۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82937843
T T
۰ نفر
سفیران اتحادیه اروپا از تعرفه های تجاری واشنگتن انتقاد كردند

تهران - ایرنا - سفیران 28 كشور عضو اتحادیه اروپا در واشنگتن و نماینده این اتحادیه در آمریكا، در نامه ای سرگشاده از تعرفه های جدید تجاری این كشور انتقاد كردند و خواستار برقراری نظام عادلانه تجاری شدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه آمریكایی واشنگتن پست، سفیران اروپایی در این نامه تاكید كردند: همچون هر مشاركت دیگری، چشم انداز اقدام یكجانبه یك طرف به ضرر شریك دیگر، كل روابط دوجانبه را به خطر می اندازد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا اردیبهشت ماه اعلام كرد كه تعرفه های 25 درصدی را بر واردات فولاد و 10 درصدی را بر آلومینیوم وارداتی از اتحادیه اروپا، كانادا و مكزیك اعمال می كند. وی اول ژوئن (11 خرداد) را به عنوان زمان اجرای این تصمیم اعلام كرد.
بروكسل (مقر اتحادیه اروپا) كه علیه این اقدام واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شكایت كرده همچنین از برنامه اقدام متقابل وضع تعرفه های مشابه بر كالاهای ساخت آمریكا خبر داده است.
سفرای اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در واشنگتن در نامه خود اعلام كرده اند كه دو طرف بازنده وضع تعرفه ها خواهند بود، زیرا آمریكا بیش از هر كشوری از معامله با ما (اتحادیه اروپا) سود می كند.
سفرا در این نامه به «پنج حقیقت» در روابط اتحادیه اروپا و آمریكا اشاره كرده اند، نخست این كه دو طرف با همكاری یكدیگر بزرگ ترین و ثروتمندترین بازار را در جهان دارند.
دوم، سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در آمریكا بیشتر از طرف مقابل در كشورهای عضو اتحادیه است. بر اساس این گزارش، سرمایه گذاری مستقیم اتحادیه اروپا در آمریكا 2.56 تریلیون دلار است در حالی كه آمریكا فقط 2.38 تریلیون دلار در این اتحادیه سرمایه گذاری كرده است.
سوم، در اروپا سیاستی تحت عنوان «كالاهای اروپایی بخرید» برای رقابت با شركت های آمریكایی وجود ندارد و این اتحادیه هزاران مانع تجاری و كاغذبازی در تجارت را لغو كرده است.
چهارم، اتحادیه اروپا به عنوان مقصد اصلی صادرات آمریكا سال 2016 كالاهایی به ارزش 269.6 میلیارد دلار از این كشور وارد كرد.
صادرات خدمات آمریكا به اتحادیه اروپا نیز به عنوان زیربنای اقتصاد نوین، پیوسته طی سال ها افزایش یافته و سال 2016 به 231 میلیارد دلار رسیده است.
پنجم، نرخ تعرفه های اتحادیه اروپا ثابت، متوازن و قابل پیش بینی است.
در ادامه این نامه آمده است: اتحادیه اروپا سرمایه گذاری بیشتری در آمریكا دارد و خدمات بیشتری را از این كشور خریداری می كند و كارگران آمریكایی بیشتری را به خدمت می گیرد.
«اعمال تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا، به عنوان وارداتی كه ارزش فوق العاده ای دارد و از صنایع مهم آمریكا حمایت می كند، گامی مهم در مسیر حمایت از تولیدات داخلی است. این موضوع درباره صنعت خودروسازی اروپا هم صدق می كند كه شامل سرمایه گذاری میلیاردی در آمریكا و ایجاد میلیون ها فرصت شغلی است.»
سفیران اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن در این نامه همچنین از آمریكا خواستند بر مسائلی كه به نفع دو طرف است از جمله تلاش مشترك در رفع اشكالات بازار، حركت به سوی نظام تجاری عادلانه در جهان، بهبود دسترسی به بازارها، حمایت از حقوق اموال معنوی و كاهش متقابل تعرفه ها متمركز شوند.
ترامپ به بهانه «تهدیدها علیه امنیت ملی» افزایش تعرفه ها را اعلام كرد كه با اعتراض شدید اتحادیه اروپا، كانادا و مكزیك مواجه شد.
این موضوع به نزاع تجاری شدیدی میان آمریكا و متحدانش تبدیل شده و از آن به عنوان مقدمه ای بر آغاز «جنگ جهانی تجاری» نام برده می شود. این اختلافات بر اجلاس دو روزه سران هفت كشور برتر صنعتی - اقتصادی (جی 7) شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریكا و كانادا در شهر كبك این كشور نیز سایه انداخته است كه امروز پایان می یابد.
اروپام**9158** 1516
۰ نفر