اجازه ندهند كشور بار دیگر وارد مرحله درگیری داخلی شود.
صدر تاكید كرده است كه هرگز كشور را به چند كرسی و رسیدن به قدرت نخواهد فروخت خود و شخصا به طرفی در یك جنگ داخلی احتمالی تبدیل نخواهد شد و بیش از هر چیزی این عراق است كه در اولویت او خواهد بود.
درهمین حال 'سید عمار حكیم' رئیس جریان حكمت ملی این كشور نیز با ابراز نگرانی شدید از حادثه آتش سوزی انبار كمیسیون انتخابات، كه منجر به آسیب دیدن بسیاری از صندوق ها و دستگاه های انتخابات شد، نسبت به از دست رفتن آرای شهروندان عراقی هشدار داد.
وی با اشاره به این موضوع كه رأی دهندگان تمام سختی ها را پشت سر گذاشتند تا نمایندگان خود را انتخاب كنند، از مسئولان بلند پایه كشوری خواست تا برای بررسی دلایل این نقض حقوق آشكار كمیته تحقیقاتی تشكیل دهند.
ایاد علاوی دیگر معاون رئیس جمهوری عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی الوطنیه نیز در اظهاراتی گفته است پس از آتش زدن عمدی صندوق های رای، شرایط ابهام و شك و تردید نسبت به سلامت انتخابات به حدی رسیده است كه جز با برگزاری همه پرسی و سوال از مردم در مورد دو گزینه تكیه بر همین نتایج مبهم و یا برگزاری مجدد انتخابات راه خروجی از آن وجود ندارد.
اختلاف نظر رهبران سیاسی عراق برای چگونگی خروج از بحران نتایج و احتمال ابطال نتایج انتخابات و تاخیر در تشكیل دولت جدید، ناظران را نسبت به تبعات ورود این كشور به دوره ای از خلاء سیاسی و به خطر افتادن كل روند سیاسی و امنیت و ثبات این كشور كه بتازگی از جنگ با داعش بیرون آمده است، نگران كرده است.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق كه با مشاركت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 كرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 كرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 كرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالكی) با 26 كرسی، دمكرات (مسعود بارزانی) با 24 كرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 كرسی، جریان حكمت (سیدعمار حكیم) با 19 كرسی و اتحادیه میهنی (كوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 كرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا كنند.
در این انتخابات، پنج گروه سیاسی شیعه نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشكیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شكل گیری دولت آینده هستند.
خاورم**380**

سرخط اخبار جهان