۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82923133
T T
۰ نفر
وزير خارجه چين با محوريت ايران راهي واشنگتن مي شود

تهران - ايرنا - همزمان با خروج آمريكا از توافق هسته اي ايران و ادامه حيات اين توافق بين المللي، وزير امور خارجه چين فردا (چهارشنبه) با محوريت اين موضوع راهي واشنگتن مي شود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، در تلاطم پرونده هاي مهم بين المللي، 'يانگ يي' وزير امورخارجه چين براي ديدار با همتاي آمريكايي خود، روز چهارشنبه راهي واشنگتن مي شود.
موضوع خروج آمريكا از توافق هسته اي ايران و همچنين موضوع كره شمالي، مهمترين محور گفت و گوهاي وزير امورخارجه چين با «مايك پمپئو» اعلام شده است.
وزير امورخارجه چين كه هم اكنون براي شركت در نشست گروه 20 در آرژانتين به سر مي برد، در راه بازگشت به پكن به واشنگتن مي رود تا علاوه بر مسائل مهم بين المللي، درباره مسائل دو جانبه با همتاي آمريكايي خود ديدار و گفت و گو كند.
هنوز درباره جزئيات سفر وزير امورخارجه چين به آمريكا خبري منتشر نشده است اما اين سفر از آنجايي حائز اهميت است كه جهان در بحبوحه مسائل مهم و پرونده هاي سخت و پيچيده قرار دارد.
تنش ميان آمريكا و چين به دليل اختلافات در مسائل تجاري و اقتصادي در چند روز اخير به اوج خود رسيده است و دو طرف تلاش مي كنند تا جايي كه امكان دارد از بروز جنگي اقتصاد ميان دو كشور جلوگيري كنند.
در واكنش به خروج آمريكا از توافق هسته اي با ايران، وزارت امورخارجه چين با ابراز تاسف نسبت به تصميم آمريكا براي خروج از برجام تاكيد كرد كه پكن به همكاري اقتصادي و تجاري با ايران ادامه خواهد داد.
به گزارش ايرنا، تصميم «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا مبني بر خروج اين كشور از توافق اتمي با ايران كه توسط قدرت‌هاي جهاني كه سه سال پيش در وين، پايتخت اتريش به امضا رسيد، فعاليت تجاري شركت‌هاي اروپايي طرف قرارداد با ايران را در معرض خطر قرار داده است.
جمهوري اسلامي ايران نيز به نوبه خود براي طرف‌هاي اروپايي برجام ضرب‌الاجلي 60 روزه تعيين كرده و شرط ماندن خود در توافق را گرفتن 'تضمين‌هاي لازم' از اين كشورها عنوان كرده است.
'فدريكا موگريني' مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصميم رئيس‌جمهوري آمريكا تأكيد كرد كه اين اتحاديه به توافق هسته‌اي با ايران پايبند است.
سران انگليس، آلمان و فرانسه نيز با انتشار بيانيه هاي جداگانه‌اي حمايت خود را از برجام اعلام كردند.
اروپام**9041**