۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82935518
T T
۰ نفر

نجفی: بقای برجام منوط به تضمین منافع ایران است

۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82935518
نجفی: بقای برجام منوط به تضمین منافع ایران است

لندن - ایرنا - رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح كرد كه بقای برجام منوط به تضمین سایر اعضا به تامین منافع ایران از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش ایرنا، نجفی روز گذشته در نشست فصلی ژوئن شورای حكام در چارچوب بررسی گزارش اخیر مدیركل آژانس درخصوص اجرای برجام سخنرانی و مواضع و دیدگاههای كشورمان درخصوص تحولات اخیر بویژه پس از خروج آمریكا از برجام را تشریح كرد.
نماینده دائم كشورمان با اشاره به اینكه انعقاد برجام به بحرانی غیرضروری كه بیش از یك دهه به درازا كشیده بود، پایان و نشان داد كه دیپلماسی و گفت وگو می تواند همچنان موثر باشد، گفت: برجام یك توافق چندجانبه براساس عمل متقابل است. دامنه، مقررات و زمان‌بندی آن مبتنی بر یك توازن دقیق، مذاكره شده و مورد توافق چندجانبه است كه نمی‌تواند گسترده‌تر شود، تغییر یابد یا مورد مذاكره مجدد قرار گیرد. وی افزود: همان‌گونه كه درطول مذاكرات برجام و سپس اجرای آن بطور مكرر اعلام كرده ایم اجرای متقابل و كامل تعهدات از سوی همه طرف‌ها، بنیان اساسی برجام و عنصری حیاتی برای پایداری آن به شمار می‌رود.
نجفی با اشاره به اعلام تصمیم آمریكا مبنی بر خروج از برجام و اقدامات متعاقب دولت آن كشور گفت: این اقدامات بی‌اعتنایی كامل به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد بوده، اصل حل و فصل صلح‌آمیز اختلافات را تضعیف می‌كند، چندجانبه‌گرایی و نهادهای آن را به مخاطره می‌اندازد، حاكی از بازگشت به عصر فاجعه‌بار و شكست‌خورده ‌یك‌جانبه‌گرایی است و باعث تشویق سركشی و قانون‌ ستیزی می‌شود.
نماینده دائم كشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به سابقه و رفتار غیرسازنده آمریكا در اجرای برجام گذشته گفت: خروج نامشروع دولت آمریكا از برجام و خصوصا روش های قلدرمآبانه ای كه این دولت برای همراه ساختن سایر كشورهای جهان بكار می گیرد اصل وفای به عهد را شدیدا' نقض، حاكمیت قانون در سطح بین المللی را بی اعتبار، اهداف و اصول منشور ملل متحد را تضعیف و نهادهای بین المللی را به چالش می كشد.
وی همچنین گفت: اقدام غیرقانونی ایالات متحده در خروج از برجام این كشور را در قبال نقض فاحش و اساسی تعهداتش ذیل این توافق مسئول می سازد. بنابراین، ایالات متحده باید در قبال عواقب عمل زیانبار و خطرناكش كه در چالش آشكار با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است مسئول شناخته شود.
نماینده كشورمان در آژانس افزود: در راستای تعهد ایران به قانونمندی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است برای یافتن راه حل ها و نیز تعیین امكان و چگونگی تضمین منافع كامل و حقوق حقه مردم ایران از این دستاورد دیپلماتیك جهانی توسط مابقی اعضای برجام و دیگر شركای اقتصادی، با حسن نیت به سازوكارهای برجام توسل جوید. چنانچه پس از طی راهكارهای موجود برای جبران خسارت، حقوق و منافع مردم ما به صورت كامل تامین نگردد، این حق غیرقابل انكار ایران است كه نسبت به اتخاذ اقدامات مناسب در پاسخ به اعمال غیرقانونی فراوان و مداوم ایالات متحده به ویژه خروجش و تحمیل مجدد همه تحریم‌ها، مبادرت ورزد.
نجفی تصریح كرد: چنانچه برجام بخواهد به حیات خود ادامه دهد، مابقی اعضای برجام و سایر شركای اقتصادی بایستی كاملا اطمینان دهند كه منافع ایران بدون هیچ قید و شرطی از طریق اقدامات مناسب ملی، منطقه ای و جهانی جبران می‌گردد. ملت ایران نمی پذیرد كه به اجرای تعهداتش طبق برجام ادامه دهد درحالیكه اقدامات محدودكننده و تحریم ها در حال اجرا باشند.
نماینده دائم كشورمان در آژانس همچنین ضمن اشاره به اینكه طرف خارج شده نباید اجازه یابد كه از خروج غیرقانونی از برجام منتفع شده و یا بتواند سایر دولت ها را به نقض قطعنامه شورای امنیت تهدید یا مجبور كند، تاكید كرد: شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز می بایست به مسئولیت خود در این زمینه بطور جدی عمل كرده و اجازه ندهد كه یك عضو برای سایر اعضا تصمیم بگیرد.
وی همچنین گفت: برخلاف رفتار ایالات متحده آمریكا، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل برجام به طور كامل پایبند بوده است. این امر، همانگونه كه در گزارش های مدیركل آژانس از روز اجرای برجام منعكس شده، توسط آژانس راستی آزمایی شده و گزارش اخیر مدیركل نیز بار دیگر قویاً نشان می دهد كه همه اقدامات مرتبط هسته ای بطور كامل از سوی ایران انجام شده اند.
وی همچنین ضمن تاكید بر ضرورت صیانت از اطلاعات پادمان هسته ای كشورمان از سوی آژانس، بر مواضع و ملاحظات كشورمان در زمینه آب سنگین تولیدی ایران و همچنین تعاریف موردنظر در زمینه ذخیره و موجودی اورانیوم كمتر غنی شده تاكید و طرح تفاسیر خودسرانه از مفاد برجام را قویا' مردود شمرد.
نماینده دائم كشورمان در خاتمه سخنرانی خود به ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی پاسخ داد و ضمن اشاره به كلاهك های هسته ای و تاسیسات مخفیانه و خارج از پادمان هسته ای این رژیم و تاریخ مملو از تجاوزگری، اشغالگری، آپارتاید و جنایات جنگی همراه با نقض آشكار قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و همچنین كشتار بیرحمانه اخیر مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین در نوار غزه تاكید كرد این رژیم نمی تواند با اظهارات مضحك خود بر برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای نامشروع اش كه تهدیدی واقعی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است، سرپوش بگذارد.
اروپام ** هـ ن **1586