۱۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۷
کد خبر: 82936005
T T
۰ نفر
4 صیاد سیستان و بلوچستانی در بند دزدان سومالی آزاد شدند

چابهار - ایرنا - مدیركل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چهار صیاد اهل شهرستان ساحلی كنارك در جنوب این استان كه بیش از سه سال در بند دزدان سومالی بودند، صبح امروز/پنجشنبه/ آزاد و به كشور ایران اسلامی بازگشتند.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر تعداد زیادی از صیادان توسط دزدان دریایی ربوده شده اند.
وی افزود: از سال 1394 تعداد 20 صیاد منطقه بلوچستان در بند دزدان سومالی بودند كه هم اینك چهار نفر آزاد و به تهران رسیده اند.
وی ادامه داد: 16 صیاد دیگر هم اكنون در اختیار سفارت ایران در نایروبی هستند كه در روزهای آینده بوسیله یك فروند لنج به میهن باز خواهند گشت.
مدیر كل شیلات سیستان و بلوچستان بیان كرد: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 24 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
وی گفت: صیادان منطقه بلوچستان برای انجام صید به آب های فراساحلی می روند كه برخی مواقع گرفتار دزدان دریایی سومالی می شوند.
میرمرادزهی از همكاری و پیگیری های مستمر وزارت جهاد كشاورزی، رئیس سازمان شیلات ایران، وزیر خارجه، استانداری، دستگاههای امنیتی و قضایی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و مردم محلی برای آزادی صیادان كنارك و چابهار قدردانی كرد.
نماینده مردم چابهار، كنارك، قصرقند و نیكشهر نیز از تلاش مسئولان كشوری برای آزادی صیادان قدردانی كرد و گفت: خانواده صیادان در بدترین شرایط روزگار را سپری كرده اند كه نیاز است از سوی دولت كمك شود.
عبدالغفور ایران نژاد خواستار كمك بلاعوض و جبران خسارت به صاحبان لنج و صیادان از سوی دولت شد.
به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره كل شیلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه كنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار و كنارك به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان واقع شده اند.
3043**3213**6081
۰ نفر