۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۴۲
کد خبر: 82934084
T T
۰ نفر
شركت های فرانسوی، نگران گرگ بدجنسی به نام آمریكا هستند

تهران - ایرنا - خبرگزاری اسپوتنیك در گزارشی با عنوان 'شركت های فرانسوی، نگران گرگ بدجنسی به نام آمریكا' به بررسی موضوع خروج یكجانبه واشنگتن از توافق با ایران و تاثیر آن روی شركت های خارجی پرداخت.

در این گزارش آمده است:شركت های فرانسوی بعد از توافقنامه سال 2015، در مقایسه با سایر شركت های اروپایی، قراردادهای بیشتری با شركت های ایرانی به امضا رساندند.
بحث درباره ماندن یا نماندن شركت های فرانسوی در ایران، موضوع بسیار حساسی است و مطلبی نیست كه بخواهیم به این سادگی ها از آن عبور كنیم.
گرچه تعدادی از شركت های فرانسوی حاضر در ایران كه بیشتر آنها نیز چند ملیتی هستند، هنوز تكلیف روشنی ندارند اما شركت های كوچك فرانسوی بسیار زیادی هم هستند كه با وجود تحریم های آمریكا، از ادامه حضور در بازار تهران همچنان ایستادگی كرده اند.
شمار شركت های فرانسوی فعال در ایران نامشخص است و این در حالیست كه علاوه بر شركت های بزرگ شناخته شده، دهها گروه بزرگ اقتصادی دیگر نیز در این كشور فعالیت می كنند.
به گزارش ایرنا، خروج آمریكا از توافق هسته ای با ایران، با مخالفت سایر كشورهای امضا كننده این توافق بین المللی همراه بود تا جایی كه تنها دقایقی بعد از این اقدام دونالد ترامپ، فدریكا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری تاكید كرد كه این نهاد اروپایی همچنان به توافق با ایران پایبند خواهد بود.
تعداد زیادی از شركت های اروپایی همچنان قصد دارند با وجود تهدید مجازات های آمریكا همچنان به تعامل و همكاری با ایران ادامه دهند.
'پاتریشیا ملفی' مدیر مركز بین المللی صلاحیت كه ساختمان مركزی آن در آلمان است، در این باره می گوید: 'با وجود خروج آمریكا از توافق با ایران، ما همچنان به ارائه خدمات خود به مشتری هایمان ادامه می دهیم. ما همواره در سالهای گذشته از شركت های فعال در بازارهای ایران و سودان حمایت و از آنها حمایت مالی كرده ایم.'
بسیاری از مقامات اروپایی همواره تلاش كرده اند تا به شركت های اروپایی برای ادامه حضور در بازارهای ایران اطمینان دهند.
در همین ارتباط، چندی پیش برونو لومر وزیر اقتصاد و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با صاحبان شصت شركت فرانسوی دیدار و تلاش كردند در مورد اوضاع كنونی به آنها اطمینان دهند.
لومر در این باره گفت: 'این چالش اقتصادی قابل چشم پوشی نیست. زیرا بسیاری از شركت ها به طور بسیار قابل توجهی در ایران سرمایه گذاری كرده اند و ما تلاش می كنیم در برابر تهدیدهای آمریكا از آنها حمایت كنیم.'
وزیر اقتصاد فرانسه همچنین پیشنهاد تشكیل نهادی اروپایی را داد كه از قدرت مشابه با قدرت وزارت دادگستری آمریكا برای مجازات شركت های خارجی به دلیل فعالیت های تجاری شان، برخوردار باشد.
به گفته كارشناسان اقتصادی، تهدیدهای ترامپ مبنی بر تحریم شركت های اروپایی كه با ایران مراوده تجاری دارند، می تواند عواقب منفی برای شركت های فرانسوی از جمله توتال، رنو، پژو و سانوفی داشته باشد.
در همین حال، كاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) چندی پیش با صدور بیانیه ای اعلام كرده است كه پاریس تمام تلاش خود را برای حفاظت از منافع شركت های فرانسوی در ایران در برابر تهدیدهای واشنگتن به كار خواهد بست.
شبس *اروپام**9041** 1917
۰ نفر