آمریكا ایران را مانع توسعه طلبی خود در خاورمیانه می بیند

مسكو - ایرنا - رئیس اداره امور بین الملل حزب لیبرال دمكرات روسیه اعلام كرد: ایران مانع جدی در پیشبرد سیاست های آمریكا در خاورمیانه است و واشنگتن تلاش های خود را برای كاهش نفوذ این كشور متمركز كرده است.

گنادی آودییف Gennadi Avdeev رایزن فرهنگی اتحاد پیشین جماهیر شوروی در ایران و استاد انستیتو تمدن جهانی مسكو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار كرد: ایران نقشه های آمریكا برای گسترش نفوذ در كشورهای خاورمیانه از راه ایجاد مناقشه مسلحانه را خنثی می كند.
وی افزود: آمریكا اطمینان داشت با حمایت از تروریست ها در عراق و سوریه می تواند به اهداف خود در این كشورها دست بیابد و برای این منظور میلیاردها دلار هزینه كرده بود.
كارشناس روس ادامه داد: اما ایران حمایت از این كشورها در برابر تروریست ها را در اولویت قرار داد و با همراهی روسیه توانست به ارتش های این دو كشور برای ضربه زدن به تروریست ها كمك ارائه كند.
آودییف با یادآوری اینكه گروه تروریستی داعش بخش های وسیعی از سوریه و عراق را اشغال كرده بود، اظهار كرد: آمریكا از آن وضعیت خرسند بود زیرا مطابق نقشه واشنگتن اجرا می شد.
استاد انستیتو تمدن جهانی مسكو تصریح كرد: اما با شكست های متوالی تروریست ها در سوریه و عراق بویژه ضربات مرگبار به بدنه داعش كه آن را در این دو كشور زمین گیر كرد، صدای اعتراض های آمریكا و متحدانش در غرب و منطقه بلند شد.
وی گفت: در یمن نیز وضعیت بسیار دشواری بوجود آمده است كه عامل اصلی آن حمایت های تسلیحاتی آمریكا و انگلیس از عربستان سعودی است كه در حدود 3 سال اخیر خسارات بسیار سنگینی به یمن وارد كرده و دهها هزار نفر از مردم بیگناه این كشور را كشته است.
مقام حزبی روسیه خاطرنشان كرد: اگر این جنایت ها توسط یكی از كشورهای مخالف آمریكا صورت می گرفت، صدای اعتراض و محكومیت های واشنگتن و متحدانش و سازمان های بین المللی بلند می شد و همه یكصدا این اقدامات را محكوم می كردند.
آودییف افزود: با این وصف و این رویكرد سركوبگرانه متحدان آمریكا در منطقه و نیز جنایاتی كه نیروهای آمریكایی در چند دهه اخیر در كشورهایی همچون افغانستان و عراق مرتكب شده اند، این كشور حق اخلاقی برای انتقاد از سیاست های ایران را ندارد.
رئیس اداره امور بین الملل حزب لیبرال دمكرات روسیه تصریح كرد: ایران اقدامات خود را برای تقویت ثبات منطقه و برقراری آرامش در كشورهای خاورمیانه متمركز كرده است و این وضعیت را به نفع خود می داند.
وی ادامه داد: درخواست دولت آمریكا برای خروج نیروهای ایرانی و سایر حامیان سوریه از جنوب این كشور در حالی كه نیروهای آمریكایی مناطقی از سوریه را اشغال كرده اند و در آن حضور غیرقانونی دارند، غیرمنطقی است.
به گفته آودییف، چنین درخواستی با توجه به سابقه اشغالگری آمریكا و سیاست های ضدسوری این كشور مشكوك و خطرناك بنظر می رسد و دمشق و متحدان آن باید در چنین شرایطی هشیار باشند.
آودییف افزود: سوریه همچنان به حمایت و پشتیبانی متحدان خود نیاز دارد و برای غلبه كامل بر گروه های تروریستی و خروج نیروهای اشغالگر غربی، دوستان آن باید كمك كنند.
وی در پایان خاطرنشان كرد: حمایت روسیه و ایران از سوریه نباید تحت فشار خارجی پایان یابد و تنها گذاشتن دمشق در این شرایط كه هنوز بخش هایی از كشور تحت كنترل تروریست ها و نیروهای خارجی قرار دارد، به نفع گروه های تروریستی و افراط گرایان خواهد بود.
اروپام*391* 1346 **1908