۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۰۰
کد خبر: 82932144
T T
۰ نفر
ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از مردم غزه

تهران - ایرنا - روز جمعه در حالی مردم فلسطین در نوار غزه در حال برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز علیه اشغالگری و محاصره غزه به دست رژیم صهیونیستی بودند، در نیویورك بار دیگر تلاش های جامعه جهانی برای حمایت از مردم فلسطین و مسئول كردن رژیم اشغالگر علیه جنایت های خود بی نتیجه ماند و با وتوی آمریكا به قطعنامه پیشنهادی كویت، تلاش ها شكست خورد.

به گزارش ایرنا، در حالی كه روز جمعه بار دیگر گلوله نظامیان صهیونیست در دهمین هفته از تظاهرات بازگشت به سوی مردم فلسطین نشانه رفت و یك امدادگر زن فلسطینی شهید و بیش از یكصد نفر زخمی شدند، اما این رژیم اشغالگر صهیونیستی بود كه با حمایت آمریكا بار دیگر از مهلكه جهانی گریخت و از وظایف خود در قبال جامعه جهانی و قوانین بین المللی شانه خالی كرد.
البته این نكته را نباید از یاد برد كه وتوی آمریكا هرچند باعث فرار رژیم صهیونیستی از پاسخگو نگهداشتن این رژیم در مقابل اقدامات جنایتكارانه اش شد؛ اما موافقت 11 عضو با قطعنامه پیشنهادی نشان از خشم جامعه جهانی از جنایت های رژیم صهیونیستی و وجود یك اراده جهانی برای مقابله با اقدامات این رژیم است.
نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت با اشاره به وتوی نماینده آمریكا به قطعنامه پیشنهادی گفت: شرایط در غزه قابل قبول نیست و این مساله باعث تضعیف جایگاه شورای امنیت می شود.
ریاض منصور نماینده فلسطین نیز به وتوی آمریكا واكنش نشان داد و گفت: شورای امنیت مسئولیت های خود در قبال جامعه جهانی را بپذیرد و متاسفیم كه شورای امنیت به دلیل رای منفی و جانبدارانه یكی از اعضای این شورای به صورت مستمر در قبال بحران ما ناتوان است.
منصور العتیبی نماینده كویت در شورای امنیت با ابراز تاسف از اینكه شورای امنیت در حمایت از مردم فلسطین ناتوان است گفت: وتوی آمریكا نشان دلیلی بر مستثنی بودن كشور اشغالگر از قوانین بین المللی است و این وتو باعث گسترش تنش ها و خشونت ها خواهد شد.
ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه نیز در توییتی نوشت: وتوی آمریكا به قطعنامه پیشنهادی كویت در خصوص حمایت از مردم فلسطین جای تعجب ندارد و بار دیگر حمایت آمریكا از قوی كه حق با او نیست را نشان داد.
از طرف دیگر قطعنامه پیشنهادی آمریكا در خصوص سرزمین های اشغالی تنها با موافقت خود آمریكا همراه بود و این قطعنامه نیز بدون هیچ رای مثبتی رای نیاورد و از دستور كار شورای امنیت خارج شد.
شكست قطعنامه پیشنهادی آمریكا نشان از انزوای دولت ترامپ در جامعه جهانی به ویژه در مساله فلسطین است. دولتی كه رئیس آن در صدد طرح معامله ای برای سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی است و به نظر می رسد این طرح با شرایط كنونی حتی پیش از مطرح شدن با شكست مواجه شده است.
از سوی دیگر ناكارآمدی مكانیزم شورای امنیت در به نتیجه رساندن یك خواست جهانی بار دیگر نیاز ها برای بازبینی در شكل و ساختار این نهاد تصمیم گیری مهم بین المللی را نشان داد. خواسته ای كه بیشتر بارها از سوی برخی از كشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله ایران مورد تاكید قرار گرفته است.

** شهادت پرستار فلسطینی در غزه
منابع فلسطینی شامگاه جمعه گزارش دادند كه «رزان اشرف النجار» پرستار زن فلسطینی كه در جریان دهمین جمعه از تظاهرات بازگشت در مرز غزه و سرزمین های اشغالی در حال امدادرسانی بود به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی شهید شد.
شهادت این جوان داوطلب 21 ساله فلسطینی با واكنش گروه ها و شخصیت های فلسطینی مواجه شد. جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه ای شهادت رزان اشرف النجار را تسلیت گفت و خواستار حضور گسترده مردم در تظاهرات علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: حضور مردم غزه در تظاهرات بازگشت دلیلی بر قدرت و اصرار مردم در مقابله با سیاست های رژیم اشغالگر و تجاوز آن ها است.
جنبش فتح نیز شهادت پرستار فلسطینی را جنایت تازه صهیونیستها خوانده كه به فهرست طولانی جنایت هایی افزود شد كه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و اراضی و مقدسات این كشور مرتكب شده است.
اسامه القواسمی سخنگوی فتح گفت: شهادت رزان اشرف النجار بیانگر تفكر فاشیستی و تروریستی رژیم صهیونیستی است كه بر پایه كشتار، نابودی و ظلم استوار است.
علی ابو دیك وزیر دادگستری فلسطین هم در بیانیه ای با محكوم كردن شهادت پرستار فلسطینی اعلام كرد: شهادت رزان النجار شاهدی بر جنایت های رژیم اشغالگر است و بیانگر سیاست ترور سازمان یافته اسرائیل است.
همچنین، جواد عواد وزیر بهداشت فلسطین شهادت پرستار فلسطینی را جنایت جنگی خواند و از جامعه جهانی خواست تا برای حمایت از مردم فلسطین اقدام فوری و عملی انجام دهند.
در همین حال سازمان آزادیبخش فلسطین روز جمعه در گزارشی اعلام كرد كه طی ماه گذشته (می) 84 فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی شهید و 6700 تن نیز زخمی شدند.

** تظاهرات جمعه آینده مردم غزه با عنوان «جمعه قدس» برگزار می شود
برگزار كنندگان تظاهرات بازگشت روز جمعه شب در بیانیه ای با تشكر از مردم غزه كه در راهپیمایی روز جمعه كه با عنوان « جمعه از غزه تا حیفا» شركت كردند، افزودند: تظاهرات بازگشته جمعه آینده با عنوان «جمعه قدس» برگزار خواهد شد.
در این بیانیه با اشاره به سركوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم غزه به دست اشغالگران، برگزار كنندگان تظاهرات بازگشت خواستار حمایت مردم فلسطین از سوی جامعه جهانی شدند.
در همین حال روز باوجود افزایش تدابیر امنیتی صهیونیست ها، بیش از 270 هزار فلسطینی در سومین نماز جمعه ماه مبارك رمضان در مسجدالاقصی شركت كردند.
شبك**9365**3404