۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82921658
T T
۰ نفر

افزایش بهای نفت و وعده های انتخاباتی ماهاتیر محمد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82921658
افزایش بهای نفت و وعده های انتخاباتی ماهاتیر محمد

كوالالامپور - ایرنا - افزایش بهای طلای سیاه در جهان، درآمدهای حاصل از این محصول در مالزی را به حدود 60 میلیارد دلار می رساند كه به گفته كارشناسان این رشد دو برابری درآمد خبر خوبی برای دولت جدید مالزی است تا وعده لغو مالیات ارزش افزوده از كالا و خدمات را اجرایی سازد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، درآمدهای نفتی مالزی درسال 2017 حدود 38 میلیارد دلار بود و اكنون روند رو به رشد بهای نفت، زمینه ساز افزایش ذخایر ارزی این كشور درجنوب شرق اسیا خواهد شد.
طبق گزارش سازمان های جهانی انرژی اكنون بهای هر بشكه نفت خام 79 دلار و 41 سنت در بازارهای جهانی است و درصورتی كه این رقم دربازار كاهش پیدا نكند درآمدهای نفتی مالزی امسال می تواند نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری را تجربه كند.
'هرمانا' رئیس شركت سرمایه گذاری 'بی اچ دی' مالزی و از كارشناسان ارشد اقتصادی در گفت وگو با رسانه های مالزی گفت : این خبر خوبی برای این كشور به عنوان تولید كننده و صادر كننده نفت خام است.
وی افزود: افزایش بهای نفت به دولت تازه تاسیس یافته ماهاتیر محمد كمك خواهد كرد تا یكی از مهمترین وعده های انتخاباتی خود مبنب بر حذف مالیات برارزش افزوده (جی اس تی) را اجرایی سازد.
امروز تمام كالاها و خدمات در مالزی مشمول دریافت 6 درصد 'جی اس تی ' یا مالیات برارزش افزوده می شود و این امر علاوه بر گران كردن بهای انواع كالا و خدمات دراین كشور، پیامد فشار اقتصادی زیادی را برای قشر متوسط جامعه به همراه داشته است .
ماهاتیر محمد در رقابت های جهاردهمین انتخابات سراسری مالزی به رای دهندگان وعده داد در صورت پیروزی'جی اس تی ' را حذف خواهد كرد.
'نذری خان آدام' یكی از مدیران ارشد شركت سرمایه گذاری 'بی اچ دی' مالزی نیز دراین زمینه گفت : درآمد 38 میلیارد دلار نفتی مالزی در سال 2017 مربوط به زمانی بود كه بهای هر بشكه نفت 52 دلار ثبت شد.
طبق این گزارش، درآمدهای نفتی در سال گذشته 15 درصد از كل درآمدهای دولت مالزی را تشكیل داد، اما اكنون كه هربشكه بهای نفت حدود 80 دلار به فروش می رسد درصورت تداوم ، سهم درآمدهای نفتی از كل درآمدهای سالانه به 25 درصد خواهد رسید.
علاوه براین باید سود سهام حاصل از شركت ملی نفت مالزی'پتروناس' را نیز به این رقم افزود.
این كارشناس ارشد سرمایه گذاری در گفت وگو با رسانه های مالزی تاكید كرد: دولت اكنون با مالیات برفروش و خدمات ' اس اس تی' می تواند درآمد بیشتری كسب كند.
وزیردارایی مالزی روز گذشته گفت : اصلاحات مالی برای اجرایی شدن وعده انتخاباتی در مورد رفع 6 درصد مالیات ارزش افزوده ' جی اس تی' از كالا و خدمات از اول ژوئن 2018 (16 خرداد 97) به اجرا گذاشته خواهد شد.
رسانه های مالزی پیشتر گزارش دادند كه دولت نجیب رزاق (نخست وزیر پیشین) 44 میلیارد درآمد حاصل از اخذ 'جی اس تی' درسال 2017 داشته كه این رقم در سال ماقبل ،41 میلیارد دلار بود.
'جی اس تی' یا مالیات بر ارزش افزوده از روز اول آوریل 2015 در دوران نخست وزیری نجیب بر انواع كالا و خدمات اعمال شد.
جی اس تی جایگزین مالیات ' اس اس تی ' یا مالیات بر فروش و خدمات شده بود.
گفته می شود 160 كشور مالیات بر ارزش افزوده را درسیستم اقتصادی خود اجرایی ساخته اند.
دولت نجیب در آن زمان گفته بود دولت مالزی با استفاده از درآمدهای حاصل از 'جی اس تی' قادر به رفع ضعف های موجود در سیستم مالیات گیری ازجمله تاثیرمالیات دوگانه، پرداخت نكردن مالیات كامل برای كالاهای صادراتی و مسائل مربوط به قیمت گذاری در نقل و انتقالات را برطرف می كند.
برخی مسئولان مالزی اعلام كردند، دولت مالزی بیش از 500 هزارنفر كارمند دارد، اما شرایط اقتصادی در این كشور بیش از 30 میلیون نفری به گونه ای است كه بسیاری از زنان و مردانی كه در سن اشتغال قرار دارند، دربخش خصوصی فعالیت می كنند.
اكثر رای دهندگان مالزیایی در چهاردهمین انتخابات سراسری این كشور كه حدود دوهفته پیش برگزار شد، خواستار حذف جی اس تی از سوی دولت جدید شدند و نامزدهای كسب كرسی نمایندگی مجلس مالزی نیز در رقابت های انتخاباتی خود، به این موضوع توجه كردند و وعده لغو این مالیات را در صورت پیروزی به رای دهندگان دادند.
مردم مالزی با رای بالای 113 كرسی از 222 كرسی مجلس به ائتلاف امید تحت رهبری ماهاتیر محمد رویكرد اقتصادی و سیاسی وی را مورد تایید قرار دادند.
كارشناسان امور مالی مالی معتقدند: جی اس تی سبب شده بود تا مردم توان خرید كمتری داشته باشند، زیرا برای هر اقدام كوچك اقتصادی باید 6 درصد مالیات پرداخت می كردند اما صاحب نظران اقتصادی چنین ارزیابی كرده اند كه چنانچه این مالیات برداشته شود، بازار به سیستم واقعی عرضه و تقاضای خود نزدیك می شود و مشاركت مردم در امور اقتصادی نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت.
'زتی اختر عزیز'رئیس سابق بانك مركزی نیز گفته بود كه مالزی قادر است درآمدهای مورد نیاز خود را حتی پس از رفع 'جی اس تی' از طریق جستجوی منابع جدید دیگر درآمدی، افزایش بهره وری ها در بخش های عمومی و اولویت بندی پروژه ها به دست آورد.
درمجموع دولت جدید درصدد است تا با اصلاحات اقتصادی، فشار مالیات ها را از روی دوش مردم كمتر كرده و از تمام ظرفیت های اقتصادی برای اجرای این وعده انتخاباتی و همچنین بهبود زندگی عمومی بهره برداری شود.
آساق **241**1599**1663**