۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82927958
T T
۰ نفر

موسيقي آييني به ياري كودكان كار و بي سرپرست آمد

۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 82927958
موسيقي آييني به ياري كودكان كار و بي سرپرست آمد

سنندج - ايرنا - موسيقي آييني و عرفاني هميشه بر افراد جامعه تاثير خود را گذاشته و از نظر معنوي به غناي جامعه كمك كرده است اما شامگاه يكشنبه در سينما بهمن سنندج منشا حمايت از كودكان كار و بي سرپرست شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيد بهاالدين حسيني مديحه سرا و مولودي خوان كردستاني با كمك و همراهي گروه آبيدر به سرپرستي فريد زندي در كنسرتي تلاش كردند در كنار تخصيص عوايد فروش بليت، عرفاني به اشكال مختلف، توجه خيرين جامعه را نيز به سمت انجمن خيريه بطور ويژه در حوزه كودكان كار و بي سرپرست هدايت كنند.
اين موضوع مهم انگيزه ايي شد تا حسيني براي نخستين بار غير از دف در كنار سازهاي سنتي ديگري همچون سنتور و عود بخواند.
او معتقد است: اين سازها هم از متانت و معنويت خاصي برخوردارند و ملودي ها هم همان ملودي هايي بود كه با دف اجرا مي كنيم.
اين مديحه سرا در حاشيه برگزاري اين كنسرت به خبرنگار ايرنا گفت: به 2 دليل بليت برنامه هنري آنطور كه مي خواستيم فروش نرفت يكي اينكه مي خواستيم برخي از فعالان قرآني، اساتيد برجسته دانشگاهي و هنرمندان شهر را هم به كنسرت دعوت كنيم.
وي افزود: از سوي ديگر علاوه بر شرايط اقتصادي كه موجب مي شود مردم اولويت بندي هاي ديگري براي هزينه هاي خود داشته باشند، تبليغات كم در مورد كنسرت هم در استقبال از آن تاثير داشت.
حسيني اضافه كرد: بخشي از جامعه ما كه از لحاظ مالي برخوردارتر است، زرق و برق موسيقي هاي ديگر بر سليقه هاي آنها تاثير گذاشته و نمي گذارد موسيقي دلنواز سنتي و آييني تلولويي داشته و خود را نشان دهد.
وي تاكيد كرد: هزينه بليت برخي از كنسرت هاي سبك هاي موسيقي ديگر چندين و چند برابر هزينه ايي است كه در يك كنسرت آييني و سنتي وجود دارد اما استقبال از آن كنسرت ها بيشتر است به همين دلايل بسياري از هنرمندان سبك هاي آيييني و سنتي جرات برگزاري كنسرت ندارند.
حسيني اظهار داشت: به هر حال ما در جبران فروش كم اين كنسرت، كارهاي ديگري براي انجمن دياري ژياني نيشتمان انجام داديم از جمله در محل كنسرت صندوق اين انجمن مستقر شد، بر روي بنرها تبليغ شد و از خيرين فعال خواستيم كه به اين انجمن كه به كودكان كار و بي سرپرست مي پردازد، كمك كنند.
اين مداح و مولودي خوان در رابطه با اثرات اين موسيقي بر هر فرد گفت: انسان با مبدا و ريشه خود آرامش پيدا مي كند، رسيدن به حضور خداي بزرگ اين آرامش را مي دهد و موسيقي آييني موسيقي است كه از ته قلب هاي عاشق بر مي آيد و با سوز و گداز عاشقانه براي خداوند بعد معنوي پيدا مي كند.
حسيني در رابطه با فعاليت هاي خود در زندان و تاثيرات موسيقي آييني بر زندانيان هم گفت: دف هدف نيست بلكه وسيله بسيار خوب براي رسيدن است كه جذابيت معنوي دارد.
وي يادآور شد: 13 سال است كه در زندان در كنار امور، ديني و قرآني به آموزش دف نوازي و مديحه سرايي مي پردازم و كساني كه دست آنها به دف نخورده در عرض يك هفته اركستري 100، 200 و 300 نفري اجرا مي كنند.
وي دليل گسترش موسيقي هاي خارجي و غربي در جامعه را نبود خوراك مناسب و نبود كارهاي فاخر و ارزشمند در حوزه آييني دانست و افزود: اجرا كننده ها هم دانش آكادميك در زمينه شعر و ادبيات و هنر آييني و موسيقيايي ندارند يا آموزش هايي خاص در اين حوزه نديده اند.
حسيني گفت: شعرهاي بسياري از توليداتي كه در حوزه موسيقي هاي آييني ديده مي شود بر روي ملودي هايي گذاشته مي شود كه مرتبط با موسيقي ها و ترانه هاي ماست و مناسب اين سبك از موسيقي نيست.
وي در پايان خواستار حمايت هاي بيشتر دستگاه هاي حوزه فرهنگي از اين نوع موسيقي شد تا مردم جامعه بتوانند بيشتر از آن بهره مند شوند.
مسئول انجمن دياري ژياني نيشتمان هم در مورد فعاليت هاي اين انجمن گفت: تاكيد ما بر مادران اين كودكان است چرا كه تا زماني كه مادران تامين نشوند نمي توان اين كودكان را از كار دور كرد و به سمت تحصيل برد.
منيره محمدي با بيان اينكه همسران اين زنان يا در زندان هستند و يا در نتيجه طلاق خود سرپرست خانواده اند، افزود: چهار سال است پس از كسب مجوز فعاليت خود را آغاز كرديم و تا امروز 750 نفر را زير پوشش آموزش هاي اشتغالزايي قرار داده ايم.
وي با تاكيد بر اينكه اين آموزش ها كاملا رايگان انجام مي شود، اضافه كرد: به اين مادران خياطي، كيف دوزي با چرم، كلاش بافي و سوزن دوزي سنتي آموزش داده مي شود.
محمدي با اشاره به اينكه بيشتر مواقع از طريق مراجعه به مدارس اين خانواده ها را پيدا مي كنيم، اظهار داشت: در تمام مناطق حاشيه اي شهر سنندج برنامه هايي اجرا و يك طرح هم در دهگلان اجرا كرده ايم.
وي با بيان اينكه پس از آموزش مادران، براي فروش توليدات آنها نمايشگاه هايي برپا مي كنيم، گفت: جمعه بازار خاتون را هفته گذشته ايجاد كرديم تا هر هفته بتوانيم توليدات اين زنان را در معرض فروش قرار داده به بهبود شرايط مالي آنها كمك كنيم.
6108/9102