۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82928500
T T
۰ نفر
كارگروه زيست‌فناوري دريا تشكيل شد

تهران- ايرنا-دبير ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با بيان اين كه دريا بستري مناسب براي تحقيق و توسعه است و تاكنون همة پتانسيل آن شناخته نشده است، از تشكيل كارگروه زيست ‌فناوري دريا در اين ستاد به منظور كشف و استفاده از فرآورده هاي موجودات دريايي خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر مصطفي قانعي در خصوص اقدامات مثبت ستاد توسعه زيست فناوري در چند ماه اخير، گفت: يكي از مهم ترين اقدامات ستاد، تشكيل كارگروه زيست‌فناوري دريا با محوريت آبزي پروري و توليد جلبك و غيره است كه نقش بسزايي در رونق اقتصادي خواهد داشت.
وي با اشاره به اين كه زيست فناوري دريايي يكي از حوزه‌هاي در حال رشد است كه با كمك آن، از موجوداتي مانند ماهي، جلبك و يا باكتري‌ها به‌طور مستقيم و غيرمستقيم استفاده مي‌شود، گفت: در حقيقت، بخش اعظمي از موجودات دريايي (به خصوص ميكرو ارگانيزم‌هاي اوليه) هنوز ناشناخته باقي مانده‌اند كه به‌تدريج در حال شناسايي هستند. حتي در مورد موجودات زنده شناخته‌ شده نيز دانش كافي براي مديريت كارا و بهره‌برداري بهينه از آنها وجود ندارد.
وي تصريح كرد: زيست فناوري دريايي، زمينه نسبتا جديدي است كه به كشف و استفاده از فرآورده‌ها و فرآيندهاي برگرفته از موجودات دريايي اختصاص دارد. اين موجودات دريايي منبع تركيبات منحصر به‌ فردي هستند كه پتانسيل‌هاي صنعتي در زمينه‌هايي همچون توليد «مواد دارويي»، «آرايشي»، «افزودني‌هاي غذايي»، «كاوشگرهاي مولكولي»، «آنزيم‌ها»، «مواد شيميايي ويژه» و «مواد شيميايي مورد استفاده در كشاورزي» را دارند.
قانعي با اشاره به مهمترين فوايد زيست فناوري دريايي گفت: اين فوايد شامل 'توليد فرآورده‌هاي جديد و اصلاح‌شده، فراهم آوردن تكنيك‌هاي جديد براي رديابي، ارزيابي، ذخيره، حفاظت و مديريت اكوسيستم‌هاي دريايي' و همچنين 'پرورش شيلات و آبزيان (Aquaculture) به صورت پايدار و مطمئن' است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: توليد مواد دارويي و آرايشي، مواد مركب، پليمرهاي زيستي و آنزيم‌هاي صنعتي(جلبك‌ها، باكتري‌ها، مواد مولكولي بيولوژيك، ردياب‌هاي زيستي، آفت‌كش‌هاي زيستي، توليد انرژي با استفاده از بيوماس دريايي) از جمله محصولات زيست فناوري دريايي است.
علمي 1836 **2017
۰ نفر