۱۶ خرداد ۱۳۹۷، ۲:۱۰
کد خبر: 82935237
T T
۰ نفر
وقاحت آمریكا برای توجیه جنایات صهیونیست ها در غزه

نیویورك- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در تلاش برای تبرئه رژیم صهیونیستی در ارتكاب به جنایات و كشتار شهروندان بی گناه غزه، گفت: مسئول این بدبختی ها حماس است كه مردم را به راهپیمایی فراخوانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هدر نوئرت روز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره كشته شدن یك عضو تیم پزشكی در غزه توسط تك تیراندازان صهیونیست افزود: ما از مساله ناراحتیم و شرایط غزه را به دقت رصد می كنیم.
وی ادامه داد: ما از كشته شدن این خانم ناراحتیم. گزارش ها می گویند كه او در نوار مرزی غزه كشته شده است اما هنوز فیلم یا گزارش رسمی در این باره به دست من نرسیده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا كه درباره تمام مسائل جهانی به سرعت موضع گیری می كند، در این باره اضافه كرد: نیروهای دفاعی اسرائیل گفته اند كه تحقیقات را شروع كرده اند و من منتظر می مانم كه نتیجه این تحقیقات منتشر شود.
خبرنگار گفت آنها درباره موارد دیگر هم گفته اند كه تحقیق می كنند اما هیچ نتیجه ای نداشته است.
نوئرت پاسخ داد: من در این باره هیچ اطلاعی ندارم، من نماینده اسرائیل نیستم.
خبرنگار اصرار دارد كه بپرسد به تحقیقات كاری ندارم، آیا آنها مجازند كه خبرنگاران یا تیم پزشكی را مورد هدف قرار دهند؟
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: شما از كلمه «هدف گرفتن» استفاده می كنید اما من نمی توانم در این باره اظهار نظری كنم، من باید از اسرائیل در این باره سوال كنم و به آنها اجازه دهیم تا تحقیقات خود را انجام دهند. من نمی توانم بیش از این درباره این مساله اظهار نظر كنم.
نوئرت البته در ادامه اظهار كرد: به طور كلی وقتی به مساله غزه و بدبختی های آنجا و آنچه كه این بدبختی به بار آورده است، نگاه می كنیم. آیا این بدبختی را دولت آمریكا آورده است؟ نه! آیا این بدبختی را اسرائیل آورده است؟ نه! آیا این بدبختی را حماس برای مردم به بار آورده است؟ بله! حماس در این باره مسئولیت دارد تا از مردم خود مراقبت كند اما آنها این كار را نكرده اند!
خبرنگار گفت: این درست نیست كه مسئولیت را متوجه حماس كنیم و بگوئیم كه اسرائیل مسئول پاسخگویی به شرایط غزه نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در توجیه ادعاهای خود اظهار كرد: وقتی به گزارش ها نگاه می كنیم باید به ریشه این بدبختی ها توجه كرد و به این كه چرا مردم به یك راهپیمایی ندانسته فراخوانده می شوند؛ این به حماس بر می گردد.

**كره شمالی
نوئرت در بخش دیگری از این نشست درباره دیدار سران آمریكا و كره شمالی در 12 ژوئن و در سنگاپور اظهار كرد: آمریكا هزینه ای برای هیات كره شمالی پرداخت نمی كند و كاخ سفید اعلام كرده كه از كشورهای دیگر خواسته است تا این هزینه را تامین كنند.
وی دیدار روز سه شنبه وزیر خارجه سنگاپور با همتای آمریكایی اش را برنامه ریزی برای این نشست اعلام كرد و درباره دیدارهای هیات آمریكایی با مقامات كره جنوبی هم گفت: ما به طور متناوب با مقامات كره جنوبی گفت و گو داریم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا تاكید كرد: كمپین فشار حداكثری همچنان ادامه دارد و هیچ چیزی تغییر نكرده است. این اقدام پشتوانه قطعنامه های شورای امنیت را دارد.
نوئرت با این ادعا كه در یكسال گذشته شرایط به سمت تنش می رفت و اظهارات وزیر دفاع و وزیر خارجه سابق گویای آن است، افزود: اما اكنون تلاش های دیپلماتیك جریان دارد و از آن شرایط خبری نیست.
وی كمپین فشار حداكثری را عامل به میز مذاكره آمدن كره شمالی دانست و تاكید كرد: ما بر عاری سازی شبه جزیره كره از تسلیحات هسته ای متعهد هستیم.

**تصمیم جدید ایران
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا درباره دستور روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در فراهم كردن زمینه غنی سازی 190 هزار سو، گفت: پمپئو در روز بیست و یكم ماه مه راهبرد جدید آمریكا را درباره ایران اعلام كرد. او خیلی روشن مطرح كرد كه ایران هرگز نباید غنی سازی اورانیوم انجام دهد، این كشور نباید به سمت فرایند بازتولید پولوتونیوم برود و هرگز نباید راهی برای دستیابی به سلاح اتمی داشته باشد.
نوئرت مدعی شد، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد باشد این اتفاق روی داده است، باور داریم كه آن را به اطلاع اعضای شورای حكام و همچنین سازمان ملل می رساند، بنابر این ما تنها منتظر آن هستیم و در واقع كار در ایران تمام است.
خبرنگاری پرسید كه گزارش هایی آمده است مبنی بر اینكه دوربین های مدار بسته فردو جمع آوری شده است كه سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: این گزارش را دیده است اما اكنون نمی تواند آن را تایید كند.
نوئرت در پاسخ به این سوال كه با خروج از برجام، آمریكا كرسی كمیسیون مشترك را از دست داده است، آیا این موضوع مانع دستیابی آمریكا به اطلاعات آژانس بین المللی انرژی نیست، گفت: من فكر می كنم ما در موقعیتی بهتر از قبل هستیم.
وی افزود: ایالات متحده یك كمپین مبارزه جهانی را راه اندازی كرده است كه در آنجا با بسیاری از همكاران و متحدان ما در سراسر جهان گفت و گو و دیدار داریم. در حال حاضر تیم های ما در اروپای مركزی و شرقی با دولت های همكارمان در مورد راه های مقابله با ایران كه در بخشی از سخنرانی پمپئو هم بود، مذاكره می كنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا اظهار كرد: ما در كنار یكدیگر برای توجه به نفوذ بدخواهانه ایران در سراسر جهان همكاری خواهیم كرد.
خبرنگار پرسید آمریكا چگونه می خواهد اطلاعات بازرسان را به دست آورد كه سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: ایالات متحده در این باره نگرانی ندارد، آمریكا قادر است اخبار و اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم گیری به دست آورد.
نوئرت در پاسخ به این سوال كه رئیس جمهوری فرانسه به طور ضمنی هشدار داده است كه افزایش غنی سازی می تواند تنش ها را زیاد كند، آمریكا چه اهرمی با خروج از برجام دارد، آنها در واقع به سمت غنی سازی می روند و ظرفیت های موشكی را هم نگه می دارند، گفت: به عنوان قدرت و اقتصاد بزرگ می توانیم تحریم های زیادی را اعمال كنیم تا دولت های دیگر تجارت با دولت ایران را انتخاب نكنند.
وی توضیح داد: به این ترتیب منابع مالی كه به دولت ایران و نه الزاما به مردم می رسید، كاهش می یابد، ایران در قالب برجام متعهد شده بود كه از مردم خود در قبال برداشته شدن تحریم ها حمایت كند اما اینگونه نشد، ما معتقدیم كه كمپین تحریم می تواند شكل بگیرد، ما اكنون در حال گفت و گو با متحدانمان هستیم، به این ترتیب پول كمی برای برنامه هسته ای به آنها می رسد.
خبرنگار پرسید كه وزیر خارجه در بنیاد هریتیج اعلام كرد كه ایران با تحریم های شدید بی سابقه روبرو خواهد شد اما امروز، ایران چالش را افزایش داده است و می گوید كه می خواهد به غنی سازی ادامه دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: كشورها در سراسر جهان بسیار سخن می گویند و حتی ما را تهدید می كنند اما من نمی توانم درباره همه چیزهایی كه آنها می گویند، پاسخگو باشم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در بخش مربوط به برجام فرمودند: از برخی حرف‌های بعضی از دولت‌های اروپایی اینجور بر می‌آید كه توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل كند و هم از فعالیت هسته‌ای خود دست بكشد و محدودیت‌ها را ادامه دهد. من به این دولت‌ها میگویم بدانند كه این خواب آشفته تعبیر نمی‌شود.
ایشان با بیان اینكه ملت و دولت ایران تحمل نمی‌كنند هم تحریم شود و هم «حبس هسته‌ای» باشد، به سازمان انرژی هسته‌ای دستور دادند «سریعا مقدمات و آمادگی لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو، فعلا در چارچوب برجام فراهم كند و برخی مقدمات دیگر را كه رئیس‌جمهوری محترم دستور آن را داده اند، از همین فردا آغاز كند.»
اروپام*1429