۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82930173
T T
۰ نفر

سهم زنان از مشاركت در جامعه الجزایر

۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82930173
سهم زنان از مشاركت در جامعه الجزایر

الجزیره - ایرنا - جمعیت الجزایر بر اساس آخرین سرشماری در سال 2017 به 41.7 میلیون نفر رسید كه 21.2 میلیون از آن مرد و 20.5 میلیون نفر دیگر زن هستند. زنان در سال های اخیر موفق شده اند حضور فعالی در جامعه این كشور داشته باشند.

به گزارش ایرنا، آمارهای رسمی در الجزایر حاكی از آن است كه 12.3 میلیون نفر از جمعیت الجزایر زیر 15 سال ، 25.6 میلیون نفر بین 15 تا 59 سال سن دارند و 3.7 میلیون نفر نیز سنشان بیش از 60 سال است.
زنان همواره در كنار مردان این كشور در عرصه های مختلف زندگی حضور داشته و جدا از تربیت فرزندان و انجام امور خانه و خانواده، در خارج از خانه نیز نقش مهمی ایفا كرده اند هرچند در برهه هایی از زمان این نقش تا حدودی كمرنگ شده بود.

** نقش پررنگ زنان در انقلاب ضد استعمار فرانسه
الجزایر به مدت 132 سال مستعمره فرانسه بود . مردم این كشور می گویند كه یك و نیم میلیون كشته در راه استقلال خود داده اند و البته زنان هم در كنار مردان الجزایری نقش قابل توجهی در مبارازه با استعمارگران داشتند و شمار زیادی از آن ها در این راه جان فدا كردند و برخی از آن ها هنوز زنده اند و خاطرات آن زمان را برای نسل های جوان بازگو می كنند. جملیه بوپاشا' یكی از این زنان انقلابی بود . وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زنان و دختران زیادی در انقلاب ضد اشغالگران نقش داشتند.
وی كه توسط فرانسوی ها شكنجه شده بود، افزود: زنان نقش زیادی در پیروزی انقلاب داشتند و صلابت زنان گاهی اوقات حتی استعمارگران فرانسوی را نیز وادار به احترام و تحسین می كرد. او در خاطره ای گفت، برادرش توسط فرانسوی ها دستگیر شده بود و آن ها می دانستند یكی از خواهرانش هم همراه با او با جنبش آزادیبخش همكاری می كند، اما برادرش از ترس اینكه اطلاعات حساس انقلابی ها فاش شود، نام یكی دیگر از خواهرانش را به آن ها داد كه هیچ چیز از انقلاب نمی دانست و البته او را شدیدا شكنجه كردند، اما نتوانستند اطلاعاتی از او به دست آورند، زیرا او چیزی نمی دانست.
پس از استقلال الجزایر نیز زنان همچنان به نقش آفرینی در جامعه این كشور ادامه داده و اكنون بسیاری از آنها در حوزه های مختلف اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و الجزایر در موارد زیادی رتبه های بالایی در جهان دارد، در حالی كه هنوز در برخی كشورهای عربی رانندگی برای زنان یك رویا است.

** 62.5 درصد دانشجویان الجزایری را دختران تشكیل می دهند
'الطاهر حجار'» وزیر آموزش عالی الجزایر چند هفته پیش با اشاره به افزایش شمار دانشجویان دختر در این كشور گفت: دختران بین سال های 1962 تا 1963 یعنی ابتدای استقلال این كشور از فرانسه تنها 21.2 درصد دانشجویان را تشكیل می دادند، اما آمارهای سال 2017 میلادی نشان می دهد 62.5 درصد دانشجویان در الجزایر، دختر هستند و 65.6 درصد كل فارغ التحصیلان دانشگاه ها را هم دختران تشكیل می دهند.

** زنان در دولت كنونی الجزایر سكاندار چهار وزارتخانه هستند
كابینه كنونی الجزایر به ریاست 'احمد اویحیی' نخست وزیر این كشور كه تابستان سال گذشته تشكیل شد، شامل 27 وزیر است و چهار وزیر آن از میان زنان تعیین شده اند. زنان در این كابینه سكاندار چهار وزارتخانه آموزش و پرورش، پست و ارتباطات، همبستگی ملی، زنان و خانواده و محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر هستند.

** نظام سهمیه بندی جنسیتی باعث حضور گسترده زنان در مجلس الجزایر شده است
بر اساس قانون سهمیه بندی انتخابات در الجزایر، احزاب باید 30 تا 50 درصد نامزدهای خود را از میان زنان معرفی كنند.
الجزایر از نظر تعداد نمایندگان زن در مجلس، رتبه نخست را در میان كشورهای عربی و رتبه 29 را در جهان دارد. زنان الجزایری در انتخابات سال 2012 مجلس این كشور موفق به كسب 145 كرسی از مجموع 462 كرسی مجلس این كشور شدند، اما در انتخابات سال 2017 شمار زنان در مجلس كاهش یافت و به 120 نفر رسید و اكنون زنان این كشور 26 درصد نمایندگان مجلس را تشكیل می دهند، هر چند شمار آن ها در مقایسه با دوره قبلی مجلس الجزایر كاهش یافته، اما همچنان رتبه نخست را در این خصوص در میان كشورهای عربی دارند .
تارنمای خبری 'الجزائر آنلاین' نوشت: یك موسسه رسانه ای اردنی اخیرا تحقیقاتی در مورد میزان مشاركت زنان در كشورهای عربی در پارلمان انجام داد كه بر اساس آن میزان مشاركت زنان در 5 كشور عربی از میزان مشاركت زنان در انگلیس و آمریكا بیشتر بود. بر اساس این پژوهش الجزایر در رتبه نخست و تونس در رتبه دوم قرار دارد.
حضور زنان در جامعه الجزایر منحصر به مجلس و دولت و دانشگاه ها نمی شود، زنان تقریبا در همه ادارات و حتی در كارخانه های خودروسازی، رستوران ها و ... حضور دارند.
بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های الجزایری، 70 درصد وكلا و 60 درصد قضات در این كشور زن هستند و زنان حضور بسیار فعال و پررنگی در بخش پزشكی و بخش خدمات و حتی شغل هایی كه بیشتر مردان در آن مشغول به كار بودند، مانند رانندگی تاكسی و اتوبوس و رستوران ها دارند.
مجله 'پلیس' الجزایر چندی پیش شمار زنان پلیس در این كشور را بیش از 15هزار نفر اعلام كرد و البته شمار زیادی از آنها در ارتش و ژاندارمری این كشور نیز مشغول به كار هستند.
'هیو روبرتس' مدیر طرح شمال آفریقا گروه بحران های بین المللی در این ارتباط گفت: تحصیلات دانشگاهی باعث خارج شدن زنان از خانه ها می شود و این فرصتی برای آن ها ایجاد می كند تا بتوانند وضعیت بهتری در جامعه داشته باشند .
'دحو جبریل' مدیر مسئول مجله تخصصی علوم اجتماعی 'نقد' الجزایر نیز گفت كه اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، زنان كنترل بیشتر بخش های جامعه این كشور را به دست می گیرند.
خاورم **2041**1651