۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82939774
T T
۰ نفر

حفاران غیر مجاز شرق گیلان در امان نماندند

۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 82939774
حفاران غیر مجاز شرق گیلان در امان نماندند

رشت – ایرنا- حفاران غیر مجاز دراملش و سیاهكل استان گیلان كه به قصد كشف اشیاء باستانی اقدام به حفاری مناطق باستانی كرده بودند به همراه تعدادی اشیاء باستانی نما دستگیر و تحویل مقامهای قضایی شدند.

مدیركل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: طی عملیات دستگیری 2حفار غیر مجاز در بخش رانكوه املش، از آنان 9 قلم شی بدلی و یك دستگاه فلزیاب كشف و ضبط شد.
رضا علیزاده اظهار داشت: بنا بر گزارش مسئول پایگاه حفاظتی شهرستان املش، شخصی به نام م. ر اهل روستای لگموج از توابع شهرستان رودسر با مراجعه حضوری به پایگاه حفاظتی املش و با در دست داشتن تعدادی اشیاء بدلی(9قلم) و اظهار اینكه به همراه چند نفر در منطقه جنگلی تابستان نشین در داخل بقعه خرم كوتی اقدام به حفاری غیرمجاز نموده ، این اشیاء را بدست آورده اند.
وی اظهار كرد: نامبرده ادعا كرد، همدستانش از وی مبلغ 240میلیون ریال پول نقد، 30 فقره چك به مبلغ چهار میلیارد و 500میلیون ریال و سه فقره چك سفید امضاء به عنوان مشاركت در حفاری كلاهبرداری كرده اند.
وی ادامه داد: در این خصوص مراتب طی صورت جلسه ای تنظیم و به دادستانی شهرستان اعلام ، و از سوی ایشان دستور دستگیری عوامل به جرم حفاری غیرمجاز و كلاهبرداری صادر شد.
علیزاده گفت: علاوه بر این ، با ارتباط مجدد متهم مراجعه كننده با دیگر همدستان ، دو نفر دیگر از آنان كه با دستگاه فلزیاب در باغهای چای رانكوه حضور داشتند دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی تصریح كرد: همچنین ،سه حفار غیرمجاز در كجید املش نیز از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، گفت : بنا به گزارش مسئول پایگاه حفاظتی كجید شهرستان املش مبنی بر اینكه مدتی است تعدادی افراد ناشناس در مناطق ییلاقی دهستان كجید لیارسنگ بن و موسی كلایه به قصد تحصیل اشیاء عتیقه اقدام به حفاری كرده اند، برای دستگیری آنان اقدام شد.
علیزاده ادامه داد: از آنجایی كه در آن مناطق با وجود گورستان های تاریخی غیرثبتی، صعب العبور بودن و داشتن پوشش جنگلی امكان دسترسی دشوار است با تلاش شبانه روزی پایگاه حفاظتی كجید و ماموران پاسگاه انتظامی ملكوت و كجید این افراد مورد شناسایی قرارگرفته و سه نفر دستگیر شدند؛ مابقی حفاران نیز در حال تعقیب و دستگیری هستند.
وی اظهار كرد: همچنین ،یك دستگاه فلزیاب به قصد حفاری غیرمجاز در شهرستان دیلمان سیاهكل كشف و ضبط شد و حفاران غیرمجاز به دام ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی افتادند.
علیزاده تاكید كرد: بهبود خدمات حفاظتی در سایت های تاریخی و میراثی، نیازمند رفع خلأهای قانونی و اجرای قوانین حمایتی است.
وی اضافه كرد:یگان حفاظت میراث فرهنگی برای بهبود خدمات حفاظتی در سایت ها و محوطه های تاریخی، نیازمند اجرای قوانین حمایتی است.
یك هزار و 70 اثر تاریخی از بین دو هزار و 300 اثر شناسایی شده میراث فرهنگی استان گیلان، در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.
1881 /6030