۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 82927600
T T
۰ نفر

خشم چین از جولان ناوهای آمریكا در دریای جنوبی

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 82927600
خشم چین از جولان ناوهای آمریكا در دریای جنوبی

پكن - ایرنا - نزدیك شدن دو فروند ناو جنگی آمریكا به جزایر دریای جنوبی كه منازعات گسترده ای در خصوص مالكیت بر آنها وجود دارد باعث خشم چین شده است.

به گزارش ایرنا آمریكا تایید كرده است ناو حامل موشك های هدایت شونده 'هیگینز' و ناوشكن 'آنتی تام' مجهز به موشك های كروز، به 12 مایلی جزایر پاراسل جزایری كه چین بر مالكیت بر آنها اصرار دارد نزدیك شده اند.
این اتفاق درحالی می افتد كه به گزارش خبرگزاری شینهوا ، چین در حال نظارت بر فرایند ارتباطات و تعاملات سران كره شمالی و آمریكاست و در تلاش است تا نشست دو كشور طبق موعد مقرر در ماه جاری میلادی در سنگاپور برگزار شود.
اعزام ناوهای جنگی آمریكا به این منطقه تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد كه پنتاگون دعوت خود را از ارتش چین برای شركت در رزمایش مشترككه ماه آینده میلادی در هاوایی برگزار می شود پس گرفت.
آمریكا می گوید كه چین درصدد نظامی كردن دریای جنوبی است اما پكن تاكید می ورزد كه آرایش سامانه های دفاعی از جمله بمب افكن های این كشور در این پهنه آبی تلاشی برای حراست از تمامیت ارضی است.
گزارش های انتقادی از چین بخصوص از سوی غربی ها و آمریكا حاكی است كه این كشور در دریای جنوبی در حال ساخت شماری از جزایر مصنوعی است.
آمریكا و برخی از كشورهای منطقه از جمله ویتنام و فیلیپین بارها درباره ساخت این جزایر با چین دچار منازعه شده اند.
پیش از این كشورهای ذی ربط گفته اند كه چین در حال احداث یك جزیره مصنوعی در جزایر مورد منازعه پاراسل در دریای جنوبی است كه احتمالا به عنوان یك بندرگاه مورد استفاده قرار خواهدگرفت.
این در شرایطی است كه ویتنام و تایوان هم بر حق خود مبنی بر مالكیت بر جزایر پاراسل تاكید می ورزند و ساخت جزیره های مصنوعی می تواند دور تازه ای از تنش ها را میان طرفین به دنبال داشته باشد.
چین ادعاهای غربی ها و برخی از كشورهای منطقه را قبول ندارد و بر این باور است كه این جزایر و بیشتر بخش های این منطقه دریایی به پكن تعلق دارد.
روزنامه 'ساوت چاینا' از هنگ كنگ می نویسد كه چین نمی خواهد در خصوص این مسایل با دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا شاخ به شاخ شود اما طبیعتا كار ساخت جزایر مصنوعی را به شكل زنجیره ای متوقف نكرده است.
'كارل تایر' كارشناس آكادمی علوم دفاعی استرالیا می گوید كه اگر چین می خواهد بر دریای جنوبی كنترل داشته باشد باید در پاراسل حضور خود را تثبیت كند.
چین در ماه های اخیر بارها در این منطقه رزمایش هایی برگزار كرده و هواپیماها و جنگنده هایش را به پرواز درآورده و موشك های زمین به هوا مستقر كرده است و می گوید این سرزمین متعلق به این كشور است.
دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است كه بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون كیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد.
پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیه دریایی جهان است.
جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین كه با هم یك مجمع‌الجزایر را تشكیل می‌دهند افزون بر صدها عدد هستند این جزیره‌ها كه خالی از سكنه هستند و همچنین خود دریا، مورد جدال كشورهای مختلف بوده‌اند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به كار می‌رود كه البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر كل دریا و كشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریك بر بخش‌هایی از آن ادعای مالكیت دارند، همچنین این كشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی كشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاكید می‌ورزد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان